W spektakularnym samochodzie sportowym Audi ożywia nazwę i geny pięciokrotnego zwycięzcy Le Mans – Audi R8. Trzy lata po prezentacji samochodu studyjnego Audi Le Mans quattro, na Salonie Samochodowym w Paryżu zaprezentowano Audi R8 - seryjną wersję nowego samochodu sportowego z umieszczonym centralnie silnikiem: zapierające dech w piersiach auto i sportowy top-model marki Audi. Umieszczony centralnie silnik V8 FSI o mocy 420 KM, stały napęd na wszystkie koła quattro i aluminiowe nadwozie oparte na technologii Audi Space Frame stwarzają podstawy dla wyjątkowej dynamiki jazdy.
R8 jako pierwszy samochód sportowy Audi z centralnie montowanym silnikiem łączy w sobie doświadczenia z licznych zwycięstw na torach wyścigowych z przyszłościową stylistyką i technologiczną kompetencją Audi. Kompetencją, dla której synonimem zarówno na torach wyścigowych jak i na drogach stało się motto "Przewaga dzięki technice".
Na koncie Audi są liczne zwycięstwa w wyścigach na całym świecie. Po sukcesach w rajdach w latach osiemdziesiątych i triumfach samochodów rajdowych z czterema pierścieniami zaangażowanie w wyścigi długodystansowe było bez wątpienia największym wyzwaniem dla specjalistów Audi od sportów wyścigowych.
Także w tej dziedzinie brawurowo zrealizowali oni swój cel: pięciokrotnie – w latach 2000 - 2002 oraz 2004 i 2005, dwukrotnie nawet jako potrójni zwycięzcy – bolidy Audi R8 przejechały przez linię mety 24-godzinnego wyścigu na torze Le Mans.
Le Mans jest bez wątpienia najtrudniejszym wyzwaniem dla inżynierów z działu Audi Sport. Tutaj liczą się – obok nieodłącznej maksymalnej mocy i optymalnej dynamiki jazdy – także wytrzymałość i niezawodność oraz maksymalna ergonomia.
To są geny, które z wielką skutecznością można przenieść także do samochodów sportowych przeznaczonych do jazdy po drogach publicznych.
Wygląd zewnętrzny
Już na pierwszy rzut oka wyraźnie widać, że to niezwykły samochód. Audi R8 jest szerokie i masywne, mocny tył sprawia wrażenie, jakby jego mięśnie szykowały się do skoku niczym u sprintera w blokach startowych.
Na charakterystyczne proporcje auta wpływ ma umieszczony za kokpitem silnik. Taka lokalizacja jest typową cechą samochodów wyścigowych: jednym z najbardziej znanych przykładów może być tutaj jeden z przodków Audi R8 – samochód wyścigowy Auto Union Typ C Grand Prix. Centralne ułożenie silnika ma wpływ przede wszystkim na dynamikę jazdy, ponieważ dzięki niemu ciężar w R8 jest rozdzielony w 44 procentach na przód i 56 procentach na tył.
Bryła samochodu jest maksymalnie zwarta. Przód i płaski łuk dachu są wyrysowane jedną rozciągniętą linią, która czyni ten dwuosobowy samochód typowym Audi.
Znane kontury można znaleźć także oglądając to auto z boku: wcięcie Dynamic Line powyżej progów oraz linia barków łączą przód, boki i tył, nadają szczególnie plastyczny kształt drzwiom i przejściu do bocznych wlotów powietrza oraz podkreślają jeszcze intensywniej typowe dla Audi okrągłe nadkola z dużymi kołami.
Kabina Audi R8 jest mocno przesunięta do przodu, co jest typowe dla samochodów sportowych z silnikiem umieszczonym centralnie i tworzy tym samym wyraźną analogię do samochodu wyścigowego o tej samej nazwie. Dalej, jeszcze przed tylną osią, znajduje się silnik V8 FSI, techniczne dzieło sztuki, widoczne zarówno przez dużą tylną szybę w kształcie tarczy jaki i z wnętrza auta.
Szerokość 1,90 metra przy długości tylko 4,43 metra i wysokości 1,25 metra to proporcje typowego samochodu sportowego. Rozstaw osi 2,65 metra tworzy miejsce dla zadziwiająco przestronnej kabiny i wbudowanego podłużnie silnika. Za drzwiami - między progiem, a dachem - wzrok przykuwa duży wlot powietrza, tak zwany sideblade, doprowadzający do silnika V8 powietrze wykorzystywane przy spalaniu i chłodzeniu. Lakier tego elementu jest dopasowany do podstawowego koloru nadwozia.
