Sportowy charakter w czystej postaci, autentyczna radość z jazdy i wysoki potencjał mocy – nowe Audi TT Roadster. Ten otwarty samochód sportowy kontynuuje linię swojego cieszącego się wielkim powodzeniem poprzednika i interpretuje ją z jeszcze większym ładunkiem emocji, wyjątkowości i dynamiki.
Audi oferuje nowego TT Roadstera z dwoma silnikami. Jednostka wysokoprężna 3.2 V6 ma moc 184 kW (250 KM) i współpracuje z napędem quattro. Silnik 2.0 TFSI, w którym połączono turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem benzyny, przenosi moc 147 kW (200 KM) na przednie koła. Obok seryjnej sześciobiegowej przekładni dla obu wariantów można wybrać jako opcję innowacyjną przekładnię dwusprzęgłową S tronic.
Także układ jezdny nowego Roadstera robi wrażenie swoim sportowym charakterem. Do najbardziej interesujących elementów należą amortyzatory Audi magnetic ride, pozwalające na wybranie dynamicznej lub komfortowej charakterystyki amortyzowania.
Dopasowany do purystycznego charakteru kabrioletu lekki dach z tkaniny wieńczy charakterystyczną linię nadwozia. W wersji 3.2 quattro do wyposażenia seryjnego należy szybko otwierający się, w pełni automatyczny miękki dach, który dla modelu z silnikiem 2.0 TFSI jest dostępny na życzenie.
Stylistyka zewnętrzna
Swoją geometryczną surowością i czystością linii stylistyka pierwszych TT Roadsterów nadała im status samochodów kultowych. Przy nowym modelu Audi utrzymało charyzmatyczny język formy i odpowiednio go rozwinęło.
Podczas gdy w TT Coupé korpus i dach z tyłu wydają się przenikać wzajemnie, składany dach w TT Roadsterze jest wyraźnie odcięty i w ten sposób cała sylwetka staje się bardziej geometryczna. Bryła nadwozia wyraża siłę i dynamikę. Atletycznie uformowane boki, wznosząca się linia Dynamic Line powyżej progu i muskularnie napięta linia barków podkreślają to wrażenie. Nad prawym tylnym kołem znajduje się charakterystyczna, aluminiowa pokrywa wlewu paliwa.
"Twarz" nowego Audi TT Roadstera jest bardzo wyrazista. W ukośnie ułożonych, ostro rozciągniętych reflektorach umieszczone są elementy z tworzywa w kształcie skrzydeł, podkreślające trójwymiarową głębię świateł. Z tyłu w oczy rzucają się duże rury wydechowe oraz szeroki dyfuzor. Reflektory przypominające tuby zdają się swobodnie unosić w tylnych światłach. Podobnie jak w Coupé, przy prędkości 120 km/h z pokrywy bagażnika automatycznie wysuwa się spojler.
Nowy TT Roadster jest większy niż poprzedni model. Jego nowe proporcje podkreślają sportowy charakter. Długość wynosi 4.178 milimetrów (+ 137 mm), szerokość 1.842 mm (+ 78 mm) a wysokość 1.358 mm (+ 8 mm). Rozstaw osi zwiększył się o 46 mm do 2468 mm. Przy zamkniętym dachu wartość cW w 2.0 TFSI to tylko 0,32.
Składany dach
Audi w nowym TT Roadsterze świadomie zdecydowało się znów na miękki dach. Pasuje on idealnie do filozofii purystycznego kabrioletu i ma wiele zalet w porównaniu ze składanym, stalowym twardym dachem.
Miękki dach ze stalowymi i aluminiowymi usztywnieniami oraz z dużą, szklaną szybą jest bardzo lekki i obniża zarówno całkowity ciężar jak i punkt ciężkości TT Roadstera. Harmonizuje on łagodnie z linią sylwetki i gdy jest złożony zajmuje niewiele miejsca. Dzięki nowemu sposobowi składania w formie "Z", przednia część dachu osłania pozostałe części. Dach blokowany jest w jednej płaszczyźnie z nadwoziem i pokrywa z tworzywa sztucznego nie jest konieczna. Dach może być wykonany z tkaniny w kolorze czarnym lub granatowym.
Składany dach TT Roadstera 3.2 quattro posiada fabrycznie elektrohydrauliczny napęd, który dla 2.0 TFSI jest dostępny jako opcja. Po wciśnięciu przycisku dach rozkłada się w ciągu 12 sekund, także podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. W tym całkowicie automatycznie składanym dachu pod czarną podsufitką znajduje się dodatkowa mata izolacyjna, polepszając i tak już bardzo dobrą izolację akustyczną i termiczną.
