Akcja obejmie 8 modeli Toyoty wyprodukowanych w następujących okresach czasu:
- Aygo (luty 2005 – sierpień 2009)
- IQ (listopad 2008 – listopad 2009)
- Yaris (listopad 2005 – wrzesień 2009)
- Auris (październik 2006 – 5 styczeń 2010)
- Corolla (październik 2006 – grudzień 2009)
- Verso (luty 2009 – 5 styczeń 2010)
- Avensis (listopad 2008 – grudzień 2009)
- RAV4 (listopad 2005 – listopad 2009)
Dokładna liczba samochodów objętych przeglądem jest nadal sprawdzana, ale może dotyczyć około 1,8 mln samochodów. Żadne modele Lexusa ani inne modele Toyoty wyprodukowane poza wyżej wymienionymi okresami nie są zagrożone tym problemem.
„Polityka Toyoty jest zwrócona w kierunku wszystkich Klientów niezależnie od sytuacji” - powiedział Tadashi Arashima, Prezes Toyota Motor Europe. „Rozumiemy, że obecna sytuacja nie jest komfortowa i głęboko ubolewamy nad tym faktem. Chcemy uspokoić naszych Klientów, że potencjalny problem z pedałem gazu może zdarzyć się tylko w bardzo wyjątkowej sytuacji. Celem zapowiedzianej akcji jest zagwarantowanie najwyższego standardu bezpieczeństwa wszystkim naszym Klientom.”
W samochodach zagrożonych wystąpieniem problemu może się zdarzyć, że pedał gazu pozostanie częściowo wciśnięty i będzie powoli wracał do pozycji spoczynkowej.
Problem może wystąpić w miarę zużywania się mechanizmów pedału gazu. Stopniowe zużycie w połączeniu z pewnymi warunkami pracy i otoczenia, może powodować zwiększone tarcie w mechanizmie i prowadzić do konieczności użycia większej siły przy naciskaniu, wolniejszego powrotu, a w najgorszym przypadku do pozostania pedału w pozycji częściowo wciśniętej.
Toyota znalazła sposób na rozwiązanie przedstawionego problemu i obecnie pracuje nad ostateczną i potwierdzoną procedurą postępowania. W chwili jej zatwierdzenia Toyota bezzwłocznie powiadomi Klientów o szczegółach dalszego postępowania.
Zmiany w bieżącej produkcji polegające na użyciu innych podzespołów zostały już wprowadzone we wszystkich modelach sprzedawanych w Europie jako element polityki stałego podnoszenia jakości. Z tego względu nie ma powodów do wstrzymania produkcji w Europie.
Na Starym Kontynencie odnotowano jedynie niewielką liczbę takich przypadków i Toyota Motor Europe nie wie o żadnym wypadku drogowym, którego powodem byłby opisany problem.
Toyota dokłada wszelkich starań, aby informacja o tym problemie dotarła do wszystkich zainteresowanych tak szybko, jak to możliwe. Mimo, że występujący problem jest bardzo rzadki, Toyota zachęca wszystkich zaniepokojonych Klientów, aby skontaktowali się z najbliższym autoryzowanym serwisem Toyoty, nawet jeśli nie otrzymali jeszcze informacji o dokładnej procedurze związanej z usunięciem usterki.