...moc 368 kW (500 KM) i moment obrotowy 1.000 Nm. Te wartości sprawiają, że mimo swoich rozmiarów ten SUV zachowuje się jak prawdziwy samochód sportowy. Przy tym nowe Audi Q7 V12 TDI quattro w sposób typowy dla Audi łączy ogromną siłę z oszczędnym spalaniem. Ze swoim sportowym zawieszeniem, zmodyfikowanym nadwoziem i ekskluzywnym wyposażeniem Audi Q7 V12 TDI quattro jest wzorcowym wyczynowym SUVem. Twórcą i producentem tego auta jest quattro GmbH – spółka należąca w stu procentach do koncernu Audi. Seryjna produkcja Audi Q7 V12 TDI quattro rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Twórca technologii TDI – koncern Audi – modelem Audi Q7 V 12 TDI quattro otwiera nowy rozdział w historii silników wysokoprężnych. Pierwszy dwunastocylindrowy silnik diesla montowany w samochodzie produkowanym seryjnie napędza tego SUVa z wielką lekkością i swobodą, nic sobie nie robiąc z jego pokaźnych rozmiarów. Może on przyspieszyć Audi Q7 V 12 TDI quattro od zera do 100 km/h w 5,5 sekundy. Tego wyniku nie powstydziłby się żaden sportowy samochód. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Osiągi tego dwunastocylindrowego silnika nie są jedyną cechą, która wzbudza podziw. Doskonałe jest także spalanie. Średnio zużywa on 11,9 litrów na 100 km, co - biorąc pod uwagę moc - jest zadziwiająco niską wartością. Sześciolitrowy TDI pozostawia daleko za sobą wszystkich swoich benzynowych konkurentów. Dzięki efektywnemu spalaniu i nowoczesnemu systemowi oczyszczania spalin Audi Q7 V12 TDI quattro już dzisiaj spełnia normy emisji szkodliwych substancji, które zaczną obowiązywać dopiero za kilka lat.
Jednostka napędowa hightech o najwyższej kulturze pracy
V12 TDI zachwyca nie tylko swoją - zdawałoby się bezgraniczną - mocą, lecz również niezwykle spokojną pracą. Brzmienie jest stonowane, pod obciążeniem przechodzi w mocny, pełny dźwięk. Ten sześciolitrowy silnik należy do nowoczesnej rodziny jednostek napędowych "V" Audi, dla których wspólna jest odległość między środkami cylindrów wynosząca 90 milimetrów. Jednak zamiast tradycyjnego kąta prostego między cylindrami, w tym silniku zastosowano 60-stopniowe rozchylenie, idealne dla V12. Przy takiej konstrukcji nie występują niepożądane swobodne siły i momenty bezwładności.
Na kulturę pracy ma wpływ także kadłub silnika o dużej sztywności. Wykonany z żeliwa wernikularnego jest o około 15 procent lżejszy, niż skrzynia korbowa ze stosowanego zazwyczaj żeliwa szarego. Niezwykle zwarty, sześciolitrowy silnik ma tylko 684 milimetry długości. Wał korbowy jest łożyskowany za pomocą sztywnej pokrywy łożyskowej. Średnica cylindra 83,0 milimetrów i skok 91,4 milimetra – identyczne jak w 3.0 TDI – dają silnikowi V12 TDI pojemność skokową 5.934 cm3. Aluminiowe głowice cylindrów składają się z trzech części. W dolnym elemencie zintegrowano kanały dolotowe i wylotowe, górny element rozprowadza olej a w ramie wzmacniającej osadzono dwa wałki rozrządu, napędzane łańcuchami Simplex. Zawory poruszane są rolkowymi dźwigienkami zaworowymi o niewielkim tarciu. Dławiki sterowane na podstawie mapy charakterystyk wprawiają zasysane powietrze w ruch wirowy, który optymalizuje proces spalania, co z kolei powoduje obniżenie emisji substancji szkodliwych i zwiększenie mocy silnika.
Wysokie ciśnienie: 2000 bar w układzie Common Rail
Układ wtryskowy Common Rail, którego pompy wysokociśnieniowe napędzane są łańcuchami, wytwarza ciśnienie do 2.000 bar. Wysokie ciśnienie pozwala na uzyskanie optymalnej mieszanki w komorze spalania. Dzięki dobrze rozpylonej mieszance proces zapłonu jest bardziej równomierny i cichszy. Ośmiootworowe wtryskiwacze wykorzystujące efekt piezoelektryczny mogą wykonać nawet pięć wtrysków na jeden takt roboczy.
