MotoNews.pl

Predyktywne aktywne zawieszenie we flagowym modelu Audi A8

Predyktywne aktywne zawieszenie we flagowym modelu Audi A826.07.2019
Audi oferuje kolejną zaawansowaną technicznie innowację w luksusowej limuzynie A8. Na początek, predyktywne aktywne zawieszenie dostępne będzie w Audi A8 z benzynowymi silnikami TFSI.

Predyktywne aktywne zawieszenie Audi A8 jest zawieszeniem w pełni aktywnym. Jego elektromechaniczne siłowniki odpowiadają za ustalenie wysokości i sztywności zawieszenia. Mogą one podnieść lub obniżyć zawieszenie każdego z kół z osobna, by aktywnie i w każdej sytuacji zarządzać wysokością nadwozia tej luksusowej limuzyny. Aktywne zawieszenie może w pół sekundy unieść lub obniżyć nadwozie we wszystkich czterech narożnikach pojazdu z osobna, nawet o 85 mm od pozycji środkowej.

Przy każdym z kół Audi A8 umieszczony jest niewielki silnik elektryczny zasilany z 48-woltowego, podstawowego układu elektrycznego samochodu. Jego pracą zarządza elektronika pojazdu. Napęd pasowy oraz kompaktowa przekładnia falowa zwiększają moment obrotowy elektrycznego silnika prawie dwustukrotnie, do 1100 Nm, i przenoszą go na stalową, obrotową rurę. Rura jest na stałe przymocowana do wstępnie obciążonego tytanowego pręta umieszczonego w jej wnętrzu i ma możliwość obrotu o więcej niż 20 stopni. Siły są przenoszone od końca obrotowej rury do zawieszenia, za pomocą dźwigni i drążka sprzęgającego – w przypadku osi przedniej na kolumnę prowadzącą, a w przypadku osi tylnej na wahacz poprzeczny.

Audi A8
Audi A8

Predyktywne aktywne zawieszenie działa bardzo wydajnie. Jego średni pobór mocy waha się od zaledwie 10 do 200 wat – o wiele mniej niż w porównywalnych układach hydraulicznych. Kiedy za sprawą fizyki jazdy cała karoseria opada w dół, na koło – np. na drogach o złej nawierzchni – predyktywne aktywne zawieszenie przeciwdziała temu efektowi. Niezwykle ostry impuls – jak zdarza się np. na torze wyścigowym – powoduje bardzo krótkie ale intensywne zapotrzebowanie na energię, potencjalnie nawet do 6 kilowatów. W zależności od sytuacji drogowej nawet 3 kilowaty mogą trafić z powrotem do akumulatora 48 V.

Szerokie spektrum: od trybu „dynamic” do „comfort plus”

W połączeniu z zawieszeniem pneumatycznym i systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (oba układy w standardzie), predyktywne aktywne zawieszenie Audi A8 pozwala uzyskać niespotykane dotąd spektrum warunków jazdy. W trybie „dynamic” ta luksusowa limuzyna nabywa cech samochodu sportowego. A8 wchodzi wtedy mocno i pewnie w zakręty, a podczas ich szybkiego pokonywania z przyspieszeniem bocznym rzędu 1 g, wychylenie nadwozia (kąt przechyłu) wynosi zaledwie 2 stopnie. Ze standardowym zawieszeniem kąt ten to 5 stopni. W każdej sytuacji drogowej moment napędowy jest optymalnie rozłożony, a zjawisko nurkowania podczas przyspieszania bądź hamowania zredukowane jest do minimum. W rezultacie, prowadzenie samochodu staje się bardzo sportowe – od neutralnego, do delikatnie nadsterownego. Flagowiec Audi jeździ bardzo precyzyjnie – niczym po szynach, i gwarantuje wyjątkowe, bardzo bezpieczne właściwości jezdne.

