Kierowca wyścigowy i doświadczalny Audi Sport Frank Stippler, pobił poprzedni rekord okrążenia w tej klasie o 4,64 sekundy. Do osiągnięcia rekordowego czasu przyczynił się przede wszystkim torque splitter zapewniający w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego między kołami tylnej osi.
„Jestem dumny z osiągnięć całego naszego zespołu. Wszyscy ciężko pracowali na ten dzień” - powiedział szef projektu technicznego Audi RS 3 Marvin Schwätter, gdy na tablicy pojawił się rekordowy czas. „Kiedy rozpoczynaliśmy prace rozwojowe, nie wiedzieliśmy jeszcze jak szybki będzie nasz nowy kompaktowy model i jak poradzi sobie na Pętli Północnej.” – podkreśla Schwätter. „Ale w trakcie testów wytrzymałościowych stwierdziliśmy, że możemy osiągać bardzo dobre czasy i ustanowić nowy rekord.”
Audi RS 3 na Pętli Północnej toru Nürburgring
Przed wyjazdem na tor, by ustanowić rekordowe jego okrążenie, mechanicy Franka Stipplera musieli jedynie dostosować ciśnienie w oponach Pirelli P Zero "Trofeo R" semi-slick do warunków panujących na torze.
„Nie mamy nieograniczonych możliwości, by bić taki rekord” - powiedział Stippler. „Dlatego w dniu, w którym to robimy, zawsze trzeba trochę dołożyć - szczególnie jeśli chodzi o ciśnienie w oponach - bo to wpływa również na funkcjonowanie torque splittera. Udało się i to był niesamowity dzień dla wszystkich.”
Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice: odpowiedni zestaw i ustawienia wpływają na osiągnięcie najlepszego czasu
Podstawą dla osiągnięcia tego rekordu było zgodne współdziałanie najlepszych, zastosowanych tu rozwiązań technicznych. Po raz pierwszy w historii, w nowym Audi RS 3 zastosowano torque splitter. Rozdziela on płynnie moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami, wykorzystując do tego po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde koło tylnej osi.
Audi RS 3 Limousine
Podczas dynamicznej jazdy torque splitter zwiększa wielkość momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Oznacza to, że na lewych łukach torque splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła. Dzięki temu RS 3 jeszcze lepiej wchodzi w zakręty i precyzyjniej podąża za kątem skrętu kierownicy.
„Ogólnie rzecz biorąc, nowe RS 3 jest znacznie bardziej zwrotne podczas jazdy od środka zakrętu do jego końca oraz podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu” - wyjaśnia Frank Stippler.
„Jak dla mnie, splitter torque to gigantyczny skok do przodu, jeśli chodzi o zwinność jazdy” – podsumowuje Stippler.
Jest to najbardziej widoczne w połączeniu z nowo opracowanym trybem jazdy RS Performance, w którym charakterystyka pracy silnika i skrzyni biegów zostały zestrojone specjalnie na potrzeby toru wyścigowego. Torque splitter zapewnia możliwie najbardziej neutralne prowadzenie, z niewielką nadsterownością lub podsterownością w różnych sytuacjach drogowych. Dzięki temu, możliwe jest wczesne przyspieszenie na wyjściu z zakrętu, co pozwala na uzyskanie szybszych czasów okrążenia.
Audi RS 3 Limousine
Konfigurację samochodu uzupełniają opony Pirelli P Zero "Trofeo R" typu semi-slick, które po raz pierwszy znalazły się w opcjonalnym wyposażeniu fabrycznym, ceramiczny układ hamulcowy z przodu oraz sportowe zawieszenie RS plus z adaptacyjną kontrolą amortyzatorów. Indywidualnie i w sposób ciągły dostosowuje ono funkcjonowanie każdego z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu pracy wybranego w systemie Audi drive select.
Tryb RS Performance wyposażony jest w dwa ustawienia dla różnych torów wyścigowych - jedno jest dostosowane do uzyskiwania komfortu na nierównych torach, takich jak Nordschleife – Pętla Pólnocna, gdzie liczy się minimalizacja pionowych wzbudzeń przy zachowaniu wysokiej dynamiki bocznej, a drugie to sportowe ustawienie dla równych torów, takich jak Hockenheimring.
Dzięki ceramicznemu układowi hamulcowemu i adaptacyjnemu zawieszeniu, legendarny pięciocylindrowy silnik o dużej mocy montowany w RS 3 osiąga maksymalną prędkość 290 km/h - najwyższą w swoim segmencie. Audi RS 3 jest również najlepsze w swojej klasie z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h: osiąga je w 3,8 sekundy.