Audi zaprezentowało swój najnowszy model studyjny w Reifnitz, w Karyntii, podczas Wörtherseetour 2011. To wielkie spotkanie fanów Audi, Seata, Skody i Volkswagena odbyło się po raz trzydziesty w dniach od 1 do 4 czerwca.
Sercem Audi A1 clubsport quattro jest klasyczny silnik benzynowy Audi – pięciocylindrowa jednostka o pojemności 2,5 litra z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. W porównaniu do wyjściowego silnika z Audi TT RS i RS 3 Sportback w tej jednostce napędowej wydajność TFSI została radykalnie zwiększona do 370 kW (503 KM) i 660 Nm. Swoją maksymalną moc silnik osiąga w przedziale od 2500 do 5300 obr/min.. Turbosprężarka, chłodnica powietrza doładowującego oraz układ wydechowy zostały dostosowane do najwyższych osiągów. Podobnie, jak w Audi A4 DTM, rura wydechowa znajduje się po lewej stronie, tuż przed tylnym kołem.
A1 clubsport quattro rzuca wyzwanie konkurencji także pod względem masy całkowitej, która wynosi jedynie 1390 kilogramów. Potężny silnik katapultuje samochód z miejsca do 100 km/h w 3,7 sekundy. Przyspieszenie od zera do 200 km/h trwa jedynie 10,9 sekund, zaś od 80 do 120 km/h na czwartym biegu auto rozpędza się w 2,4 sekundy. Sześciobiegowa przekładnia manualna i stały napęd na wszystkie koła quattro, jedno i drugie przejęte z TT RS a następnie wzmocnione, przenoszą moc silnika na wszystkie cztery koła. Prędkość maksymalna samochodu została ograniczona do 250 km/h.
Model studyjny Audi porusza się na oponach w rozmiarze 255/30, które są osadzone na 19-calowych obręczach ze stopu metali lekkich o specjalnym wzorze w formie turbiny. Za kołami znajdują się wielkie hamulce tarczowe chłodzone od wewnątrz. Perforowane ceramiczno-węglowe tarcze hamulców na osi przedniej są dociskane przez sześciotłoczkowe zaciski, z kolei na tylnej osi umieszczono wielkie tarcze stalowe.
Dynamiczny i masywny: wygląd zewnętrzny
Samochód studyjny przed nikim nie kryje się ze swoim potencjałem. Ma dynamiczny wygląd i materiały z najwyższej półki. Karoserię polakierowano w kolorze biały Gletscher matowy, liczne dodatki przyciągają wzrok.
Połyskujący czarno łuk dachu komponuje się naturalnie z dachem z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Cztery pierścienie umieszczone z przodu auta wykonano z masywnego aluminium.
W wyraźnie zmodyfikowanej części przedniej znajdują się podzielone na dwie części wloty powietrza z listwami karbonowymi. Osłona chłodnicy Singleframe jest utrzymana w stylistyce czarnego plastra miodu, reflektory mają polakierowane na czerwono „skrzydło“. W masce umieszczono dwa duże wyloty powietrza, które odprowadzają ciepło z komory silnika.
Przednie błotniki, drzwi i tylne elementy boczne Audi A1 clubsport quattro zostały łącznie poszerzone o 60 milimetrów. Tworzą one poziome ostre linie w stylu Audi Ur-quattro. W tylnych końcówkach błotników zintegrowano wyloty powietrza. Zaprojektowane od nowa nakładki na progach wykonano z tworzywa sztucznego (CFK). Wąskie lusterka boczne nawiązują do wyczynowego samochodu sportowego Audi R8.
W tylnej części auta dominuje spojler dachowy, zapewniający odpowiedni docisk do nawierzchni. Przyciemnione tylne światła i potężny dyfuzor nadają tyłowi A1 clubsport quattro ostrzejszych rysów.
Podobnie jak samochody przystosowane do potrzeb wyścigowych, model studyjny obywa się bez tylnej kanapy. Jej miejsce zajmuje poprzeczna belka mająca na celu dodatkowe wzmocnienie karoserii. W tym modelu, stworzonym z myślą o jak najwyższych osiągach, nie ma miejsca dla systemów multimedialnych, monitora MMI czy nawet dla głośników. Lekkie sportowe siedzenia pochodzą z Audi R8 GT – ich konstrukcja została wykonana z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi, czerwone czteropunktowe pasy bezpieczeństwa utrzymują kierowcę i pasażera w stabilnej pozycji.
Wnętrze samochodu utrzymano w ciemnoszarej tonacji. Wiele elementów pokryto matowym tworzywem (CFK). Tworzywo to zastosowano również w sportowej kierownicy, która zastała dodatkowo obszyta skórą.
Na konsoli środkowej umiejscowiono panel z elementami obsługowymi. Trzy dodatkowe instrumenty pokazują poziom ciśnienia oleju, ciśnienia doładowania i napięcie w sieci pokładowej.
Konsolę środkową i siedzenia pokryto doskonałej jakości skórą. Dźwignię do zmiany biegów wykonano z aluminium, a nakładki na pedały i na punkty oparcia dla stopy ze stali szlachetnej. Do otwierania drzwi służą paski z czerwonej tkaniny.
Zapraszamy także do odwiedzenia naszego fotobloga, gdzie można obejrzeć filmowy repotaż z procesu powstawania Audi A1 clubsport quattro.