Audi A3 Sportback podąża własną, nową drogą w klasie samochodów kompaktowych. Znajdziemy w nim sportowe cechy wersji 3-drzwiowej, z której pochodzą: jednostka napędowa, dynamiczne zawieszenie i rozstaw osi. Sportback oferuje dodatkowo – obok drzwi tylnych – większą przestronność i wszechstronność wydłużonego o 83 mm, w stosunku do wersji trzydrzwiowej, nadwozia.
W bagażniku o pojemności 370 litrów (przy złożonym oparciu kanapy tylnej: 1120 litrów), można przewieźć wszystko, co potrzebne jest rodzinie do spędzania wolnego czasu. Montowane seryjnie, asymetrycznie składane oparcie kanapy tylnej oraz dostępny jako opcja pakiet "schowek" umożliwiają przystosowanie wnętrza do indywidualnych potrzeb właścicieli.
Różne wersje wyposażenia - niepowtarzalna Attraction, sportowa Ambition i ekskluzywna Ambiente, pozwalają uczynić z A3 Sportback samochód marzeń.
Specjalnie dla modelu Sportback opracowano panoramiczny szklany dach "open sky", pozwalający swobodnie spoglądać w niebo, a po otwarciu – poczuć powiew wiatru.
Na uwagę zasługuje z pewnością nowa jednostka napędowa: czterocylindrowy silnik TFSI o pojemności 2.0l z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego, o mocy 147 kW (200 KM), którego maksymalny moment obrotowy 280 Nm dostępny jest od 1800 do 5000 1/min. A3 2.0 TFSI Sportback z przekładnią DSG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,0 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 236 km/h.
Stylistyka
A3 Sportback można bezbłędnie rozpoznać nawet w lusterku wstecznym: jego przód jest zdominowany przez osłonę chłodnicy "Singleframe", otoczoną wyraźną, chromowaną listwą. Zaakcentowane, ukośne linie oraz dynamiczny kształt reflektorów przykrytych przezroczystą pokrywą nadają obliczu tego samochodu typowy dla Audi ofensywny charakter.
Pochylająca się ku tyłowi, jak w coupé, linia A3 Sportback przypomina model trzydrzwiowy, przy czym delikatnie wyciągnięty ku tyłowi dach pozwolił na płynne wkomponowanie nowej formy tylnej partii auta w atletyczną sylwetkę.
Bok auta, oprócz dodatkowych dużych drzwi tylnych charakteryzuje trzecie okno boczne. Tutaj dolna i górna linia pozioma zbiegają się i podkreślają charakterystyczne dla coupé proporcje. Także oferowany jako opcja, delikatny, a jednocześnie dobrze widoczny reling dachowy doskonale akcentuje sylwetkę.
Okrągłe nadkola sprawiają wrażenie, jakby opierały się na fundamencie zaznaczonych ostro przez "Dynamic Line" progów. Duże koła o rozmiarach 16 lub 17 cali (opcjonalnie również 18 cali) podkreślają sportowy charakter nowego Audi A3 Sportback i sprawiają, że jego dynamika widoczna jest nawet wtedy, gdy stoi spokojnie na parkingu.
Optycznym punktem ciężkości A3 Sportback jest mocna, trapezowa partia tylna, dzięki której samochód wygląda zawsze, jakby był gotowy do skoku. Tył auta z "oszczędnie" prowadzonymi liniami i graficznym podziałem płaszczyzn, został zaprojektowany całkowicie od nowa.
Nowa jest także geometria tylnych świateł. W miejscu przejścia ze ściany bocznej do tylnej są one jeszcze wyraźnie poziomo ukształtowane, potem zwężają się w kierunku środka pojazdu. Światła podkreślają szeroki pas poziomy poniżej płaszczyzny okna oraz nisko umieszczony punkt ciężkości – kolejny element dynamiki Audi A3 Sportback.
Podobnie jak w wersji trzydrzwiowej, jedna lub dwie (w zależności od silnika), dobrze widoczne rury wydechowe świadczą o mocy samochodu. Wysoko umieszczone światła tylne podkreślają – szczególnie w nocy – trapezową formę tyłu.
Wnętrze
Stylistykę wnętrza A3 Sportback charakteryzuje sportowa elegancja. Wrażenie to potęgują typowe dla samochodów sportowych, nisko umieszczone fotele przednie, podniesiona, szeroka konsola środkowa i przejrzysty układ dużych instrumentów pomiarowych.
Także płynne przejście z tablicy rozdzielczej w tapicerkę drzwi jest cechą charakterystyczną Audi. Dolna część obramowania okna unosi się delikatnie w górę w kierunku tyłu samochodu i dzięki temu również we wnętrzu obecna jest dynamiczna sylwetka auta.
Zespół wskaźników otoczono prawie okrągłą pokrywą. Jest to element świadomie cytujący stylistykę innych sportowych modeli Audi, takich jak TT czy A4 Cabriolet.
Sportback jest pierwszym autem klasy kompaktowej, w którym zastosowano kierownice Audi nowej generacji. Kierownice z trzema lub czterema ramionami, charakteryzują się trapezowym elementem centralnym, którego kształt nawiązuje do osłony chłodnicy "Singleframe".
A3 Sportback wyróżnia się doskonałą ergonomią. Dotyczy to przede wszystkim lokalizacji dźwigni zmiany biegów, stojącego pedału przyspieszenia, typowego dla samochodów sportowych oraz czytelnych wskaźników i innych instrumentów, przypominających proste chronometry.
Wszystkie elementy wnętrza zostały dokładnie zaprojektowane pod względem ergonomicznym i estetycznym. Na przykład okrągłe, otoczone aluminium wyloty powietrza, pokrętła automatycznej klimatyzacji oraz aluminiowe dekoracje, m.in. na klamce drzwi lub uchwycie do otwierania schowka.
Wyjątkową dynamikę sygnalizują wysoko umieszczone, unoszące się ku górze elementy dekoracyjne na wewnętrznej stronie przednich i tylnych drzwi. Dwa wąskie przejścia łączą tunel środkowy z pionową płaszczyzną konsoli, stwarzając w ten sposób wrażenie niezwykłej lekkości. Nie przypadkiem, detal ten przypomina ikonę współczesnej stylistyki samochodowej – Audi TT.
Tylne zagłówki w kształcie litery L zwiększają pole widzenia kierowcy podczas manewrowania.
Trzy wersje wyposażenia
Audi A3 Sportback kontynuuje cieszącą się powodzeniem koncepcję wyposażenia, stosowaną w modelu trzydrzwiowym. Do wyboru są trzy wersje, każda o innym charakterze:
- wersja Attraction o dużej dozie indywidualizmu,
- wybitnie sportowa wersja Ambition oraz
- ekskluzywna wersja Ambiente.