Audi A8
Audi A8

Innowacyjne rozwiązania techniczne: przewidywanie i zredukowane siły wzdłużne i poprzeczne

Jeśli natomiast kierowca w systemie Audi drive select wybierze tryb „comfort plus”, luksusowa limuzyna wręcz przepływa po wszelkich nierównościach drogi. Predyktywne aktywne zawieszenie współpracuje ściśle z kamerą w przodzie pojazdu. Dzięki niej flagowy model Audi identyfikuje wyboje na drodze jeszcze zanim dojedzie do nierówności i z wyprzedzeniem dostraja aktywne zawieszenie. Funkcja predyktywna (opracowana we własnym zakresie przez Audi) sygnalizuje wtedy siłownikom jaka w tym wypadku powinna być prawidłowa pozycja nadwozia i aktywnie reguluje położenie zawieszenia. Zmniejsza w ten sposób ruchy nadwozia oraz prawie zupełnie niweluje nieprzyjemne odczucia z przejazdu przez różnego rodzaju nierówności drogowe. Cały złożony proces rozpoznawania stanu drogi i dostrajania do niego właściwości zawieszenia trwa zaledwie kilka milisekund: kamera generuje informacje o stanie nawierzchni osiemnaście razy na sekundę. Elektroniczna Platforma Podwozia przetwarza dane dotyczące nawierzchni i prawie dokładnie w tym samym czasie uruchamia wszystkie podzespoły zawieszenia.

W trybie „comfort plus” predyktywne aktywne zawieszenie uaktywnia jeszcze jeden innowacyjny układ: redukcję sił poprzecznych. Po wejściu samochodu w zakręt układ ten unosi nadwozie od zewnętrznej strony zakrętu, jednocześnie obniżając je od wewnętrznej. Audi A8 „kładzie” się w zakręcie niczym motocykl, pochylając się maksymalnie o 3 stopnie. Efekt ten jest wyjątkowo dobrze odczuwalny przy prędkościach między 80 a 130 km/h i przy przyspieszeniu bocznym do 0,4 g. Kierowca i pasażerowie niemal nie odczuwają manewru pokonywania zakrętu – jeśli mają pełną filiżankę kawy w uchwycie, z pewnością się ona nie rozleje. Intensywność redukcji siły poprzecznej zależy od wielu czynników: prędkości jazdy, napotkanych sił g oraz nawierzchni drogi. Elektroniczna platforma podwozia również w tym wypadku przetwarza dane dostarczane przez czujniki i przekazuje je do aktywnego układu sterowania zawieszeniem.

Audi A8
Audi A8

Gdy samochód jedzie prosto i załączony jest tryb „comfort plus”, predyktywne aktywne zawieszenie może również redukować siły działające na organizm ludzki. Podczas intensywnego przyspieszania lub gwałtownego hamowania, czyli w sytuacjach mogących powodować dyskomfort kierowcy i pasażerów, niweluje ono zjawisko tzw. nurkowania samochodu. Kompensacja ruchów nadwozia oznacza w tym przypadku to, że jeśli pasażerowie cokolwiek wtedy odczuwają, to jest to raczej delikatne wciskanie w fotel, a nie w pasy bezpieczeństwa. Predyktywne aktywne zawieszenie zapewnia pasażerom komfort również wtedy, gdy samochód stoi w miejscu. Przy dotknięciu klamki A8, nadwozie delikatnie się unosi – nawet o 50 mm. Stojąca za tym nowa funkcja „unoszenie wejścia” ułatwia w ten sposób wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.

Pre sense 360°: jeszcze większe bezpieczeństwo

Predyktywne aktywne zawieszenie w połączeniu z systemem „pre sense 360°” (element pakietu systemów wsparcia kierowcy „Miasto”) zwiększa też bezpieczeństwo bierne. Działa wtedy we współpracy z centralnym sterownikiem systemów wsparcia kierowcy zFAS, który do identyfikacji niebezpiecznych sytuacji zachodzących dookoła samochodu wykorzystuje dane pochodzące z wielu czujników. Gdy zarejestruje nieuchronne uderzenie w bok auta z prędkością ponad 25 km/h, sprawia, że predyktywne aktywne zawieszenie uniesie nadwozie nawet o 80 mm w górę po tej stronie samochodu, w którą nastąpi uderzenie. W ten sposób energia uderzenia może zostać przejęta przez ustawioną w odpowiedniej pozycji sekcję progów pojazdu. Deformacja kabiny pasażerskiej oraz siły działające na osoby znajdujące się w jej wnętrzu (zwłaszcza siły działające na brzuch i klatkę piersiową) mogą być w ten sposób zredukowane nawet o 50 procent w porównaniu do kolizji bocznej samochodu bez systemu unoszenia nadwozia.

Źródło: Audi
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata