Quattro to Audi, a Audi to quattro. Napęd na cztery koła jest jednym z głównych obszarów kompetencji marki i zapewnia optymalną trakcję na każdej nawierzchni. W Audi RS 3 po raz pierwszy zastosowano napęd quattro w połączeniu z systemem RS Torque Splitter płynnie rozdzielającym moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami, wykorzystując do tego po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde koło tylnej osi. Drifting w samochodzie z napędem na cztery koła? Oto jak to działa w RS 3.
Wystarczy otworzyć menu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dostępnych jest w nim siedem trybów: efficiency, comfort, auto, dynamic, RS Individual oraz dwa profile jazdy specyficzne dla RS 3: RS Performance do jazdy po torze wyścigowym i RS Torque Rear do jazdy po zamkniętych drogach. Ten ostatni tryb to ustawienie, które jest potrzebne do driftu w RS 3.
Kluczowym, wykorzystywanym do tego celu elementem technicznym jest tu RS Torque Splitter - jedna z najważniejszych innowacji jakie znajdziemy w Audi RS 3. Chociaż układ napędowy quattro jeśli chodzi o tylną oś jest identyczny jak w poprzednim modelu, mechanizm różnicowy tylnej osi ze sprzęgłem wielopłytkowym został zastąpiony elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym na każdym z kół tylnej osi.
Dzięki temu, układ RS Torque Splitter może płynnie i w pełni zmiennie rozdzielać moment napędowy pomiędzy tylnymi kołami. W rezultacie uzyskano lepszą stabilność, szczególnie na mokrej nawierzchni, oraz lepszą zwrotność podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Oto jak to wszystko działa z technicznego punktu widzenia: Moment obrotowy dostarczany przez silnik do skrzyni biegów jest przekształcany w zależności od wybranego biegu i przekazywany do mechanizmu różnicowego napędu przedniej osi jako ogólny moment napędowy. Stamtąd jest przekazywany na koła przednie za pośrednictwem mechanizmu różnicowego osi przedniej, a po zamknięciu sprzęgieł układu RS Torque Splitter - na oś tylną za pośrednictwem przekładni kątowej i wału Kardana.
Wał Kardana jest połączony bezpośrednio z układem RS Torque Splitter. Przekładnia kątowa przenosi moment obrotowy dla tylnej osi na sprzęgła wielopłytkowe napędu tylnej osi. Jeśli jedno z przednich kół wpadnie w poślizg, uwolniony w ten sposób moment obrotowy może zostać rozdzielony na jedno lub oba koła osi tylnej. Na tylną oś można przenieść maksymalnie 50% siły napędowej. Tryb RS Torque Rear, zaprojektowany specjalnie na zamknięte drogi, wywołuje znaczną nadsterowność, przenosząc cały moment napędowy na tylną oś na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu.
Drifting i sportowa jazda z dynamiką poprzeczną to ogromna frajda - zwłaszcza z pięciocylindrowym silnikiem turbodoładowanym o mocy 400 KM, ceramicznymi hamulcami i sportowym zawieszeniem RS.