Na zewnątrz silnika "V" umieszczono dwie turbosprężarki, po jednej dla każdego rzędu cylindrów. Dzięki zmiennej geometrii łopatek turbiny aktywują się już przy niskich prędkościach obrotowych uzyskując wysokie stopnie sprawności i maksymalne względne ciśnienie doładowania 1,6 bar. Dwie duże chłodnice powietrza doładowania obniżają temperaturę sprężonego powietrza umożliwiając osiągnięcie imponującej mocy 500 KM.
Doskonała moc przy wyśmienitej efektywności
Sześciocylindrowym TDI Audi po raz kolejny udowadnia swoją przewagę dzięki technice. Już w 1989 roku marka z czterema pierścieniami wprowadziła silniki TDI do samochodów produkowanych seryjnie i od tego momentu stale je udoskonala. Najmocniejszy diesel w swojej klasie uzyskuje właściwy moment obrotowy 169 Nm na litr pojemności skokowej. 1.000 Nm siły ciągu dostępnych jest w szerokim zakresie prędkości obrotowych od 1.750 do 3.250 obr./min. Moc właściwa (czyli moc na litr pojemności skokowej) wynosi 62,0 kW (84,3 KM) – jak w samochodzie sportowym.
Nowy V12 TDI w Audi Q7 jest blisko spokrewniony z silnikiem, z którym Audi R10 TDI dwa razy wygrało klasyfikację ogólną w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans - z agregatem V12 o pojemności 5,5 litra i mocy 480 kW (650 KM).
W Audi Q7 V12 TDI potężne momenty obrotowe silnika przenoszone są przez szybko i miękko zmieniającą przełożenia, sześciostopniową skrzynię tiptronic, specjalnie przystosowaną do wysokiego momentu obrotowego tego sześciolitrowego diesla. Kierowca może zmieniać przełożenia automatycznej przekładni dźwignią selekcyjną lub montowanymi seryjnie chromowanymi przyciskami kołyskowymi na trójramiennej kierownicy.
Napęd quattro rozdziela siły między przednią i tylną oś w stosunku 40:60, co gwarantuje dużą dynamikę i przyjemność jazdy. W razie potrzeby środkowy mechanizm różnicowy przenosi większość sił na tę oś, która w danym momencie ma lepszą trakcję. Także w układzie quattro wszystkie podzespoły zostały starannie wzmocnione, by sprostać wymaganiom stawianym przez tak mocny silnik.
Hightech Audi: aluminiowe zawieszenie
Zawieszenie Audi Q7 V12 TDI jest jedną z najnowocześniejszych konstrukcji, jakie stosuje się w samochodach seryjnych. Przednie i tylne koła prowadzone są przez podwójne wahacze poprzeczne, podzespoły osi w większości wykonano z aluminium. Dzięki swojej dużej precyzji i bezpośredniości układ kierowniczy ściśle spaja kierowcę z drogą. Reakcja na ruchy kierownicy, bezpieczeństwo i komfort jazdy sprawiają, że ten wyczynowy SUV wytycza nowe standardy na utwardzonych drogach i doskonale radzi sobie w terenie, między innymi dzięki prześwitowi poprzecznemu wynoszącemu maksymalnie 205 milimetrów.
Adaptive air suspension - pneumatyczne zawieszenie połączone z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami i dynamicznymi stabilizatorami kołysania poprzecznego może być ustawione według jednej z trzech zaprogramowanych charakterystyk, od wybitnie komfortowej do bardzo dynamicznej. Ponadto możliwa jest pięciostopniowa zmiana prześwitu poprzecznego i obniżenie tyłu o 71 milimetrów, jeżeli jest to potrzebne, aby wygodniej wkładać ładunek do bagażnika.
Seryjne hamulce ceramiczne z włóknem węglowym
Wyczynowy SUV Audi porusza się na sportowych, 20-calowych kołach z dziesięcioma szprychami; jako alternatywa dostępne są 20 szprychowe koła i koła 21-calowe w różnych wersjach. Za dużymi felgami ukryto potężne, 20-calowe hamulce. Ich wentylowane tarcze wykonane ze stopu ceramicznego wzmocnionego włóknem szklanym charakteryzują się niewielkim ciężarem, długotrwałą skutecznością i trwałością. Na przedniej osi zastosowano ośmiotłokowe zaciski, na osi tylnej zaciski czterotłokowe. Zaciski lakierowane są w kolorze tytanowo-szarym i opatrzone napisem "audi ceramic".