Wersje te różnią się m.in. kolorami lakierów, materiałami tapicerek, rodzajem kół, kierownicami i elementami dekoracyjnymi. Na przykład w modelach Attraction elementy dekoracyjne wykonane są z matowego tworzywa sztucznego o głębokiej strukturze, w sportowych wersjach Ambition – błyszczą czarnym lub niebieskim lakierem. W modelach Ambiente są wykonane z drewna Vavona Bernstein. Jako opcja do wszystkich wersji dostępne są także elementy z drewna orzechowego lub aluminium.
Wyraźnie przestronniejsze wnętrze
Zaletą, którą zauważą wszyscy pasażerowie najmłodszego dziecka serii A3, jest znacznie większa przestronność wnętrza. W Sportbacku odczuwa się to jeszcze bardziej niż w wersji trzydrzwiowej, ponieważ nadwozie tego modelu zostało wydłużone o 83 mm. Dzięki przedłużonej o 68 mm części tylnej zwiększyła się nie tylko długość wnętrza, lecz także wielkość bagażnika. Szeroko otwierające się drzwi oraz wyjątkowo duża jak na samochód klasy kompaktowej odległość między tylną kanapą, a oparciem przedniego fotela, sprawiają, że wsiadanie do tyłu jest bardzo wygodne.
Przy porównaniu z pierwszą generacją Audi A3 widać wyraźnie, że zwiększenie długości wnętrza o 55 mm i szerokości samochodu o 30 mm przyczyniło się do wyraźnego zwiększenia komfortu przestrzennego.
W porównaniu z dotychczasowym, pięciodrzwiowym A3, w A3 Sportback wygodniej jeździ się przede wszystkim pasażerom siedzącym z tyłu, a to dzięki zwiększonej odległości między kanapą a fotelem przednim (+ 40 mm). Większa jest także przestrzeń na wysokości ramion (z tyłu + 29 mm, z przodu + 35 mm).
Większa przestronność wnętrza to zasługa nie tylko zwiększonych wymiarów pojazdu, lecz także odpowiedniego ukształtowania poszczególnych detali. Na przykład dzięki wygięciu dźwigni hamulca ręcznego w kształcie litery Z udało się uzyskać miejsce na dwa dodatkowe uchwyty na kubki, dostępne także dla pasażerów siedzących z tyłu.
Ponadto wszyscy pasażerowie mają dostęp do wielu schowków: z przodu są to duże kieszenie w drzwiach, schowek na tablicy rozdzielczej, duży schowek przed dźwignią zmiany biegów oraz miejsca na drobiazgi w konsoli środkowej.
Jako opcja dostępny jest także pakiet "schowek", który obejmuje między innymi siatki na oparciach foteli przednich, szufladę pod fotelem kierowcy, siatkę w przestrzeni nóg przedniego pasażera oraz haczyki z dodatkową siatką pod pokrywą bagażnika. W osłonę bagażnika może być wbudowana na życzenie roleta przeciwsłoneczna. Nowością są dostępne jako opcja żaluzje przeciwsłoneczne na okna drzwi tylnych.
Na zainteresowanie zasługuje dostępny jako opcja, składany środkowy podłokietnik kanapy tylnej, w którym znajdują się nie tylko dwa uchwyty na kubki i schowek, lecz po jego rozłożeniu powstaje otwór do bagażnika, na życzenie wyposażony w specjalny, wyjmowany worek, w którym mieszczą się cztery pary nart lub dwie deski snowbordowe.
Bagażnik Audi A3 Sportback ma pojemność 370 litrów, a przy złożonej kanapie 1120 litrów.
Komfortowe fotele
Kolumna kierownicy z regulacją odległości i wysokości oraz fotel kierowcy, również z regulacją poziomą i pionową, umożliwiają optymalne ustawienie pozycji siedzącej dla każdego typu sylwetki.
Ergonomicznie ukształtowane fotele przednie zapewniają wygodę podczas długich podróży oraz dobre trzymanie boczne. Dla osób preferujących sportowy styl jazdy dostępne są jako opcja sportowe fotele.
Przednie fotele mogą posiadać na życzenie elektryczną regulację pozycji wraz z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego, co doskonale zapobiega bolesnym napięciom kręgosłupa podczas długiej jazdy.
Napęd
Silniki sześciocylindrowe, bezpośredni wtrysk benzyny FSI, jedyny na świecie Turbo-FSI i dysponujące dużym momentem obrotowym silniki TDI z wysokociśnieniowym wtryskiem za pomocą pompowtryskiwaczy, preselekcyjna skrzynia biegów DSG z podwójnym sprzęgłem, 5- i 6-biegowa manualna skrzynia biegów, innowacyjna 6-biegowa automatyczna skrzynia tiptronic oraz permanentny napęd na cztery koła quattro.
Zestawienie oferowanych silników:
3.2 V6 o mocy 184 kW (250 KM), 320 Nm
2.0 TFSI o mocy 147 kW (200 KM), 280 Nm
2.0 FSI o mocy 110 kW (150 KM), 200 Nm
1.6 FSI o mocy 85 kW (115 KM), 155 Nm
1.6 o mocy 75 kW (102 KM), 148 Nm
2.0 TDI o mocy 103 kW (140 KM), 320 Nm
1.9 TDI o mocy 77 kW (105 KM), 250 Nm.
Silniki benzynowe
3.2 V6
Najmocniejszy i najbardziej dynamiczny silnik benzynowy w A3 Sportback to czterozaworowa jednostka V6 o pojemności 3,2 litra. Silnik sześciocylindrowy, dzięki znakomitej charakterystyce mocy i momentu obrotowego doskonale nadaje się do samochodu sportowego.
Osiąga on moc 184 kW (250 KM) i wytwarza wysoki moment obrotowy o maksymalnej wartości 320 Nm przy prędkościach obrotowych od 2500 do 3000 1/min. Niezależnie od tego, czy kierowca zdecyduje się na manualną sześciobiegową skrzynię biegów, czy też na nową sportową skrzynię DSG silnik ten gwarantuje łatwość przyspieszania przy każdej prędkości jazdy.
A3 Sportback 3.2 quattro z preselekcyjną skrzynią biegów DSG przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,3 s; a jego maksymalna prędkość jazdy, elektronicznie ograniczona, wynosi 250 km/h.
Sterowanie przepustnicy powietrza zostało opracowane tak, aby silnik spontanicznie reagował na pedał przyspieszenia.
Wyjątkowo sportowe jest sterowanie skrzyni DSG dzięki aktywnej realizacji tzw. "międzygazu" podczas redukcji biegu, gdy dźwignia wyboru biegów ustawiona jest w pozycji S lub w pozycji programu manualnego.
Dwustrumieniowy układ wydechowy przyczynia się nie tylko do obniżenia emisji spalin, lecz jest także źródłem dźwięku skomponowanego przez akustyków Audi, który w każdym momencie odzwierciedla sportowy potencjał silnika.
A3 Sportback 3.2 jest seryjnie wyposażony w permanentny napęd na cztery koła - quattro.
