Audi wkracza do najwyższej klasy sportów motorowych. Od 2026 roku, marka premium będzie startować w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1 ze specjalnie opracowaną jednostką napędową. Projekt powstanie w zakładzie Audi Sport w Neuburgu koło Ingolstadt. Po raz pierwszy od ponad dekady, układ napędowy Formuły 1 będzie budowany w Niemczech.
Audi ogłosiło swój akces na konferencji prasowej podczas Grand Prix Belgii Formuły 1 na torze Spa-Francorchamps. Podczas tego wydarzenia Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG, i Oliver Hoffmann, członek zarządu ds. rozwoju technicznego, odpowiadali na pytania w towarzystwie prezesa i dyrektora generalnego Formuły 1 Stefano Domenicali i Mohammeda ben Sulayema, prezydenta Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).
"Sporty motorowe są integralną częścią DNA Audi" - mówi Markus Duesmann. "Formuła 1 stanowi zarówno globalną scenę dla naszej marki, jak i niezwykle wymagające laboratorium rozwojowe. Połączenie wysokich osiągów i rywalizacji jest zawsze motorem innowacji i transferu technologii w naszej branży. Wraz z wprowadzeniem nowych zasad, nadszedł właściwy moment byśmy się zaangażowali. W końcu zarówno Formuła 1, jak i Audi realizują jasne cele związane ze zrównoważonym rozwojem."
Kluczem do wystartowania w najpopularniejszej na świecie serii wyścigowej jest jasny plan, by stać się bardziej zrównoważonym i oszczędnym. Nowe przepisy techniczne, które będą obowiązywać od 2026 roku, skupiają się na większej elektryfikacji i zaawansowanym paliwie ekologicznym. Oprócz istniejącego limitu kosztów dla zespołów, w 2023 roku zostanie wprowadzony limit kosztów dla producentów jednostek napędowych. Ponadto Formuła 1 postawiła sobie ambitny cel, aby do 2030 roku być serią wyścigową neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.
Aktywne kształtowanie transformacji Formuły 1
Oliver Hoffmann, członek zarządu ds. rozwoju technicznego, mówi:
"W obliczu wielkich skoków technologicznych, które seria wykonuje w kierunku zrównoważonego rozwoju w 2026 roku, możemy mówić o nowej Formule 1. Formuła 1 ulega transformacji, a Audi chce aktywnie wspierać tę podróż. Ścisłe powiązanie naszego projektu Formuły 1 z działem rozwoju technicznego AUDI AG umożliwi uzyskanie efektu synergii."
Od 2026 roku, moc elektryczna zespołów napędowych, składających się z silnika elektrycznego, akumulatora, elektroniki sterującej i silnika spalinowego, gwałtownie wzrośnie w porównaniu z dzisiejszymi układami napędowymi stosowanymi w Formule 1. Silnik elektryczny stanie się wtedy prawie tak samo mocny jak silnik spalinowy, którego moc wynosi około 400 kW (544 KM). Wysokowydajne silniki turbo o pojemności 1,6 litra zasilane są zaawansowanym paliwem ekologicznym, co także jest warunkiem koniecznym do wejścia Audi do serii.
Duża popularność na kluczowych rynkach i wśród młodszych grup docelowych
Globalna rozpoznawalność, duże emocje i zaawansowanie technologiczne - Formuła 1 wpisuje się dokładnie w wymagania Audi. Seria ta organizuje wyścigi na wszystkich istotnych dla marki rynkach. Jako spektakularna platforma dla najbardziej wymagających zelektryfikowanych samochodów wyścigowych na świecie, cieszy się szczególnym zainteresowaniem producentów aut. Audi podejmuje wyzwanie udowodnienia swojej „przewagi dzięki technice” (z j. niemieckiego „Vorsprung durch Technik”) w tym konkurencyjnym środowisku.
Ogromne zainteresowanie Formułą 1 ma charakter globalny, a seria wyścigowa należy do wydarzeń sportowych o największym zasięgu na świecie. W 2021 roku wyścigi oglądało ponad 1,5 miliarda telewidzów. Formuła 1 jest popularna na kluczowych rynkach, takich jak Chiny i USA, a trend ten nadal rośnie - nawet wśród młodych grup docelowych. W mediach społecznościowych Formuła 1 odnotowuje obecnie najwyższe wskaźniki wzrostu wśród najpopularniejszych sportów na świecie.
Jednostka napędowa powstanie w Neuburgu
Jednostka napędowa powstanie w najnowocześniejszym centrum kompetencyjnym Audi Sport - Competence Center Motorsport w Neuburgu nad Dunajem, niedaleko siedziby firmy AUDI AG w Ingolstadt.
