Nowe Audi e-tron GT odzwierciedla całą pasję, z jaką Audi projektuje i produkuje samochody. Do produkcji elektrycznie napędzanego modelu typu Gran Turismo w zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm, producent wykorzystuje dopasowane na miarę nowoczesne rozwiązania techniczne – ostatni szlif nadawany jest jednak przy pomocy ręcznej roboty, za którą kryją się ogromne umiejętności.
A że całe to dynamiczne dzieło sztuki powinno posiadać także dobre brzmienie, Audi skomponowało specjalnie dla modelu e-tron GT jego własny dźwięk, wykorzystując w tym celu wyczucie muzyczne konstruktorów i techniczne kompetencje marki. Audi e-tron GT brzmi zatem mocno i progresywnie – jak przystało na prawdziwe Audi.
Audi e-tron GT
Produkcja Audi e-tron GT
Audi e-tron GT to pierwszy samochód marki z napędem czysto elektrycznym, który powstawać będzie wyłącznie w Niemczech. Począwszy od końca 2020 roku, to Gran Turismo będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm. W związku z tym, tutejsza produkcja zorientowana dotychczas na niemal manufakturowe wytwarzanie modelu R8, została rozbudowana, zmieniona i dostosowana odpowiednio do swojego nowego zadania. Zachowano przy tym naturalnie umiejętności praktyczne dotychczasowej manufaktury, uzupełniając je o procesy cyfrowe i inteligentne technologie. Podczas rozbudowy, planiści produkcji skorzystali z nowych, wirtualnych metod projektowania. Testowanie procesów produkcyjnych i logistycznych również po raz pierwszy przeprowadzono wirtualnie, a planowanie wykorzystywania pojemników transportowych odbyło się ze wsparciem technologii wirtualnej rzeczywistości. Produkcję e-tron GT opracowano bez użycia fizycznych prototypów – to novum w Audi.
Karoseria elektrycznego Gran Turismo w dużym stopniu zbudowana jest z najtwardszych stopów stali i aluminium. W celu wyprodukowania tego kompozytu materiałów w zaplanowanej ilości sztuk, powstał nowy dział produkcji karoserii, w którym rzemieślnicze umiejętności pracowników łączą się z pełnym potencjałem zautomatyzowanej produkcji. Zamontowano tam innowacyjną linię produkcyjną, przez którą każda karoseria przechodzi dwukrotnie. Jej sercem jest ramowa konstrukcja, w której dziesięć robotów mocuje wewnętrzne i zewnętrzne elementy boków karoserii. Rama ta pozwala na przeprowadzenie wszystkich etapów produkcji z wykorzystaniem tylko jednego systemu, umożliwiając tym samym powstawianie Audi e-tron GT na ograniczonej powierzchni zakładu.
Audi e-tron GT
Nowością jest także procedura bezpośredniego pomiaru karoserii. Gwarantuje ona jeszcze większą dokładność pomiarów i pozwala szybko zareagować na najmniejsze odchylenia. Na końcu linii przychodzi czas na etap pracy ręcznej. Doświadczeni pracownicy montują elementy dodatkowe i kontrolują wykończenie gotowej karoserii.
Rozbudowana linia montażowa pracuje obecnie w tempie 36 cykli zamiast dotychczasowych szesnastu. Model e-tron GT powstaje na tej samej linii co Audi R8 – taka integracja produkcji dwóch pojazdów całkowicie różnych pod względem technicznym, jest rzeczą niespotykaną w koncernie Volkswagen. Oba modele są transportowane na tych samych pojazdach transportujących bez operatorów (FTF) i na elektrycznie napędzanym szynowym systemie transportu ponad głowami pracowników. Przy jednej ze stacji linii bezpośrednio współpracują ze sobą ludzie i roboty. W razie potrzeby, drukarka 3D zgodnie z żądaniem pracowników drukuje dopasowane na miarę pomoce do wykorzystania przy montażu. Po zmontowaniu, każdy samochód odbywa 40-kilometrową rundę po publicznych drogach, która obejmuje także odcinki na autostradzie i w miejskim ruchu ulicznym.