2.0 TFSI
W jednostce 2.0 TFSI debiutuje kombinacja turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku benzyny FSI w seryjnej produkcji silników.
Kombinacja ta udowodniła już swoje możliwości w sporcie wyścigowym: Audi R8 napędzane turbodoładowanymi silnikami FSI przemierzały tor wyścigowy od zwycięstwa do zwycięstwa i w czerwcu 2004 zwyciężyły już po raz czwarty w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
Pojęcie "bezpośredni wtrysk benzyny" wyjaśnia zasadniczą różnicę w stosunku do konwencjonalnych silników benzynowych: inaczej niż w przypadku wtrysku do kolektora ssącego, paliwo jest tu wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania.
Wtryskiwacz – umieszczony po stronie zaworów ssących w głowicy cylindrów – jest zasilany paliwem przez napędzaną wałkiem rozrządu pompę wysokociśnieniową i wspólny dla wszystkich cylindrów zasobnik ciśnienia - system Common Rail. Wtryskiwacz dozuje paliwo z millisekundową dokładnością operując ciśnieniami wtrysku do 110 barów. Dla porównania: wtrysk do kolektora ssącego odbywa się z ciśnieniem maksymalnie czterech barów.
Czterocylindrowy turbo-FSI bazuje konstrukcyjnie na wolnossącym silniku 2.0 FSI, z którego pochodzi głowica cylindrów, grupa korbowo-tłokowa oraz 88 milimetrowy odstęp cylindrów. Wiele elementów zostało jednakże dostosowanych do znacznie wyższych ciśnień roboczych i większego obciążenia dynamicznego turbodoładowanego agregatu.
Kadłub silnika wykonano z żeliwa szarego GG 25 - materiału, który odznacza się zarówno wysoką wytrzymałością na ściskanie jak i znakomitymi właściwościami akustycznymi.
Dodatkowo akustykę poprawia przekładnia wyrównoważająca. Dwa wałki wyrównoważające, które obracają się z podwójną prędkością obrotów wału korbowego, kompensują siły bezwładności silnika. Napęd z wału korbowego przenoszony jest za pomocą łańcucha, który oprócz wałków wyrównoważających napędza także pompę oleju.
Rezultatem tych zabiegów konstrukcyjnych jest wzorowe dla silnika czterocylindrowego zredukowanie drgań. Odczuwalne wibracje są tutaj równie znikome jak uciążliwe częstotliwości przydźwięku pod obciążeniem.
Kolektor ssący nowego 2.0 TFSI wykonany jest z tworzywa sztucznego high-tech. Umieszczono w nim także klapy zawirowania ładunku, których położenie jest regulowane przez bezstopniowo pracujące silniki nastawcze. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie optymalnego ruchu strumienia powietrza (tumble) uzależnionego od obrotów i obciążenia silnika.
Wtrysk paliwa następuje za pomocą systemu Common Rail, który jest zasilany przez pompę wysokiego ciśnienia regulowaną zależnie od zapotrzebowania na paliwo. Wtrysk odbywa się bezpośrednio do komory spalania przez wtryskiwacze umieszczone z boku między zaworami ssącymi.
Inaczej niż w wolnossącym silniku 2.0 FSI, w komorze spalania jest tworzona wyłącznie homogeniczna mieszanka paliwowo-powietrzna. Oznacza to wyraźną poprawę charakterystyki, w kierunku bardziej spontanicznego rozwijania mocy i dynamicznego przyspieszania przy wszystkich prędkościach obrotowych.
Czterozaworowa głowica cylindrów, z napędem zaworów za pomocą dźwigienek rolkowych o zmniejszonym tarciu, posiada zmodyfikowaną geometrię kanałów dolotowych, aby osiągnąć jeszcze większe wartości zawirowania niż są realizowane w wolnossącym silniku FSI.
Rezultat: stopień sprężania tego turbodoładowanego silnika wynosi 10,5 :1 i jest na poziomie, który oprócz niego osiągają tylko nowoczesne silniki wolnossące. Pozwoliło to uzyskać większą sprawność termodynamiczną niż w silnikach z wtryskiem do kolektora ssącego i w turbodoładowanych silnikach konwencjonalnych. Podczas gdy, w porównaniu do poprzedniego silnika 1.8 T w Audi A3, pojemność skokowa wzrosła zaledwie o 10 procent, moment obrotowy zwiększył się o pełne 20 procent i wynosi 280 Nm. Wartość ta jest do dyspozycji już od 1800 1/min i nie maleje aż do 5000 1/min. Ten wyjątkowo szeroki zakres występowania maksymalnego momentu obrotowego umożliwia z jednej strony oszczędną i niewymagającą częstej zmiany biegów jazdę, a z drugiej – pozwala w każdej chwili, przez lekkie naciśnięcie pedału gazu, energicznie przyspieszać i spontanicznie rozwijać moc.
Dzięki nowoczesnej technice, A3 Sportback 2.0 TFSI imponuje wartościami elastyczności na poziomie samochodów sportowych z silnikami o znacznie większej pojemności skokowej: przyspieszanie na 4. biegu, przy typowej dla wyprzedzania prędkości między 60 a 120 km/h, trwa zaledwie 5,4 sekundy. Poprzednik potrzebował na to 6,8 sekundy, a więc 20 procent więcej czasu.
Duże wrażenie sprawia spontaniczność reakcji nowego silnika turbo na każde naciśnięcie pedału gazu. Można to przedstawić liczbami. Od razu po otwarciu przepustnicy nowy silnik 2.0 TFSI osiąga o 15 procent więcej podstawowego momentu obrotowego niż silnik 1.8 T, a dalszy wzrost momentu, aż do uzyskania jego maksymalnej wartości, przebiega zdecydowanie bardziej stromo: dzięki temu nowy Turbo-FSI potrzebuje o połowę mniej czasu, aby osiągnąć maksymalny moment obrotowy poprzednika – a potem jeszcze może wzrastać do uzyskania wartości maksymalnej 280 Nm.
Tylko 7,0 sekund potrzebuje A3 Sportback 2.0 TFSI ze skrzynią biegów DSG na wykonanie klasycznego sprintu 0-100 km/h; a jego maksymalna prędkość wynosi 236 km/h.
O efektywności silnika świadczy niskie, mimo dużej mocy, zużycie paliwa. Tylko 7,7 litra benzyny ubywa średnio ze zbiornika po przejechaniu 100 kilometrów.
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI może współpracować zarówno z przednim napędem i sportową preselekcyjną skrzynią biegów DSG, jak i z napędem na cztery koła quattro i manualną 6-biegową skrzynią biegów.
2.0 FSI
Także dwulitrowa jednostka wolnossąca posiada bezpośredni wtrysk benzyny - system Common Rail i jednotłoczkowa pompa wysokiego ciśnienia zaopatrują ten silnik w paliwo.
