Zespół utworzony przez Toyotę i naukowców MIT, kierowany przez prof. Danielę Rus, będzie pracował nad zaawansowanymi systemami, które pozwolą samochodom precyzyjnie skanować otoczenie i bezpiecznie poruszać się w sposób dostosowany do warunków. Takie wsparcie zapewnione kierowcy doprowadzi do radykalnego zmniejszenia liczby wypadków. Potencjalnie badania mogą zaowocować stworzeniem samochodu, który będzie zapobiegać wszelkim kolizjom.
Zespół pod kierownictwem prof. Fei-Fei Li, powołany przy Laboratorium Sztucznej Inteligencji Uniwersytetu Stanforda (SAIL), zajmie się opracowaniem inteligentnych systemów, które będą w stanie zrozumieć skomplikowany ruch uliczny i dostosować do niego zachowanie samochodu. Zespół będzie korzystał z bogatego doświadczenia Laboratorium w dziedzinie rozwoju komputerów, budowy uczących się maszyn, analizy wielkich baz danych i projektowania interakcji między człowiekiem i maszyną. Efektem współpracy naukowców z Uniwersytetu Stanforda oraz Toyoty będzie inteligentny samochód, zdolny rozpoznawać obiekty na drodze, przewidywać zachowanie pojazdów i ludzi oraz podejmować właściwe decyzje służące efektywnej, lecz bezpiecznej jeździe w zmieniającym się środowisku.
Toyota pojęła współpracę z dr Gillem Prattem, doświadczonym inżynierem i liderem projektów badawczych amerykańskiej armii, który od dziś będzie odpowiadał z ramienia japońskiego koncernu za rozwój wspólnych badań trzech instytucji. Projekty badawcze zostały zaplanowane na 5 lat. W tym czasie Toyota zainwestuje w ich przeprowadzenie 50 mln dolarów.
Toyota pracuje nad systemami półautonomicznej jazdy opartymi na sztucznej inteligencji przede wszystkim z myślą o starszych kierowcach, którzy potrzebują wsparcia w zachowaniu mobilności w związku z ograniczeniami ruchowymi i spowolnieniem reakcji. Badania te stanowią część szeroko zakrojonego programu poprawiania mobilności osób starszych, chorych i niepełnosprawnych, który obejmuje także prace nad robotami opiekuńczymi (program Human Support Robot).