„Dzięki integracji produkcji Audi R8 i Audi e-tron GT, w zakładach Böllinger Höfe stworzyliśmy jedyne w swoim rodzaju połączenie sztuki rzemieślniczej i smart factory” – podsumowuje kierownik produkcji Wolfgang Schanz. „Szczególną dumą napawają mnie przy tym pasja i duch panujące w naszym zespole.”
Audi e-tron GT
Elektryczne brzmienie Audi e-tron GT
Czy to jakość, stylistyka, czy właściwości techniczne – Audi e-tron GT to samochód, który uosabia całą pasję Audi. Dotyczy to także brzmienia tego elektrycznego Gran Turismo. Inżynierowie Rudolf Halbmeir i Stephan Gsell wykorzystując komputery, laboratorium dźwięków, poruszający się samochód oraz prowadząc badania wśród klientów, wymyślili i stworzyli progresywny, elektroniczny dźwięk auta.
Jak każdy samochód elektryczny, Audi e-tron GT posiada wymagany przepisami dźwiękowy system ostrzegania (AVAS), umieszczony jednak w szerszym spektrum akustycznym.
Umiejscowiony z przodu pojazdu głośnik emituje dźwięki wydawane przez AVAS. Jeśli klient zamówi opcjonalny pakiet Brzmienie, to do tego głośnika dochodzi drugi duży głośnik zamontowany z tyłu pojazdu. Wtedy dwa równocześnie działające głośniki zapewniają we wnętrzu pełne emocji doświadczanie brzmienia pojazdu. Brzmienie modelu e-tron GT jest nieustannie na nowo miksowane przez dwa sterowniki – zależnie od prędkości i pozycji pedału gazu. Kierowca może ustawić w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, czy i jak intensywnie chce je słyszeć.
Audi e-tron GT
Fakty
Produkcja
- Audi e-tron GT produkowane jest w uruchomionych w roku 2014 zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm
- Rozbudowa i modernizacja w roku 2019; planowanie z wykorzystaniem metod wirtualnych
- Kierownik produkcji Wolfgang Schanz: „Dochodzi tu do wyjątkowej współpracy ręcznej roboty i smart factory”
- Produkcja karoserii Audi e-tron GT w ok. 85 procentach przebiega w sposób zautomatyzowany z udziałem łącznie 34 robotów
- Optymalne zarządzanie dostępną powierzchnią dzięki zastosowaniu linii produkcyjnej, przez którą każda karoseria przechodzi dwukrotnie; ramowa konstrukcja pozwala połączyć kilka etapów produkcji na ograniczonej przestrzeni
- Precyzyjny, bezpośredni pomiar karoserii; ewentualne odchylenie wynosi tylko +/-0,20 mm
- Mimo różnych koncepcji technicznych, wspólna linia montażowa Audi e-tron GT i Audi R8; jedyne tego typu rozwiązanie w koncernie Volkswagen
- Różne techniki wsparcia na wydziale montażu: 20 pojazdów transportujących bez operatorów, nowy elektrycznie napędzany system transportu ponad głowami pracowników, autonomiczna stacja przekazywania
- Współpraca ludzi i robotów w procesie wklejania przedniej i tylnej szyby
- Indywidualne pomoce dla ułatwienia montażu wytwarzane w drukarkach 3D i bazujące na pomysłach pracowników
- Elektryczne brzmienie Audi e-tron GT wynikające z muzycznej kreatywności konstruktorów i kompetencji technicznych marki; praca twórcza przy komputerze, w laboratorium dźwięków i w samochodzie
- 32 pojedyncze składniki dźwięku; wyważenie i modulacja brzmienia na podstawie danych z układu zarządzania napędem
- Opcjonalny pakiet Brzmienie: dwa sterowniki w bagażniku, dwa głośniki zewnętrzne w samochodzie i głośniki wewnętrzne w tylnych drzwiach
- Kilkustopniowa charakterystyka brzmienia określana w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select