Manualnie składany dach jest uruchamiany przy użyciu centralnego mechanizmu zamykającego. Na życzenie osłona przeciwwiatrowa z siatki, wysuwająca i wsuwająca się elektrycznie, uspokaja zawirowania powietrza – równie komfortowego rozwiązania nie ma w ofercie żaden z konkurentów.
Nadwozie i bezpieczeństwo
Podobnie jak TT Coupé, także nadwozie TT Roadstera wykonane jest w oparciu o ramę przestrzenną Audi Space Frame ASF i jest innowacyjną, mieszaną konstrukcją, będącą ukoronowaniem kompetencji Audi w budowie lekkich karoserii. W konstrukcji tej 58 procent stanowi aluminium, a 42 procent stal. Takie proporcje sprawiają, że Roadster jest bardzo lekki – 2.0 TFSI bez obciążenia waży tylko 1.295 kg.
Stalowe elementy ze względu na zrównoważenie obciążenia osi znajdują się przede wszystkim w tylnej części nadwozia – z tego materiału wykonana została na przykład przegroda za kabiną pasażerską. Ściana ta, w której zamocowane są pałąki chroniące przed skutkami dachowania, pokryte elegancką okładziną z tworzywa sztucznego, ma duży wpływ na sztywność karoserii.
Kolejnymi, specjalnymi elementami Roadstera są boczne progi - wykonane z aluminiowych profili wytłaczanych z licznymi wzmacniającymi żebrami w środku. Także słupki A zostały wzmocnione, w ramie przedniej szyby wbudowano stalową rurę o wysokiej wytrzymałości. Nowy TT Roadster przewyższa swojego wyjątkowego poprzednika pod względem sztywności na skręcanie o ponad 100 procent – kierowca doświadcza tego czując doskonały komfort tłumienia drgań oraz precyzyjną reakcję auta na jego polecenia.
Pakiet układów chroniących przed skutkami przyspieszenia ujemnego zapewnia maksymalny poziom bezpieczeństwa pasywnego. W przypadku zderzenia bocznego swoje zadanie spełnią aluminiowe belki i miękkie wypełnienie w drzwiach oraz boczne poduszki powietrzne chroniące głowy i tułów. Dwustopniowe pełnowymiarowe poduszki powietrzne i backguard system Audi minimalizują skutki zderzenia czołowego i uderzenia od tyłu.
Wnętrze
Także wnętrze TT Roadstera znacznie urosło i oferuje większą przestrzeń na wysokości głowy oraz łokci. Szerokość wewnątrz pojazdu na wysokości barków zwiększyła się o 29 mm do 1.362 mm.
Głęboko osadzone, sportowe fotele kierowcy i pasażera gwarantują dobre trzymanie boczne. Wieniec seryjnej, skórzanej kierownicy sportowej jest na dole lekko spłaszczony. Opcją, która już w poprzednim modelu uzyskała status wyjątkowej, jest skórzana tapicerka Impuls z wyraźnie zaznaczonymi szwami. Jest to jeden z czterech wariantów skórzanej tapicerki. W wersji 3.2 quattro wnętrze jest wyłożone seryjnie kombinacją Alcantary i skóry.
W kokpicie trzy okrągłe wyloty dmuchaw powietrza oraz kopuła nad okrągłymi zegarami tworzą typowe dla TT akcenty stylistyczne. Jak we wszystkich Audi, koncepcja ergonomiczna jest doskonała a wykończenie materiałów perfekcyjne. Większe wymiary nadwozia wyszły na dobre także bagażnikowi – jego pojemność (niezależnie od rodzaju napędu), wzrosła z 210 do 250 litrów.
Napęd
Podobnie jak przy TT Coupé, także dla Roadstera do wyboru są dwa montowane poprzecznie silniki benzynowe. Oba gwarantują dużą siłę ciągu oraz doskonałą moc, a tym samym pozwalają na sportową jazdę. Moment obrotowy czterocylindrowego silnika jest przenoszony na przednie koła, silnik V6 napędza zgodnie z dynamiczną i zwiększającą bezpieczeństwo jazdy zasadą quattro cztery koła. Dla obu jednostek oferowana jest obok sportowej sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów także nowoczesna przekładnia dwusprzęgłowa S tronic, zmieniająca przełożenie w ułamkach sekundy bez wyczuwalnych spadków siły ciągu.
Czterocylindrowy silnik TFSI uzyskuje z pojemności skokowej 1.984 cm3 moc 147 kW (200 KM) i moment obrotowy 280 Nm, utrzymujący się na stałym poziomie między 1.800 a 5.000 obr./min. Technologia TFSI łączy w sobie w idealny sposób turbodoładowanie z opracowanym przez Audi bezpośrednim wtryskiem benzyny, znacznie poprawiającym wydajność spalania.