Z przodu przede wszystkim rzuca się w oczy trapez osłony chłodnicy Audi Singleframe, otoczony z prawej i lewej strony dodatkowymi, dużymi wlotami powietrza. Po raz pierwszy cztery pierścienie Audi są umieszczone na przedniej pokrywie, powyżej osłony chłodnicy. Górna krawędź wlotów powietrza przylega do płaskich pasów nowoczesnych, diodowych reflektorów, przykrytych przezroczystą osłoną.
Do R8 można zamówić główne reflektory ze wszystkimi funkcjami – świateł mijania, świateł drogowych, świateł dziennych i kierunkowskazów w technologii diodowej. Diody znacznie przewyższają tradycyjne żarówki pod względem trwałości.
Przy tworzeniu reflektorów R8 odwołano się do bioniki, czyli wykorzystywania w technice zjawisk znanych z przyrody. Element świetlny przypomina otwartą szyszkę pinii. Koncentrycznie ustawione jedna za drugą skorupy reflektorów w połączeniu z wydajnym diodowym systemem projekcyjnym zamieniają promieniowanie każdej multichipowej diody w mocne i równomierne światła drogowe.
Umieszczone wewnętrznie reflektory świateł drogowych zainspirowane są architekturą opery w Sydney. Światła dzienne natomiast otaczają dół reflektorów jako wąskie pasy świetlne i stanowią wyraźne, nowoczesne akcenty optyczne. Diodowe reflektory będzie można zamawiać jako opcję od końca 2007 roku.
Tył samochodu oglądany z boku to dialog wypukłych i wklęsłych linii. Pod wyraźnie zarysowaną linią obrysową znajduje się płaska pionowa powierzchnia otoczona z boku światłami tylnymi, naturalnie również diodowymi. Pas trzeciego światła stop przebiega prawie przez całą szerokość dachu i tworzy zakończenie przezroczystej pokrywy silnika.
Pokrywa ta jest kolejną optyczną ciekawostką. Oglądający może spojrzeć bezpośrednio na silnik V8 – serce tego samochodu sportowego. Opcjonalnie dostępne jest także oświetlenie komory silnika białymi diodami, które pozwala na jego podziwianie także w nocy.
Dwa duże otwory dyfuzorów w tylnym zderzaku świadczą o tym, jaki wielki wpływ na kształt Audi R8 ma aerodynamika. Cztery okrągłe rury wydechowe umieszczone są parami z prawej i lewej strony ponad otworami dyfuzorów.
Grę z wiatrem podejmuje w R8 automatycznie wysuwający się tylny spojler. Dodatkową siłą docisku wspiera on efekt zasysania wytwarzany przez aerodynamiczny kształt spodu nadwozia oraz dyfuzory. Przy mniejszych szybkościach spojler wsuwa się automatycznie tworząc jedną płaszczyznę z nadwoziem.
Podstawę nośną całkowicie aluminiowego nadwozia tworzy konstrukcja ramy przestrzennej Audi Space Frame ASF. Jej doskonałe połączenie minimalnej masy z maksymalną sztywnością tworzy fundament dla najwyższej dynamiki jazdy i jest jednocześnie podstawą dla doskonałego jednostkowego obciążenia mocy, wynoszącego 3,71 kg na KM.
Wnętrze
W sportowym wnętrzu dominuje konsekwentnie skierowany na kierowcę kokpit. Kierowca jest jakby wklejony między tablicę rozdzielczą a wysoką konsolę środkową; panel instrumentów powyżej konsoli jest lekko skierowany w stronę kierowcy. Typowa dla najbardziej sportowych samochodów Audi lekko spłaszczona na dole kierownica ułatwia wsiadanie.
Forma podąża za funkcją: ta dewiza stylistów jest konsekwentnie realizowana w Audi R8. O funkcjonalności decyduje - obok zorientowanego na kierowcę kokpitu oraz odpowiednio ukształtowanego bocznego parapetu drzwi – także dobór zastosowanych materiałów. Spojrzenie z miejsca kierowcy wszystko wyjaśnia: podobnie jak w wyścigowym R8, także tutaj przy projektowaniu i rozmieszczaniu wszystkich elementów najważniejsze było skupienie uwagi na tym, co najistotniejsze. W centrum zdarzeń siedzi kierowca.
Ta estetyczno – ergonomiczna zasada obowiązuje w odniesieniu do wszystkiego, od najdrobniejszych detali po kolorystykę i atmosferę. Techniczne, ciemne kolory przywołują znów asocjacje ze sportem motorowym. A z tym wrażeniem profesjonalnej funkcjonalności i ergonomii łączy się namacalna najwyższa jakość materiałów i obróbki.
