W zeszłorocznej edycji konkursu jednostka napędowa Toyota wygrała w kategorii pojemności poniżej 1000 cm3 zaledwie dziewięcioma punktami. Jednak niektóre rzeczy z czasem staja się coraz lepsze i tak niewątpliwie jest w przypadku japońskiego trzycylindrowego silnika, który bez wysiłku wygrał w swojej klasie, wyprzedzając sklasyfikowaną na drugim miejscu wysokoprężną jednostkę Smarta aż o 100 punktów. To osiągnięcie oznacza, że Toyota wygrała nagrodę EOTY w kategorii poniżej 1000 cm3 po raz trzeci z rzędu, potwierdzając tym samym pozycję lidera w rozwijaniu małych silników.
Ważąca jedynie 67 kg – co czyni ją jednym z najlżejszych silników samochodowych w historii – jednostka o pojemności 993 cm3 jest obecnie montowana w modelach iQ, Aygo i Yaris.
Wyjaśniając dlaczego ponownie tak wielu sędziów poparło „miejskie serce” Toyoty, Christophe Congrega z francuskiego L’Automobile Magazine powiedział: „Ten trzycylindrowiec dysponuje takim momentem obrotowym i „kopem”, że jazda w mieście staje się prawdziwą przyjemnością. Jed}nocześnie jego zużycie paliwa i emisja są niesamowicie niskie.” {AKAPIT W typowej Toyocie Aygo przyjazny środowisku „trzycylindrowiec” zapewnia wysoką ekonomię spalania (średnio 4 l/100km) i emituje zaledwie 109 g/km CO2. Potrzebę bycia zielonym w miejskim otoczeniu połączono z imponującymi osiągami. Zaawansowany system zmiennych faz rozrządu (VVT-i) optymalizuje dostarczanie 67 KM. W rezultacie silnik ma bardzo dobre osiągi – niezbędne w miejskim samochodzie.
Zamontowany w modelu iQ, silnik 1.0 cechuje się emisją dwutlenku węgla na poziomie 99g/km. Dzięki temu Toyota ta jest pierwszym na świecie czteromiejscowym samochodem, który przełamał barierę emisji 100 g/km.