Międzynarodowe jury złożone ze specjalistów wybrało w latach 2005 i 2006 ten spontanicznie reagujący na pedał gazu i pracujący z wielką kulturą dwulitrowy silnik turbo FSI "Silnikiem roku".
Audi TT Roadster 2.0 TFSI przyspiesza – w wersji z przekładnią S tronic – od zera do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 237 km/h. Na 100 km spala średnio 7,8 litrów paliwa.
V6 ze swoją pojemnością skokową 3.189 cm3 oferuje 184 kW (250 KM) i moment obrotowy 320 Nm, dostępny od 2.500 do 3.000 obr./min. Silnik ten, charakteryzujący się dużym skokiem tłoka, niezwykle zwartą konstrukcją i basowym brzmieniem posiada dwa bezstopniowo regulowane wałki rozrządu. TT Roadster 3.2 quattro z przekładnią S tronic przyspiesza do 100 km/h w 5,9 sekundy i w razie potrzeby nie przestaje przyspieszać do momentu osiągnięcia ograniczonej elektronicznie prędkości 250 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi tylko 9,5 l/100 km.
Zawieszenie
Sportowe zawieszenie TT Roadstera uległo dużym zmianom w porównaniu z zawieszeniem poprzedniego modelu. Jego głównymi elementami są kompleksowa czterowahaczowa oś tylna, szeroki rozstaw kół, mocno zmodyfikowana elastokinematyka oraz duże koła. 2.0 TFSI toczy się na 16-calowych kołach aluminiowych, 3.2 quattro na kołach 17-calowych. Na życzenie koła te mogą być wykonane w wersji pozwalającej na kontynuowanie jazdy w przypadku spadku ciśnienia w oponie.
Zawieszenie kół przednich, mocowane do aluminiowej ramy pomocniczej, wykorzystuje konstrukcję McPherson i jest uzupełnione lekkimi elementami aluminiowymi. Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego łączy w sobie bezpośrednie przełożenie z precyzyjną dokładnością.
Resory śrubowe i amortyzatory na czterowahaczowej osi tylnej, opartej także na ramie pomocniczej, są konstrukcyjnie oddzielone od siebie. Wahacze wzdłużne – ze względu na komfort stosunkowo miękkie – przejmują siły napędowe i siły hamowania, podczas gdy trzy wahacze poprzeczne na każde koło swoim sztywnym mocowaniem precyzyjnie odprowadzają siły boczne do nadwozia.
Nowy program kontroli stabilizacji toru jazdy ESP jest dostosowany do sportowego stylu jazdy, wspiera neutralną samosterowność z tendencją do lekkiej podsterowności. W razie potrzeby asystent hamowania dba o to, aby duże hamulce tarczowe możliwie jak najszybciej uzyskały swoją pełną skuteczność.
Jednym z elementów wyposażenia, wyjątkowym w segmencie roadstera, jest opcjonalny system amortyzowania Audi magnetic ride ze zdolnością do adaptacji. Wciskając odpowiedni przycisk kierowca decyduje, czy zawieszenie TT Roadstera ma działać w sposób zdecydowanie komfortowy, czy też dynamiczny. W tłokach amortyzatorów znajduje się specjalny płyn z niewielkimi cząsteczkami magnesów. Poprzez przyłożenie napięcia w ciągu milisekund zmienia się jego lepkość, a tym samym charakterystyka tłumienia.
Wyposażenie
Do bogatego wyposażenia seryjnego, którym dysponują wszystkie wersje nowego Audi TT Roadstera zjeżdżające z taśmy montażowej, należy nowy system audio "chorus" oraz system informacji kierowcy, a także w 3.2 quattro - automatyczna klimatyzacja. Na życzenie dostępne są dwa systemy nawigacji – oba na bazie DVD z doskonałą logiką obsługi MMI. Do tego dochodzi uniwersalny system przygotowany do montażu telefonu komórkowego oraz układ nagłośnieniowy Bose Surround.
Sportowy charakter wnętrza może być uzupełniony dwoma pakietami aluminiowych elementów dekoracyjnych. Dodatkowo do seryjnych schowków z dużymi kieszeniami w drzwiach oraz dwoma uchwytami na kubki można wybrać także pakiet schowków, obejmujący trzy kieszenie siatkowe oraz cztery praktyczne, dodatkowe schowki. Klienci aktywnie uprawiający sport mogą zamówić kanapę tylną z otworem i workiem pozwalającym na przewożenie dwóch par nart o długości do 1,90 m, co jest rozwiązaniem niespotykanym w segmencie roadsterów.
Na bogatej liście opcji znaleźć można także reflektory ksenonowe plus z oświetlaniem zakrętów adaptive light. W połączeniu z nimi Audi dostarcza pakiet optyczny dla reflektorów, seryjny w 3.2 quattro.