Cztery zawory na cylinder są uruchamiane przez dźwigienki rolkowe o zmniejszonym tarciu. Wałek rozrządu zaworów ssących umożliwia bezstopniową zmianę faz rozrządu. Silnik 2.0 FSI w A3 Sportback posiada moc 110 kW (150 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 200 Nm już przy prędkości obrotowej 3500 1/min. Od 0 do 100 km/h Sportback 2.0 FSI z 6-biegową przekładnią manualną przyspiesza w ciągu zaledwie 9,1 sekundy. Jego maksymalna prędkość wynosi 214 km/h.
Równie charakterystyczna jak sportowe osiągi jest ponadprzeciętna efektywność silnika FSI. Z punktu widzenia uzyskiwanych osiągów, średnie zużycie paliwa wynoszące tylko 6,9 litra benzyny na 100 km jest imponujące.
Zmienna długość kolektora ssącego i dwustrumieniowy odcinek wstępny układu wydechowego, wprowadzają nowe standardy w dziedzinie przebiegu momentu obrotowego dla tej klasy silników. Uzyskanie znakomitej charakterystyki momentu obrotowego umożliwia odpowiednio realizowany proces spalania z powietrznym prowadzeniem rozpylonego paliwa. Pozwala to na uwarstwiony i homogeniczny tryb pracy z nadmiarem powietrza podczas częściowego obciążenia silnika .
W trybie uwarstwionym, najbardziej oszczędnym trybie pracy silnika FSI, paliwo jest wtryskiwane dopiero podczas fazy sprężania i transportowane w kierunku świecy zapłonowej przez powstały w komorze spalania wir powietrza. Wokół świecy tworzy się w ten sposób mieszanka palna, podczas gdy w pozostałej przestrzeni komory spalania występuje duży nadmiar powietrza.
Podczas pełnego obciążenia oraz w górnych obszarach obciążenia częściowego, również ten silnik FSI pracuje w trybie homogenicznym.
A3 Sportback 2.0 FSI jest dostępny w kombinacji z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub z 6-stopniową skrzynią automatyczną tiptronic.
1.6 FSI
Trzeci czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI o mocy 85 kW (115 KM) i momencie obrotowym 155 Nm, czyni z A3 Sportback 1.6 FSI oszczędnego sprintera.
Dzięki niemu, ten dynamiczny samochód pięciodrzwiowy osiąga prędkość maksymalną 196 km/h; wskazówka prędkościomierza dociera do kreski oznaczającej 100 km/h po 11,1 sekundy. Jednak ta czterocylindrowa jednostka napędowa imponuje nie tylko talentem sportowym.
Silnik 1.6 FSI jest, dzięki technologii bezpośredniego wtrysku benzyny, także bardzo oszczędny. Audi A3 1.6 FSI potrzebuje średnio tylko 6,5 litra benzyny na 100 km, a zużycie podczas jazdy poza miastem jest w stanie zmniejszyć się nawet do 5,3 litra na 100 km. Zbiornik paliwa o pojemności 55 litrów umożliwia przejechanie ponad 800 kilometrów bez konieczności tankowania.
Cechą charakterystyczną techniki FSI jest umieszczona po stronie ssącej – tak zwana klapa zawirowania powietrza. W silniku 1.6 FSI ustawia się ona w jednej z dwóch pozycji pracy i w ten sposób wpływa na ruch zasysanego powietrza.
Możliwe są przy tym dwa różne tryby pracy: tryb homogeniczny i tryb ładunku uwarstwionego. W zależności od obrotów, stanu obciążenia i położenia pedału przyspieszenia, elektronika silnika włącza zawsze optymalny tryb pracy – w sposób niezauważalny prze kierowcę .
1.6
Podstawową jednostką napędową w A3 Sportback jest dobrze znany czterocylindrowy silnik o pojemności 1.6 litra z przełączalnym kolektorem ssącym i umieszczonym w głowicy wałkiem rozrządu. Kadłub tego silnika wykonany jest z aluminium, co oznacza zmniejszenie ciężaru o 13 kilogramów w porównaniu z jego odpowiednikiem zbudowanym z żeliwa szarego.
Otwieranie zaworów za pomocą dźwigienek rolkowych pozwala znacznie zredukować tarcie wewnętrzne. Również pozostałe elementy silnika są zoptymalizowane pod kątem tarcia, co sprzyja niskiemu zużyciu paliwa. Rezultat: Audi A3 Sportback wyposażony w silnik o pojemności 1,6-litra i w 5-stopniową manualną skrzynię biegów potrzebuje średnio tylko 7,1 litra benzyny na 100 kilometrów.
Mimo niskiego zużycia paliwa, A3 Sportback 1.6 jest dynamiczny podczas jazdy. Dzięki mocy 75 kW (102 KM) i momentowi obrotowemu 148 Nm, A3 Sportback 1.6 z manualną skrzynią 5-biegową przyspiesza w ciągu 12,2 sekundy do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosi 185 km/h.
A3 Sportback 1.6 jest dostępny z 6-biegową skrzynią automatyczną tipronic, a nieco później będzie dostępny także z 5-biegową manualną skrzynią biegów.
Silniki TDI
1,9 TDI
Jeden z najlepszych i najczęściej montowanych silników Audi jest oferowany również w A3 Sportback: czterocylindrowy TDI o pojemności 1,9 litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa za pomocą pompowtryskiwaczy. Dysponuje on mocą 77 kW (105 KM) i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 250 Nm już przy 1900 1/min.
Tylko 11,7 sekundy upływa do momentu przekroczenia przez wskaźnik prędkościomierza A3 1.9 TDI kreski oznaczającej 100 km/h. Dzięki maksymalnej prędkości jazdy 187 km/h, ten podstawowy model TDI idealnie nadaje się do pokonywania długich tras z wysoką średnią prędkością. Zużycie paliwa - 5,1 litra na 100 kilometrów zmusza do tankowania dopiero po przejechaniu ponad 1000 kilometrów.
Technologia TDI oparta na pompowtryskiwaczach nadal pozwala osiągać najwyższe ciśnienie wtrysku ze wszystkich aktualnie stosowanych systemów wtryskowych - do 2 050 barów.
Wysokie ciśnienie wtrysku umożliwia nadzwyczaj dokładne rozpylenie paliwa w komorze spalania i osiągnięcie dzięki temu znakomitej sprawności termodynamicznej. Ta z kolei oznacza szczególnie ekonomiczne spalanie i równocześnie osiąganie wysokiego momentu obrotowego. Dzięki regulowanemu wtryskowi wstępnemu do walorów silnika z pompowtryskiwaczami należą także dobra akustyka pracy i efektywne odtruwanie spalin. Tak więc również 1.9 TDI spełnia normę dotyczącą emisji spalin - EU4.
A3 Sportback 1.9 TDI jest dostępny w kombinacji z 5-biegową manualną skrzynią biegów.
