...rodzinne wnętrze) w Verso dodatkowo dołączyły najwyższy standard bezpieczeństwa, unikatowy system konfigurowania foteli „Toyota Easy Flat – 7” oraz rodzina najnowszych silników benzynowych i wysokoprężnych serii „Toyota Optimal Drive”.
Dynamiczny styl nadwozia
Koncepcja „Dynamic Lounge” łączy dwa aspekty:
- „Lounge” opiera się na wygodzie, jakości, użyteczności, przyjemnej atmosferze i przestrzeni, czyli tym wszystkim, co czyni jazdę nowym Verso przyjemną i komfortową.
- „Dynamic” kładzie nacisk na styl nadwozia i wszelkie elementy związane z precyzją prowadzenia oraz dynamiką jazdy.
W ramach pierwszego z elementów składowych na szczególne podkreślenie zasługują:
- wyciszenie wnętrza – Verso mimo wyższego od limuzyny nadwozia zachowuje poziom głośności znany z najnowszego Avensisa. Wpływ na to mają zarówno nowe materiały wygłuszające, które łączą izolację dźwięku z jej pochłanianiem, jak i tworzywa zastosowane do wykończenia przedziału pasażerskiego. Kształt nadwozia najnowszego Verso pozwolił uzyskać najlepszy w klasie współczynnik oporu powietrza Cx – 0,295;
- wnętrze auta wyraźnie „urosło” – wpływ na to ma zarówno nowa płyta podłogowa zaadaptowana z Avensisa, oraz wzrost wymiarów zewnętrznych (długość całkowita +70 mm, szerokość +20 mm) a w szczególności zwiększenie rozstawu osi (+30 mm). Dzięki tym zmianom uzyskano dodatkową przestrzeń dla drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Wyraźnie powiększyła się pojemność bagażnika. Teraz wynosi ona w wersji podstawowej 178 litrów (w poprzedniczce zaledwie 63 litry) – to jeden z najlepszych wyników w segmencie;
- przestrzeń bagażnika możemy swobodnie modulować i wnikać z jego pojemnością do wnętrza auta dzięki systemom „Trunk Management” oraz „Toyota Easy Flat-7”. Szczególnie efektownie prezentuje się ten ostatni, pozwalając szybko, łatwo i płynnie konfigurować fotele aż w 32 kombinacjach (jest to możliwe dzięki zastosowaniu niezależnych foteli we wszystkich rzędach, które teraz mają lepiej wyprofilowane oparcia i wydłużone siedziska). Każdy z foteli możemy składać niezależnie, a dodatkowo te w trzecim rzędzie wyposażono w możliwość regulacji kąta nachylenia.
Pewne i stabilne prowadzenie
Wydłużenie rozstawu kół i osi pozwoliło zwiększyć stabilność jazdy nowej Verso. Wpływ na to ma także nowa, sztywniejsza płyta podłogowa, która jest bardziej odporna na działanie sił skręcających. Wyprofilowanie tylnej części nadwozia zmniejsza także podatność auta na silny boczny wiatr.
W klasycznej konstrukcji przedniego zawieszenia (kolumny MacPhersona) zmieniono ustawienie geometrii, poprawiając prowadzenie auta w łuku. Dla poprawy stabilności jazdy wprowadzono również kilka udoskonaleń w konstrukcji belki skrętnej tylnej osi. Elektryczny system wspomagania kierownicy pozwala nie tylko lepiej poczuć kontakt kierowcy z kołami, ale wpływa także na zmniejszenie zużycia paliwa (przy dużych prędkościach system praktycznie nie ingeruje w układ kierowniczy). Jednocześnie zmniejszono promień skrętu auta do 5,4 m (o 0,4 m).
Dzięki nowemu układowi hamulcowemu (większe średnice tarcz przedniej i tylnej osi) skrócono również drogę hamowania.
Nowy standard bezpieczeństwa w klasie
Bezpieczeństwo od lat jest kluczowym elementem filozofii konstruowania aut Toyoty. Dlatego Verso oferuje kompletną ochronę kierowcy i pasażerów.
Wśród systemów aktywnie kontrolujących zachowanie samochodu na drodze możemy wyróżnić:
· ABS z EBD, BA (Brake Assist), VSC+ (Vehicle Stability Control), TRC (system kontroli trakcji), oraz unikatowy w tej klasie aut system HAC (poprawia kontrolę nad pojazdem na stromych podjazdach podczas ruszania i hamowania);
· Zestaw 7 poduszek powietrznych, wśród których wyróżnić należy m.in. poduszkę kolanową dla kierowcy czy kurtyny boczne obejmujące swoim zasięgiem ochrony wszystkie 3 rzędy siedzeń. Zagłówki przednich foteli wyposażono w aktywny system chroniący kręgi szyjne przed urazami, a każdy pas bezpieczeństwa posiada pirotechniczny napinacz.
Toyota Optimal Drive – dynamiczne i ekologiczne serce Verso
Prawdziwą siłą ukrytą pod maską Verso jest rodzina silników „Toyota Optimal Drive”. Dzięki położeniu nacisku na zwartość i lekkość konstrukcji, oraz zastosowaniu wielu innowacji technicznych, zarówno jednostki wysokoprężne jak i benzynowe dostarczają dużej przyjemności z jazdy, zmniejszając jednocześnie zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych substancji.
Według danych pomiarowych, ogólna emisja CO2 Verso nie przekracza wyznaczonego dla całej floty Toyoty poziomu 140 g/km (dla 2009 roku).
Jednocześnie moc silników Valvematic zwiększono o 20%, obniżając emisję CO2 i zużycie paliwa o 12%. Obecnie jednostki wysokoprężne spełniają normy emisji Euro 5 (technologie DPF oraz D-CAT). Nowością są również: bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów Multidrive S wyposażona w tryb „Sport” (dla silnika 1.8 Valvematic), oraz klasyczny automat współpracujący z silnikiem wysokoprężnym (2.2 150 KM). Obecnie wszystkie manualne skrzynie biegów do silników rodziny „Toyota Optimal Drive” dysponują w standardzie 6 przełożeniami.
Rodzinę silników „Toyota Optimal Drive” w Verso tworzą:
- benzynowe: 1.6 Valvematic (132 KM) i 1.8 Valvematic (147 KM),
- wysokoprężne: D-4D 2.0 (126 KM), 2.2 D-CAT z automatyczną skrzynią biegów (150 KM), oraz 2.2 D-CAT z manualną skrzynią biegów (177 KM).
Na szczególną uwagę zasługuje z pewnością silnik benzynowy 1.6l Valvematic, który osiąga imponującą – jak na tak niską pojemność moc – 132 KM i gwarantuje dobre osiągi, zadowalając się jednocześnie niskim zużyciem paliwa.
Atutem jest także cena Verso 1.6l (wcześniejsza generacja nie miała w ofercie tak mocnej i małej zarazem jednostki napędowej). Najnowsza Verso powinna spełniać wymagania pozwalające odliczyć pełną wartość podatku VAT przy zakupie i eksploatacji samochodu jako pojazdu firmowego.