Wprowadzając na rynek model A8 L 60 TFSI e quattro (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 2,7 – 2,5; zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 61 – 57*), Audi po raz pierwszy oferuje swoim klientom samochód klasy luksusowej napędzany również elektrycznie. Połączenie napędu hybrydowego typu plug-in i inteligentnego zarządzania napędem umożliwia pokonywanie w trybie jazdy czysto elektrycznej odległości do 46 km (wg pomiarów zgodnych z WLTP). Tym samym większość tras pokonywanych tym samochodem na co dzień, może być przejeżdżanych bezemisyjnie i prawie bezgłośnie. Ogromną dynamikę gwarantuje moc systemowa 330 kW (373 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm.
Lokalnie nieemitujące zanieczyszczeń do atmosfery i prawie bezgłośne w mieście, mocne i sportowe na długich trasach – Audi A8 L 60 TFSI e quattro** wzbudza podziw swym wszechstronnym charakterem. Prezentując ten samochód, Audi wprowadza napęd hybrydowy typu plug-in do klasy luksusowej i konsekwentnie kontynuuje swą strategię elektryfikacji. Na europejskie rynki nowy model wejdzie jesienią – jako jeden z wariantów modelu A8 L, który ze swym wydłużonym rozstawem osi mierzy 5,30 m. Parę tygodni później pojawi się A8 jako hybryda typu plug-in ze standardowym rozstawem osi. Audi A7 Sportback** oraz SUV Q5 50 TFSI e quattro** i Q5 55 TFSI e quattro** są dostępne na rynku już od września.
Audi A8 L 60 TFSI e quattro
Siła dwóch serc: wydajny silnik spalinowy i dużej mocy silnik elektryczny
Za napęd spalinowy Audi A8 L 60 TFSI e quattro** odpowiada silnik 3.0 TFSI. Turbodoładowana jednostka z wtryskiem bezpośrednim i filtrem cząstek stałych emitowanych przez silniki benzynowe, generuje moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 500 Nm (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 2,7 – 2,5; zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 61 – 57*). Silnik posiada certyfikat zgodności z normą emisji spalin Euro 6d TEMP. Za napęd elektryczny odpowiada z kolei permanentnie aktywny silnik synchroniczny (PSM) o mocy maksymalnej 100 kW i z maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm. Elektryczny silnik oraz sprzęgło zintegrowane są z ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic, która za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro kieruje siły napędowe do wszystkich kół pojazdu.
Elektronika mocy przetwarza prąd stały czerpany z akumulatora wysokiego napięcia w prąd trójfazowy zaopatrujący silnik elektryczny, który podczas rekuperacji pracuje jako alternator i ponownie magazynuje prąd stały w akumulatorze. Akumulator, umieszczony pod podłogą bagażnika, składa się ze 104 tzw. ogniw typu pouch, podzielonych na osiem modułów. Akumulator wysokiego napięcia magazynuje 14,1 kWh energii elektrycznej i ma napięcie 385 V. Jego obieg chłodzenia powiązany jest z obiegiem chłodzenia klimatyzacji oraz z obiegiem niskich temperatur chłodzącym silnik elektryczny i wysokiej mocy układ elektroniczny. By dodatkowo podnieść wydajność energetyczną, montowana standardowo czterostrefowa klimatyzacja automatyczna współpracuje z pompą ciepła wykorzystującą ciepło odpadowe oddawane przez komponenty układu wysokiego napięcia.
Audi A8 L 60 TFSI e quattro** ma moc systemową 330 kW (449 KM) i wysoki systemowy moment obrotowy 700 Nm (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 2,7 – 2,5; zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 61 – 57*) – dostępny już przy 1250 obr./min, czyli tuż powyżej liczby obrotów na jałowym biegu. Gdy podczas boostingu oba silniki współpracują ze sobą, flagowy model Audi bez problemu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Zgodnie z normą NEFZ napęd typu plug-in w modelu A8 zużywa tylko 2,5 litra paliwa na 100 km. Audi A8 L 60 TFSI e quattro** na napędzie elektrycznym rozpędza się maksymalnie do 135 km/h, a zasięg jazdy elektrycznej w jego przypadku wynosi zgodnie z normą WLTP do 46 km.
* Dane o zużyciu i o emisji CO2 mieszczą się w podanych zakresach zależnie od używanych kompletów opon i kół
** Wartości zużycia dla wszystkich wymienionych modeli zamieszczono na liście na końcu tej informacji.
Dane o zużyciu w/w modeli:
(Dane o zużyciu i o emisji CO2 oraz klasy wydajności mieszczą się w danych zakresach zależnie od używanych kompletów opon i kół)
Audi A8 L 60 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,7 – 2,5;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 61 – 57
Audi A7 55 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1 – 1,9;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 18,1 – 17,5;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 48 – 44
Audi Q5 50 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,4 – 2,0;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 18,8 – 18,1;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 54 – 46
Audi Q5 55 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,4 – 2,0;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 19,1 – 17,5;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 54 – 46