Sportowe fotele są pokryte seryjnie kombinacją skóry i Alcantary, na życzenie mogą być też w całości pokryte skórą. Audi R8 można również wyposażyć w kubełkowe fotele, zaprojektowane specjalnie przez quattro GmbH. Obie siedzące we wnętrzu osoby mają zapewniony maksymalny komfort wykraczający w Audi R8 wyraźnie ponad normalny poziom w wyczynowych samochodach sportowych. Za siedzeniami można umieścić większe torby – nawet dwie torby ze sprzętem do golfa, przednia część bagażowa ma pojemność 100 litrów.
Różne warianty wyposażenia i elementy dekoracyjne z czarnego, błyszczącego lakieru "fortepianowego" lub z Carbon Sigma stwarzają nieograniczone prawie możliwości indywidualizacji wnętrza.
Napęd
Rozwój mocy jak w turbinie aż do najwyższych zakresów prędkości obrotowych oraz wysoki maksymalny moment obrotowy, a do tego fascynujące brzmienie: to podstawowa charakterystyka doskonałego silnika samochodu sportowego. Silnika, który fascynuje zarówno swoimi możliwościami, jak i przydatnością w życiu codziennym.
W tym uzyskującym wysokie obroty ośmiocylindrowym silniku o mocy 420 KM ewolucja bezpośredniego wtrysku benzyny FSI osiągnęła kolejny szczytowy punkt. Także ta technologia odniosła już liczne sukcesy w wyścigowym Audi R8.
O robiącym wrażenie potencjale ośmiocylindrowego silnika o pojemności 4,2 litra świadczą liczby. Przy 7.800 obr./min do dyspozycji kierowcy jest 309 kW (420 KM) mocy. Maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm i jest dostępny od 4.500 do 6.000 obr./min. 90 procent maksymalnego momentu obrotowego uzyskuje się w przedziale od 3.500 do 7.600 obr./min. Taka jednostka napędowa zapewnia maksimum siły ciągu w prawie każdej sytuacji.
Również osiągi mogą przyprawić o zawrót głowy: w 4,6 sekundy R8 przyspiesza od zera do 100 km/h. Jego maksymalna prędkość to 301 km/h. Maksymalna prędkość obrotowa wynosi 8.250 obr./min. Zaletą silników wysokoobrotowych jest duża moc w górnym zakresie prędkości obrotowych, równomierny jej rozwój oraz spontaniczna reakcja na pedał gazu w całym zakresie prędkości obrotowych. Do tego dochodzi duża zrywność oraz brzmienie silnika zbliżone do typowego brzmienia silników wyścigowych.
Układ smarowania z suchą miską olejową w Audi R8 tworzy doskonałe podstawy dla bardzo dobrych przyspieszeń podłużnych i poprzecznych. To kolejna technologia wywodząca się ze sportu wyścigowego. Pozwala ona na niskie wbudowanie silnika V8 a tym samym na uzyskanie nisko położonego punktu ciężkości, co ma wpływ na dalsze zwiększenie dynamiki jazdy.
Do wyboru są dwie przekładnie: manualna 6-biegowa lub opcjonalna sekwencyjna skrzynia Audi R tronic. Jej obsługa joystickiem na konsoli środkowej a przede wszystkim przyciskami kołyskowymi na kierownicy jest kolejnym rozwiązaniem zwiększającym ergonomię, pochodzącym ze sportów motorowych. Najlepszym dowodem funkcjonalności takiego rozwiązania jest kolejny raz zwycięzca Le Mans – Audi R8: także w tym aucie kierowca zmienia biegi przyciskami na kierownicy.
Dzięki technologii "shift by wire" możliwe było uzyskanie krótkich czasów zmiany przełożenia oraz doskonałego jednostkowego obciążenia mocy przy jednocześnie zwartej konstrukcji przekładni. Tryb sportowy swoimi szybkimi zmianami przełożenia gwarantuje najwyższą przyjemność jazdy. Jako opcję można wybrać tryb automatycznej zmiany biegów.
Jasne jest, że tak wyczynowe Audi dysponuje stałym napędem na wszystkie koła, który rozdziela moc przez sprzęgło lepkościowe zmiennie na przednią i tylną oś. Przy Audi R8 dostosowano konstrukcję legendarnego quattro do typowego dla centralnie umieszczonego silnika rozkładu obciążenia osi.
Zawieszenie
W zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne z przodu i z tyłu z aluminiowych, kutych elementów. Z przodu dolne i górne wahacze są wykonane jako wahacze trójkątne. Z tyłu górny wahacz trójkątny i dolny wahacz trójkątny z poprzecznym drążkiem korygującym zbieżność zapewniają optymalne prowadzenie kół – geometrię, która sprawdziła się jako optymalna podstawa zrywności, maksymalnej precyzji sterowania i dokładnie zdefiniowanej samosterowności. Bezpośrednia, hydrauliczna zębatkowa przekładnia kierownicza zapewnia optymalną reakcję kierownicy.