2.0 TDI
Podstawowe zalety silnika 1.9 TDI – duża moc i moment, niskie zużycie paliwa i niska emisja szkodliwych składników spalin – znajdziemy także w jednostce 2.0 TDI.
Dzięki mocy 103 kW (140 KM) i momentowi obrotowemu 320 Nm dostępnemu od 1750 do 2500 1/min jest to najmocniejszy i najbardziej dynamiczny wysokoprężny silnik czterocylindrowy, jaki kiedykolwiek zastosowano w Audi. Osiągi mówią same za siebie: 2.0 TDI z napędem przednim i skrzynią biegów DSG potrzebuje tylko 9,2 sekundy do osiągnięcia prędkości 100 km/h, a jego prędkość maksymalna to 207 km/h.
A3 Sportback 2.0 TDI zużywa jedynie 5,5 litra oleju napędowego na 100 km (średnio) i spełnia oczywiście normę EU4.
Nowy silnik różni się konstrukcyjnie od 1,9-litrowego krewniaka nie tylko większą pojemnością skokową uzyskaną przez zwiększenie średnicy cylindrów, lecz przede wszystkim nową głowicą cylindrów z czterema zaworami na każdą komorę spalania. Głowica cylindrów z poprzecznym przepływem ładunku, z dwoma stycznymi kanałami wlotowymi na cylinder oraz z tzw. "obróconą gwiazdą zaworów", pozwala uzyskać najkorzystniejszą kombinację doskonałego zawirowania ładunku i napełnienia cylindrów.
Dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy oraz dźwigienki rolkowe o małym współczynniku tarcia i z hydraulicznym kasowaniem luzu odpowiadają za sterowanie zaworami. Pompowtryskiwacze są uruchamiane dwuramiennymi dźwigienkami rolkowymi napędzanymi przez wałek rozrządu zaworów wylotowych.
A3 Sportback 2.0 TDI jest dostępny z napędem przednim w zestawieniu z 6-biegową przekładnią manualną lub z preselekcyjną skrzynią DSG .
Preselekcyjna skrzynia biegów DSG
Rewolucyjna konstrukcja preselekcyjnej skrzyni DSG łączy zalety konwencjonalnej 6-biegowej manualnej skrzyni biegów z jakością nowoczesnego automatu. Kierowca może odczuwać prawdziwą radość jazdy, korzystając z wyjątkowo harmonijnego i dynamicznego przyspieszania bez przerywania siły napędowej. Dochodzą do tego duża ekonomiczność, niskie zużycie paliwa oraz komfortowa obsługa.
Podstawą nowej konstrukcji jest trzywałkowa 6-biegowa skrzynia manualna, która oferuje dużą elastyczność doboru przełożeń. Dzięki zastosowaniu podwójnego sprzęgła wielopłytkowego z inteligentną regulacją elektro-hydrauliczną dwa biegi mogą być włączone równocześnie.
Optymalne strategie przełączania biegów, realizowane przez komputer sterujący zintegrowany ze skrzynią biegów, pozwalają na błyskawiczną i zarazem komfortową zmianę przełożeń, bez szarpnięć. W każdej chwili kierowca może jednak sam aktywnie wpływać na wybór i chwilę zmiany przełożenia za pomocą dźwigni biegów ustawionej w pozycji tiptronic lub - zgodnie z manierą wyścigową - za pomocą manetek, montowanych seryjnie przy kierownicy.
W trybie automatycznym kierowca może zdecydować się na szczególnie sportowy program zmiany biegów (pozycja ‘S’), który charakteryzuje się znacznie późniejszym przełączaniem na wyższy bieg, wcześniejszą redukcją na bieg niższy oraz krótszymi czasami przełączania biegów. Dzięki funkcji tipp-in, za pomocą przycisków przy kierownicy możliwe jest szybie przejście z trybu automatycznego D lub S do trybu manualnej zmiany biegów.
6-stopniowy tiptronic
Zastosowanie 6-stopniowej skrzyni automatycznej nadal jest wyjątkiem w segmencie samochodów kompaktowych klasy Premium i daje kierowcy odczuwalną korzyść w porównaniu z wersjami 5-stopniowymi.
Wyższa rozpiętość przełożeń - 6:1 zamiast 5,5: 1 sprzyja nie tylko bardziej ekonomicznemu zużyciu paliwa. Oprócz zmniejszenia obrotów na 6. biegu – co obniża zużycie paliwa i poziom hałasu przy dużej prędkości jazdy – zwiększono dynamikę przyspieszania dzięki skróceniu przełożenia na 1. biegu.
6-stopniowy tiptronic z dynamicznym programem zmiany biegów DSP jest multitalentem - zapewnia nie tylko prawdziwą radość jazdy, lecz imponuje także zwartą budową i niskim ciężarem.
6-stopniowy tiptronic posiada – oprócz normalnego programu D, zorientowanego na oszczędne zużycie paliwa – także wybitnie sportowy program S. Program ten przełącza biegi przy wyższych obrotach i zapobiega niepożądanemu przełączaniu na wyższy bieg podczas płynnego pokonywania zakrętów.
Automatyczny tryb pracy został wzbogacony o drugi, wyjątkowo łatwy w obsłudze tryb, w którym kierowca może wybrać żądany bieg także manualnie. Ponadto, odpowiednio wyposażona kierownica wielofunkcyjna pozwala zmieniać biegi za pomocą wiosełek przy kierownicy.
Dynamiczny program zmiany biegów DSP rozpoznaje różne style jazdy i do każdego kierowcy oraz każdej fazy ruchu dobiera optymalny moment zmiany przełożenia.
Permanentny napęd na cztery koła quattro
W Audi A3 Sportback quattro zmienny rozdział siły napędowej na oś przednią i tylną realizuje hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. Jest to rozwiązanie stosowane w samochodach z poprzecznie montowanym silnikiem.
Dzięki permanentnemu, dostosowanemu do sytuacji rozdziałowi sił napędowych na wszystkie cztery koła, system przeniesienia napędu quattro zapewnia doskonałą trakcję i najlepsze wartości przyspieszeń. Równocześnie zachowane są jeszcze duże rezerwy do przenoszenia sił prowadzenia bocznego, zapewniające stabilność toru jazdy i bezpieczne pokonywanie zakrętów.
Sercem układu przeniesienia napędu jest sprzęgło wielopłytkowe umieszczone między wałem Cardana i mechanizmem różnicowym tylnej osi. We wnętrzu obudowy sprzęgła znajduje się pracujący w kąpieli olejowej pakiet płytek, który może być ściskany przez regulowane ciśnienie hydrauliczne i w ten sposób umożliwia zmienny rozdział momentu napędowego między oś przednią i tylną.