Także wizualnie Audi Q7 V12 TDI quattro wywiera niezapomniane wrażenie. Światła dzienne, składające się z dwunastu białych diod, już z daleka informują, że oto zbliża się niezwykły samochód. Diody umieszczone są na górnej krawędzi wlotów powietrza. Zastąpiły kierunkowskazy, które teraz przeniesione zostały do biksenonowych reflektorów. Chromowana kratownica osłony chłodnicy Singleframe oraz wykonana ze stali szlachetnej osłona zabezpieczająca przed najechaniem na kamienie „wyostrzają” oblicze tego SUVa. Przedni zderzak o nowej linii łączy boczne wloty powietrza w jedną dużą całość.
Patrząc z boku na Audi Q7 V12 TDI quattro nie sposób nie zauważyć 20-calowych kół i pokrytych matowym aluminium lusterek zewnętrznych. Nadkola poszerzono o 26 milimetrów z przodu i 30 milimetrów z tyłu, dolne krawędzie drzwi zabezpieczono nowymi, wyraźnie zaznaczonymi listwami ochronnymi. Okna otoczone są ramami również z matowego aluminium. Tym samym materiałem wykończony jest reling dachowy. Tło tylnych świateł utrzymano w ciemnym kolorze, w zderzak o nowym kształcie wbudowano dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych. Tylną osłonę podwozia wykonano również ze stali szlachetnej. Nadwozie lakierowane jest seryjnie lakierem metalicznym lub perłowym.
Szlachetne: nowoczesne wyposażenie na pokładzie Audi Q7 V12 TDI
We wnętrzu tego najmocniejszego Audi Q7 błyszczą listwy progowe ze wstawkami z aluminium a podłoga wyłożona jest welurową wykładziną. Osłony z tworzywa Carbon i aluminiowa dźwignia zmiany biegów sprawiają, że konsola środkowa robi technologiczno – futurystyczne wrażenie. Zwolennicy tradycji mogą zdecydować się na ekskluzywne drewno. Przyciski systemu obsługowego MMI, którego zalety zostały potwierdzone wieloma niezależnymi testami, są srebrne, wyloty powietrza – aluminiowe, pedały i podpórka lewej nogi – ze stali szlachetnej. Skala prędkościomierza kończy się na 310 km/h.
Elektrycznie regulowane sportowe siedzenia pokryto skórą Verano. Skórę zastosowano także do pokrycia komfortowego środkowego podłokietnika i podłokietników w drzwiach. Przednie i tylne siedzenia są ogrzewane, a specjalny pakiet oświetlenia wprowadza do wnętrza przyjemny nastrój.
Do luksusowego wyposażenia seryjnego należy pakiet skórzany, wielofunkcyjna sportowa kierownica obciągnięta skórą, czarna podsufitka, składane lusterka zewnętrzne, system nawigacji DVD, system audio Bose Surround Sound ze zmieniarką płyt CD, przygotowanie do instalacji telefonu komórkowego z Bluetooth, autoalarm i system kontroli ciśnienia w oponach. Pokrywa bagażnika jest otwierana i zamykana elektrycznie, a zachodząc częściowo na słupki D sprawia, że tył nadwozia wygląda wyjątkowo atletycznie.
Jako opcja do Q7 V12 TDI quattro dostępne są cztery nowoczesne systemy wspomagające kierowcę. Adaptive cruise control, Audi lane assist, Audi side assist i Audi parking system advanced pomagają kierowcy utrzymać stałą odległość do jadącego przed nim pojazdu, kontrolować tor jazdy, obserwować przestrzeń za samochodem i zatrzymać się w wymaganym miejscu.
Dostępny jako opcja Audi music interface pozwala na podłączenie iPoda, a B&O Advanced Sound System gwarantuje nagłośnienie na absolutnie najwyższym poziomie. Pakiet skórzany „Advanced”, obejmujący między innymi pokrytą skórą tablicę rozdzielczą i konsolę środkową, sprawi że wnętrze będzie jeszcze bardziej eleganckie .
Przestronne wnętrze – do wyboru z czterema, pięcioma, sześcioma lub siedmioma miejscami siedzącymi – może być oświetlone światłem wpadającym przez duży szklany dach systemu open sky. W bagażniku o pojemności do 2035 litrów można zamontować system szyn, ułatwiający zabezpieczenie bagażu.
Przedsprzedaż Audi Q7 V12 TDI rozpocznie się w drugiej połowie 2008 roku. Ten najmocniejszy diesel w swojej klasie jest ekskluzywnym, największym modelem spośród wszystkich Q7.