W celu uzyskania maksymalnej dynamiki jazdy wybrano sztywną charakterystykę resorów i amortyzatorów, która jednak zapewnia prawie zadziwiający poziom komfortu. Dotyczy to szczególnie przypadku, gdy alternatywnie do seryjnych amortyzatorów gazowych samochód wyposażony jest w adaptacyjny system amortyzowania Audi magnetic ride.
Powód: przy tych amortyzatorach zastosowano innowacyjną technologię. Zamiast tradycyjnego oleju użyto magnetoreologiczny płyn, którego lepkość można zmieniać przy użyciu pola elektromagnetycznego. Dzięki temu efektowi można wpływać w każdej chwili i błyskawicznie na charakterystykę tłumienia poprzez przyłożenie napięcia do elektromagnesów.
Właściwość tę wykorzystuje Audi magnetic ride, aby w każdej sytuacji zapewnić prawidłowe siły tłumienia i w ten sposób optymalizować komfort i dynamikę jazdy. O tym, jaka jest aktualna sytuacja, decyduje w ciągu ułamków sekundy komputer oraz czujniki. Przyciskiem na kokpicie kierowca może wybrać jeden z dwóch programów jazdy, w zależności od tego, czy chce jechać w sposób bardzo sportowy – z niską lepkością magnetoreologicznego płynu – czy też większą rolę przywiązuje do komfortu jazdy.
Audi R8 porusza się seryjnie na 18-calowych obręczach z sześcioma poprzeczkami, lecz można je zamówić także z 19-calowymi kołami. Opony w rozmiarze 235/40 z przodu i 285/35 z tyłu zapewniają niezbędną przyczepność do podłoża. Rozmiar taki gwarantuje również, że ten sportowy samochód z umieszczoną centralnie jednostką napędową zawsze może optymalnie wykorzystać dynamiczne możliwości swojego silnika oraz zawieszenia i zamienić je na maksymalną dynamikę poprzeczną.
Maksymalny poziom stabilności zapewnia długi rozstaw kół i ekstremalnie nisko umieszczony środek ciężkości. Dzięki temu samochód zachowuje się podczas jazdy tak, iż obok niezwykłej zrywności, doskonałej reakcji na każde polecenie kierowcy zapewnia mu także wysokie bezpieczeństwo.
Wyposażenie
Już seryjne wyposażenie Audi R8 spełnia wysokie wymagania klientów tego segmentu. Reflektory ksenon-plus, tylne światła i światła dzienne w technice diodowej, 18-calowe koła aluminiowe, radio z 7-calowym wyświetlaczem, autoalarm i tapicerka skóra/alcantara to tylko niektóre pozycje długiej listy elementów wyposażenia.
Wyposażenie dodatkowe w zasadzie w każdej dziedzinie nie pozostawia nic do życzenia. System nagłośnieniowy Bang & Olufsen ze wzmacniaczem 465 W i 12 specjalnie zaprojektowanymi głośnikami Surround Sound na najwyższym poziomie. Wykorzystujący mikrofony system kompensacji odgłosów jazdy dopasowuje brzmienie także przy zmiennych warunkach na drodze i zmiennych prędkościach.
Acoustic parking system oraz kamera wsteczna ułatwiają manewrowanie na ciasnych parkingach. System nawigacji plus z dużym kolorowym wyświetlaczem i klawiaturą MMI łączy w sobie różnorodność funkcji z prostotą obsługi.
Wiele dopasowanych do siebie i idealnie połączonych pakietów stylistycznych i skórzanych, opracowanych przez Audi lub quattro GmbH, może zmienić na życzenie każde R8 w indywidualny samochód marzeń.
Program obręczy kół obejmuje różne alternatywy stylistyczne w rozmiarach 18 i 19 cali, z oponami 235/35 z przodu do 295/30 z tyłu. Do wyboru jest łącznie osiem kolorów lakieru, od białego Ibis do czarnego perłowego Phantom.
Manufaktura
Audi R8 powstaje jako mała seria w nowej hali produkcyjnej w zakładzie Audi w Neckarsulm. Produkcja – od budowy surowej karoserii do montażu końcowego – jest zorganizowana jak w manufakturze. Małe zespoły specjalistów śledzą krok po kroku produkcję i nadzorują dokładnie jakość wszystkich podzespołów. W ten sposób zapewniają, że każdy z maksymalnie 15 wyprodukowanych dziennie pojazdów będzie charakteryzował się najwyższym poziomem jakości.