Im większe ciśnienie jest wywierane na płytki sprzęgła, tym większy moment napędowy może być przenoszony na oś tylną. Elektronicznie regulowany system błyskawicznie reaguje na zmiany warunków przyczepności. Dzięki konstrukcji z własnym zasilaniem olejowym i z dwiema osiowymi pompami tłoczkowymi do szybkiego wytwarzania ciśnienia, sprzęgło to zaczyna regulować rozdział momentu napędowego już przy 45 stopniowej różnicy kątów obrotu między osią przednią i tylną.
Rozdział siły napędowej nie odbywa się według sztywnej charakterystyki, lecz w zależności od warunków korygowany jest zarówno hydraulicznie jak i elektronicznie. Dzięki przekazywaniu danych za pomocą elektronicznego przewodu danych, tzw. magistrali CAN, do systemu dopływa wiele informacji z innych komputerów sterujących, które wykorzystywane są do regulacji siły napędowej. Ciśnienie hydrauliczne sprzęgła regulowane jest elektronicznie, za pomocą zaworu nastawczego.
Komputer sterujący wykorzystuje w tym celu najróżniejsze informacje, między innymi: obroty kół, obroty silnika, prędkość jazdy i moment obrotowy silnika. Jednocześnie system "uczy się" warunków jazdy i aktualnych zachowań kierowcy.
Umieszczenie silnika z przodu i sprzęgła wielopłytkowego przy osi tylnej spowodowało korzystne rozłożenie ciężaru na osiach kół. Ma to decydujące znaczenie dla dobrej stabilności toru jazdy i sterowności nowego Audi A3 Sportback quattro.
Podwozie
Drugi fundament doskonałej dynamiki jazdy nowego Audi A3 Sportback stanowi jego inteligentna konstrukcja podwozia z kolumnami McPherson na osi przedniej i nowym, czterowahaczowym niezależnym zawieszeniem osi tylnej.
Dynamiczne zawieszenie zostało zaprojektowane z myślą o sportowych właściwościach jezdnych z jednoczesnym zachowaniem wysokiej stateczności i pozwala nadzwyczaj łatwo pokonywać zakręty - z napędem przednim oraz quattro. Dodatkową zaletą tego zawieszenia jest wysoki komfort jazdy, który spełnia wymagania stawiane samochodom klas wyższych.
16- lub 17-calowe koła (format 17 calowy stanowi wyposażenie seryjne modeli Ambition) poprawiają osiągi jezdne i stanowią sportowy akcent w wyglądzie auta. Opcjonalnie montowane są koła 18-calowe firmy quattro GmbH. Osiągom silników odpowiada również potencjał układu hamulcowego z dużymi średnicami tarcz hamulcowych.
Optymalne prowadzenie samochodu zapewnia także elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem zależnym od prędkości jazdy. Układ ten daje poczucie pełnej kontroli kierowania, jest mało wrażliwy na "wymuszenia" drogi i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Właściwości jezdne: dynamika i komfort
Audi A3 Sportback pozwala doświadczyć wyjątkowej dynamiki jazdy. Dotyczy to nie tylko prostoliniowego toru jazdy, który korzysta ze zwiększonego rozstawu kół. Sportback zachwyca także podczas skręcania: pierwsze subiektywne wrażenie wywołuje wzorcowa precyzja, z jaką samochód posłusznie podąża za każdym manewrem kierownicy. Sportback bardzo chętnie współpracuje z kierowcą, jest dynamiczny i z łatwością pokonuje zakręty.
Karoseria zachowuje się przy tym spokojnie, ruchy nadwozia utrzymywane są w założonych granicach nawet na nierównościach drogi i zakrętach, wskutek czego nie wpływają negatywnie na właściwości jezdne. Samosterowność pozostaje neutralna aż do wysoko położonego obszaru granicznego, który zapowiada lekką podsterowność.
Wyjątkowo dynamicznym właściwościom jezdnym towarzyszy wysoki komfort jazdy. Audi A3 Sportback absorbuje uderzenia podłoża przy każdej prędkości jazdy. Również układ kierowniczy pozostaje niewzruszony - nawet na nierównej nawierzchni - i cały czas zapewnia dobry kontakt z podłożem.
Oś tylna
Oś tylna ma decydujący wpływ na dynamiczne właściwości jezdne i stateczność ruchu samochodu. W celu jeszcze wyraźniejszego zaakcentowania sportowych właściwości jezdnych, inżynierowie postanowili w tej generacji A3 wprowadzić nową konstrukcję tylnej osi. Wybór padł na czterowahaczową konstrukcję, którą charakteryzuje zwarta budowa, mały ciężar i przede wszystkim zalety dotyczące dynamiki jazdy.
Największa korzyść z zastosowania osi czterowahaczowej polega na funkcjonalnym rozdziale przejmowanych sił wzdłużnych od sił bocznych. Pozwala to z jednej strony na uzyskanie wysokiej sztywności poprzecznej z korzyścią dla optymalnej dynamiki i bezpieczeństwa jazdy, a z drugiej strony zapewnia naprawdę dużą miękkość w kierunku podłużnym, aby lepiej tłumić drgania wynikające z toczenia kół.
Konstrukcja osi zawiera z każdej strony wspornik koła z zespołem łożyska koła, dwa wahacze poprzeczne dolne (wahacz resoru i drążek zbieżności), jeden wahacz poprzeczny górny i wahacz podłużny.
Trzy wahacze poprzeczne są połączone z karoserią za pośrednictwem ramy pomocniczej. Konstrukcja ta, w przypadku A3 Sportback z napędem przednim wykonana z rur i blach stalowych o zwiększonej wytrzymałości, jest przykręcona sztywno do karoserii - połączenie, które pozwala zmniejszyć ciężar i jednocześnie dodatkowo usztywnia tył samochodu. Rama pomocnicza tylnej osi w modelach quattro służy ponadto do zamocowania przekładni głównej osi tylnej; w celu dalszej redukcji ciężaru została ona wykonana z aluminium.
Do przejmowania sił pionowych służą oddzielnie umieszczone sprężyny śrubowe i amortyzatory. Dwururowe amortyzatory gazowe są zamontowane blisko kół, co pozwoliło zwiększyć szerokość bagażnika. Poprzeczny stabilizator rurowy osadzony jest w bardzo sztywnych łożyskach metalowo-gumowych i przymocowany do ramy pomocniczej; skutecznie redukuje on skłonność nadwozia do przechyłów bocznych i w ten sposób korzystnie wpływa na wartość przenoszonych sił bocznych - w konsekwencji na stateczność ruchu.
Oś przednia
Jako zawieszenie kół przednich wykorzystano kolumnę McPherson z dolnym wahaczem trójkątnym. Rama pomocnicza jest przykręcona do przedniej części karoserii. Stabilizator został połączony drążkiem bezpośrednio z kolumną prowadzącą. Bardziej czuła reakcja tego układu na "wymuszenia" podłoża pozwoliła zmniejszyć średnicę samego stabilizatora. W ten sposób zaoszczędzono kolejne 1,6 kilograma ciężaru osi przedniej.
