Audi odniosło kolejny sukces w prestiżowym konkursie na najlepszy silnik roku “International Engine of the Year Award”. Cztery pierścienie, w kategorii jednostek od 2 do 2,5 litra, otrzymały pierwszą nagrodę za silnik 2.5 TFSI. To już trzynaste zwycięstwo Audi w tym konkursie.
„Pięciocylindrowe jednostki napędowe są nierozerwalnie związane z marką Audi od ponad 40 lat. Cały czas je rozwijamy i udoskonalamy” – powiedział Peter Mertens, szef pionu rozwoju technicznego Audi AG. „W ubiegłym roku pokazaliśmy nowe Audi TT RS, w którym zadebiutował udoskonalony silnik pięciocylindrowy.”
Jury doceniło nie tylko nadzwyczajne osiągi, ale również jedyny w swoim rodzaju dźwięk tego pięciocylindrowca. Jego charakterystyczne brzmienie przywodzi na myśl brzmienia wydawane przez rajdowe samochody Grupy B w latach ’80 XX w. Najnowsza jego wersja jest o 26 kilogramów lżejsza od poprzednika, przede wszystkim z powodu zastosowania w nim skrzyni korbowej z metali lekkich. To z kolei umożliwiło inżynierom Audi dalszą optymalizację rozkładu masy między osiami, co poprawia prowadzenie pojazdu.
Silnik 2.5 TFSI montowany jest w Audi TT RS Coupé, TT RS Roadster, RS 3 Sportback oraz RS 3 Limousine. 400 koni mechanicznych i 400 niutonometrów momentu obrotowego sprawiają, że jest to najmocniejszy seryjnie produkowany motor. Jednostka rozpędza model RS 3 Sportback od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy. Maksymalna prędkość osiągana przez obie wersje RS 3 z tym silnikiem to 250 km/h i może ona zostać opcjonalnie podniesiona do 280 km/h.
Nagroda “International Engine of the Year” jest przyznawana co roku, od 1999. Grono 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata wybiera najlepsze silniki w różnych kategoriach. W tym roku, Audi otrzymało ten prestiżowy tytuł już po raz trzynasty.