W wiernych naturze warunkach, samochody mogą być testowane w lodowatym chłodzie lub nieznośnym upale przy prędkości wiatru do 300 kilometrów na godzinę. "Takie prawie nieograniczone możliwości wykorzystania to wyjątkowa sprawa" – podkreślił Peter Fromm, szef działu Rozwoju Nadwozi AUDI AG. Koncern zainwestował w nowy tunel około 20 mln euro. Stanowi on część nowoczesnego Centrum Aerodynamiki w Ingolstadt.
"Nowy tunel klimatyczno-aerodynamiczny jest kolejnym kamieniem milowym dla działu Rozwoju Technicznego Audi" – powiedział Kierownik Projektu Dr. Stefan Dietz. "Dzięki nowościom technicznym zakres możliwości testowych w przyszłości rozszerzy się jeszcze bardziej". W nowym tunelu klimatyczno – aerodynamicznym można uzyskać niższe temperatury niż w istniejącym już termicznym tunelu aerodynamicznym - od minus 25 do plus 55 stopni Celsjusza.
Obok testów klimatycznych, jak na przykład testy reakcji na niskie temperatury i testy odmrażania przy ekstremalnych temperaturach, można także przeprowadzić symulacje chłodzenia przy bardzo dużych prędkościach i wysokich temperaturach. Tunel pozwoli również na przeprowadzanie badań wydajności chłodniczej układu olejowego i wodnego, silnika lub wnętrza przy upałach albo trzaskających mrozach. Tunel klimatyczno-aerodynamiczny Audi jest pierwszym urządzeniem tego typu, w którym wytwarzany jest wiatr o prędkości do 300 kilometrów na godzinę. Oprócz upałów i mrozów symulowane może być także nasłonecznienie do 1200 watów na metr kwadratowy oraz deszcz. W razie potrzeby nie zabraknie również opadów śniegu. "Tunel klimatyczno-aerodynamiczny jest kolejnym instrumentem, który przyczyni się trwale do redukcji CO2. Dzięki wiedzy zdobytej na stanowiskach testowych możemy tworzyć wyjątkowo efektywne systemy chłodzące dla samochodów" – dodaje Dietz.
Nawet duże SUVy i samochody sportowe oraz modele quattro nie stanowią przeszkody dla nowego tunelu. Dysza o powierzchni sześciu metrów kwadratowych, która przyspiesza powietrze na odcinku testowym do 300 km/h umożliwia projektowanie i udoskonalanie samochodów najnowszej generacji. W tunelu zamontowano dwuosiowy napęd o mocy po 250 kW (340 KM) dla samochodów ze stałym napędem na wszystkie koła, który pozwala na testowanie w rzeczywistych warunkach również modeli quattro.
Tunel klimatyczno-aerodynamiczny należy do Centrum Aerodynamiki AUDI AG w Ingolstadt zajmującego powierzchnię ponad 10.000 m2, obejmującego trzy tunele aerodynamiczne i zatrudniającego obecnie 40 osób. Jego głównym zadaniem jest rozwój i optymalizacja modeli Audi. Oprócz tego Centrum oferuje doskonałe możliwości badań i ćwiczeń dla sportowców. W ubiegłym roku gościli w nim narciarze z Niemiec, Szwajcarii i Szwecji, a także australijski pływak Ian Thorpe.