Odpowiednio dobrana kinematyka przedniej osi w połączeniu z konstrukcją łożysk metalowo-gumowych zapewnia neutralne, dopierow obszarze granicznym lekko podsterowne, lecz cały czas przewidywalne zachowanie się pojazdu.
Przednie łożysko wahacza poprzecznego posiada bardzo sztywną charakterystykę, aby zagwarantować dobre prowadzenie boczne. Jednocześnie tylne łożysko wahacza poprzecznego dysponuje charakterystyką nieliniową: oznacza to bardzo dobry komfort toczenia kół podczas działania małych sił i celową kompensację samosterowności podczas działania większych sił.
Układ kierowniczy
Elektromechaniczny układ kierowniczy imponuje wieloma zaletami: w przeciwieństwie do konwencjonalnych układów wspomagania kierowania zużywa energię tylko wtedy, gdy koła rzeczywiście skręcają. Pozwala to zaoszczędzić, zależnie od warunków pracy, do 0,2 litra paliwa na 100 kilometrów.
Czujniki systemu rejestrują wartości momentu siły oraz szybkości skrętu i pozwalają na ich podstawie wyliczyć wymaganą siłę wspomagania, jaką musi wytworzyć silnik elektryczny. Zostaje ona następnie przeniesiona przez przekładnię ślimakową bezpośrednio na listwę zębatą przekładni kierowniczej. Inną decydującą wielkością mającą wpływ na określenie siły wspomagania jest prędkość jazdy.
W praktyce oznacza to, że podczas parkowania możliwe jest maksymalnie lekkie obracanie kierownicą. Jednak wraz ze zwiększaniem prędkości jazdy kierowca odczuwa coraz wyraźniejsze oddziaływanie wzrastającego momentu na kolumnie kierownicy.
System pozwala również na skuteczne tłumienie uderzeń podłoża. Nowością jest także aktywna powracalność kół do jazdy na wprost z samouczącym się punktem środkowym. Pochylenie poprzeczne jezdni i stały wiatr boczny nie wpływają dzięki temu na prostoliniowy tor jazdy samochodu.
Hamulce i koła
Układ hamulcowy Audi A3 Sportback zwiększył swoje wymiary stosownie do dynamicznych właściwości samochodu. Cztery tarcze hamulcowe, posiadające zróżnicowane rozmiary uzależnione od zamontowanego silnika, zapewniają pewne i stateczne opóźnianie. Topowy model 3.2 quattro został nawet wyposażony w 17-calowy układ hamulcowy, który w tej klasie samochodów stanowi nowy wzorzec. W przypadku hamulców kół przednich oznacza to średnicę tarczy nie mniejszą niż 345 milimetrów!
A3 Sportback, podobnie jak Audi S4, zostało wyposażone we wzmacniacz siły hamowania z podwójną charakterystyką wzmocnienia Dual-Rate. W normalnych warunkach umożliwia on delikatne dozowanie siły hamowania – wzmocnienie wynosi wtedy 1 : 5.
Natomiast podczas hamowania awaryjnego, powyżej zdefiniowanego ciśnienia w układzie hamulcowym, wzmacniacz siły hamowania przechodzi na większą wartość wzmocnienia, które wynosi wówczas 1:8,5.
Aktywne rezerwy bezpieczeństwa zapewnia elektroniczny program stabilizacji toru jazdy najnowszej generacji – ESP, który obejmuje: system przeciwblokujący ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania EBV, regulację przeciwpoślizgową ASR i regulację momentu hamowania silnikiem MSR, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS, hydraulicznego asystenta hamowania i rozszerzony system stabilizacji podczas hamowania ESBS.
Udoskonalony algorytm regulacji komputera sterującego powoduje teraz, że ESP jeszcze wcześniej rozpoznaje potencjalnie krytyczne sytuacje i od razu zaczyna regulować prewencyjnie.
Samouczący się ESP nieustannie obserwuje zachowanie się samochodu także podczas stabilnej jazdy i cały czas dopasowuje progi zadziałania do warunków. Wynika z tego podwójna korzyść – dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. ESP może w krytycznych sytuacjach ingerować odpowiednio wcześniej, a nawet im zapobiegać.
Modele Sportback Attraction i Ambiente poruszają się na montowanych seryjnie kołach 16-calowych, z oponami w rozmiarze 205/55 R 16; modele Ambiente dysponują obęczami kół ze stopów metali lekkich. Wyjątkowo sportowa wersja Ambition wyposażona jest w zawieszenie sportowe i 17-calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich z oponami 225/45.
Karoseria
Karoseria A3 Sportback jest połączeniem wyjątkowej sztywności – i w efekcie wybornego komfortu drgań – z lekką konstrukcją i wzorową stabilnością przedziału pasażerskiego.
Synteza tych korzystnych właściwości była możliwa dzięki odpowiedniemu zastosowaniu blach stalowych o podwyższonej i wysokiej wytrzymałości, jak również elementów o różnych grubościach ścianek ("tailored blanks") i najnowocześniejszych technik połączeń. Całkowity udział blach stalowych o podwyższonej i wysokiej wytrzymałości w konstrukcji karoserii Sportback wynosi ponad 60 procent.
Mniejszy ciężar przy równocześnie większej sztywności. Chociaż sztywność poprzedniego modelu A3 bez wątpienia zaliczała się do najlepszych w tej klasie samochodów, to następca posiada wyraźnie lepszą dynamiczną sztywność skrętną i giętną. Stanowi to solidną podstawę dla bezpieczeństwa biernego i zapewnia także nadzwyczajny komfort drgań i dobrą akustykę.
Nadzwyczajny komfort drgań
Zasadniczym warunkiem uzyskania dobrego komfortu drgań są duże, lokalne i globalne, dynamiczne sztywności nadwozia samochodu. Cel: w decydujących o komforcie punktach samochodu – w przestrzeni dla nóg, pod fotelami i na kole kierownicy – amplitudy drgań powinny być możliwie najmniejsze.
W osiągnięciu tego celu decydującą rolę odgrywa struktura szkieletu nadwozia A3 Sportback. Stosownie do przenoszonego obciążenia ukształtowane przekroje, możliwie ciągłe i niezakłócone profile, połączone zoptymalizowanymi węzłami struktury, są najważniejszymi elementami składowymi tej konstrukcji. Dla zapewnienia najbardziej efektywnego wykorzystania materiału, zastosowano blachy typu "tailored blanks".
W celu sztywnego połączenia poszczególnych elementów – obok zgrzewania punktowego – zastosowano przede wszystkim nowoczesne środki klejące – również w połączeniu ze zgrzewami punktowymi – oraz spoiny laserowe. Tylko przy połączeniu dachu i bocznych ram wykonano przeszło trzy metry spoin laserowych.
Do dalszego zwiększenia sztywności nadwozia przyczyniają się zespolone z nim w jedną całość elementy konstrukcyjne: hybrydowy pas przedni, aluminiowa rama pomocnicza i aluminiowy wspornik kokpitu .
Stabilne struktury zapewniają bezpieczeństwo bierne
Zapewnienie wysokiego stopnia ochrony pasażerów jest oczywistym celem prac konstruktorów Audi – dotyczy to w równym stopniu zderzeń czołowych, bocznych i tylnych, jak i bezpieczeństwa podczas dachowania.
Ważnym kryterium bezpieczeństwa dla najczęściej występującej kategorii wypadków - zderzenia czołowego, jest Euro-NCAP-Crash, podczas którego przód samochodu uderza z prędkością 64 km/h i 40-procentowym pokryciem w odkształcalną przeszkodę. Struktura Audi A3 Sportback jest wówczas najpierw chroniona przez system zderzakowy złożony z wielokomorowej aluminiowej belki poprzecznej i umieszczonych za nią elementów odkształcalnych. Są one odpowiedzialne – wspólnie z podłużnicami – za odpowiednią absorpcję energii zderzenia w przedniej strefie samochodu, aby odciążyć przedział pasażerski, a w szczególności przestrzeń dla nóg.
Wsparcia udziela także aluminiowa rama pomocnicza przykręcona sześcioma śrubami w przedniej części samochodu, która skutecznie rozprowadza siłę do wytrzymałej struktury podłogi i tunelu środkowego.
Za możliwie najmniejsze obciążenie pasażerów we wnętrzu samochodu odpowiada dokładne dopasowanie wszystkich systemów zabezpieczania pasażerów przed skutkami przyspieszeń ujemnych oraz kinematyka kolumny kierownicy i dźwigni nożnych. Dwustopniowe, pełnowymiarowe poduszki bezpieczeństwa kierowcy i pasażera oraz napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napinania redukują siły działające na tułów podczas zderzenia czołowego. Starannie rozmieszczone wykładziny w obszarze kolumny kierownicy, przestrzeni dla nóg i podparcia stopy, a także stojący pedał przyspieszenia chronią dolne części ciała kierowcy, a w szczególności wrażliwe stawy kończyn dolnych.
Podczas zderzenia bocznego na korzyść pasażerów A3 Sportback działa wyjątkowo sztywna struktura szkieletu karoserii. Jednorodny kontur i odpowiednie ukształtowanie przekrojów zapewniają, szczególnie w obszarze słupka B i progów, charakterystykę deformacji skutecznie odciążającą pasażerów.
Centralny profil progu zapobiega dużym odkształceniom i razem z wielkogabarytową belką poprzeczną fotela stanowi skuteczne podparcie sił, które muszą zostać przejęte szczególnie podczas dużych lokalnych obciążeń – np. podczas uderzenia punktowego wystającej przeszkody.
Dodatkowe bezpieczeństwo zapewniają zamontowane w drzwiach systemy wzmocnień o konstrukcji hybrydowej – aluminiowy wspornik - z przykręconą stalową płytą wzmacniającą. Podczas zderzenia bocznego podpiera się on znaczną długością na progu drzwiowym i dzięki temu skutecznie rozprowadza siły do struktury podłogi.
We wnętrzu samochodu bezpieczeństwo podwyższają boczne poduszki powietrzne oraz oferowany jako opcja, system poduszek ochrony głowy "sideguard", który od słupka A do słupka D przykrywa prawie cały obszar szyb bocznych.
Szybkie napełnienie przez generator hybrydowy gazu i długie utrzymanie ciśnienia umożliwiają natychmiastowe i długo trwające działanie ochronne, zapewniające wystarczający potencjał bezpieczeństwa również podczas kolizji wtórnych.
Do uaktywnienia systemów bezpieczeństwa służy system złożony z sześciu czujników zderzenia umieszczonych przy słupkach B i C oraz przy zderzaku przednim. Dzięki temu możliwe jest bardziej zróżnicowane rozpoznawanie wypadków i skuteczna ochrona pasażerów, przez ich odpowiednio wczesne sprzężenie z opóźnieniem ruchu samochodu.
System czujników zderzenia w Audi A3 Sportback świadczy pasażerom jeszcze dodatkowe usługi podczas wypadku: otwiera centralny zamek, włącza światła awaryjne i odcina dostęp paliwa do silnika.
Ryzyko obrażeń podczas uderzenia w tył samochodu redukują aktywne zagłówki w przednich fotelach, które po mechanicznym uaktywnieniu, przemieszczają się do przodu i odpowiednio wcześnie zmniejszają odstęp od głowy.
Kompaktowe Audi jest również doskonale chronione przed skutkami kolizji wywołanych dużymi prędkościami najechania na tył samochodu. A3 Sportback już dzisiaj spełnia wymagania standardów przyszłości. To znaczy: samochód wytrzymuje uderzenie odkształcalnej przeszkody z prędkością 80 km/h i 70 procentowym pokryciem. Przedział pasażerski i zbiornik paliwa pozostają podczas tego testu poza pierwotną strefą deformacji. Struktura tylnej części samochodu posiada, dzięki wielkogabarytowym profilom wzmacniającym, zdefiniowaną odkształcalność i w ten sposób przejmuje energię zderzenia.
Szlif końcowy w tunelu aerodynamicznym
Większa odległość osi i szerszy rozstaw kół, większa długość i szerokość samochodu, a do tego szersze opony wersji bazowej w stosunku do poprzednika: te zmienione wymiary decydują o nowych właściwościach aerodynamicznych Audi A3 Sportback.
Najważniejsze zadanie: pomimo zwiększenia powierzchni czołowej opór powietrza nie powinien się pogorszyć. Najlepszą możliwość osiągnięcia tego celu dawało aerodynamiczne wykończenie podłogi, w całości obudowanej osłonami.
Ich opracowanie było możliwe dzięki wykorzystaniu aerodynamicznego tunelu Audi w Ingolstadt. Stosowana tu symulacja opływu podłogi z wykorzystaniem bieżni taśmowych zapewnia bardzo realistyczne warunki przepływu powietrza pod samochodem i z obracającymi się kołami.
Przy dolnej krawędzi zderzaka przedniego zamontowano spoiler, który efektywnie kieruje wlot strumienia powietrza pod podłogę. Spoilery umieszczone przy wszystkich czterech kołach powodują lepsze doprowadzenie powietrza do kół i układu hamulcowego, a równocześnie tarcze hamulcowe są częściowo osłonięte przed brudem.
Dwie duże osłony podłogi w środkowej części samochodu powodują, że przepływ powietrza jest gładki i prawie bez zawirowań. Z kolei, tak zwane "spoilery piętkowe" przy tylnej krawędzi poszycia, blokują strumień przy podłodze tak efektywnie, że przepływ powietrza w tylnej części samochodu korzystnie się zmienia.
Wartość CW nowego A3 Sportback wynosi 0,32.