"Przy opracowywaniu i produkcji układu napędowego do Formuły 1, będziemy bazować na cennym doświadczeniu naszych pracowników z branży sportów motorowych, nadal inwestować w nasze centrum motorsportu, a także zatrudniać wysoko wyspecjalizowanych ekspertów" - mówi dyrektor zarządzający Audi Sport Julius Seebach, który zaplanował wejście do Formuły 1 w ramach reorganizacji sportu motorowego przez Audi.
W Neuburgu znajdują się już stanowiska do testowania silników F1, jak również do testowania silników elektrycznych i akumulatorów. Obecnie trwają dodatkowe niezbędne przygotowania w zakresie personelu, budynków i infrastruktury technicznej, a wszystko, co niezbędne, ma być gotowe do końca roku. Na potrzeby projektu jednostki napędowej założono niedawno osobną spółkę, będącą w całości własnością Audi Sport. Adam Baker przejmie zarządzanie spółką, a tym samym projektem Formuły 1, jako prezes zarządu. To wykształcony inżynier, który zajmował różne wysokie stanowiska dla producentów i zespołów w branży sportów motorowych. Przed dołączeniem do Audi w 2021 roku, przez trzy lata pracował dla FIA.
Audi ogłosi decyzję, z którym zespołem wystartuje w 2026 roku do końca tego roku.
Wejście do Formuły 1 wyznacza kierunek rozwoju sportów motorowych
Audi Sport łączy swoje siły w projekcie Formuły 1 i w konsekwencji zaprzestaje realizacji projektu LMDh. Dział motorsportu zawiesił niedawno prace nad samochodem sportowym przeznaczonym do wyścigów długodystansowych. Obok wyścigów dla klientów, Audi Sport będzie kontynuować swój innowacyjny projekt z RS-Q e-tron w Rajdzie Dakar. W przyszłym roku, celem Audi jest całkowite zwycięstwo na pustyni.
Czy to Rajdowe Mistrzostwa Świata, Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych, amerykańskie sporty motorowe, DTM, Le Mans czy Formuła E - Audi Sport wyznaczyło standardy w wielu kategoriach, zdobywając liczne tytuły.
"Formuła 1 to kolejny ważny kamień milowy w historii sportów motorowych Audi" - mówi Julius Seebach.
Rolf Michl następcą Juliusa Seebacha
Wejście Audi do Formuły 1 oznacza zakończenie restrukturyzacji w sekcji motorsportu, ale także zamknięcie okresu formacyjnego w Audi Sport GmbH. Dyrektor zarządzający Julius Seebach dołączy do AUDI AG 1 września 2022 roku i obejmie nowy, strategiczny obszar biznesowy w zakresie rozwoju technicznego, podlegający bezpośrednio Zarządowi.
Hoffmann, który w roli członka Zarządu pełni również funkcję przewodniczącego Rady Doradczej Audi Sport GmbH, jest wdzięczny Seebachowi za jego dokonania:
"Julius oznacza strategiczne przewidywanie, konsekwentne działanie i trwałe wyniki w trudnych czasach".
Pod jego kierownictwem, Audi Sport GmbH wielokrotnie osiągało rekordowe wyniki sprzedaży i zysków. Sprzedaż podwoiła się dzięki ofensywie modeli RS, a całkowicie elektryczny RS e-tron GT z powodzeniem wszedł na rynek.
W roku 2020, Seebach przejął również odpowiedzialność za sporty motorowe w Audi i zdecydowanie przygotował je na przyszłość. Pod jego kierownictwem, w rekordowym czasie powstał najbardziej złożony samochód wyścigowy w historii Audi: RS Q e-tron na Rajd Dakar. Po udanym debiucie w postaci czterech zwycięstw etapowych w styczniowym Rajdzie Dakar, Audi RS Q e-tron odniosło w marcu w Abu Dhabi pierwsze zwycięstwo w klasyfikacji generalnej - pierwszy triumf samochodu z elektrycznym układem napędowym w pustynnym rajdzie. Wejście do Formuły 1 to udane podsumowanie jego pracy.
Od 1 września, Seebacha zastąpi Rolf Michl, który od lutego pełni funkcję dyrektora operacyjnego ds. wyścigów w Audi Sport. Wraz z dr Sebastianem Gramsem, będzie on tworzył Zarząd Audi Sport GmbH. Michl posiada wykształcenie w zakresie administracji biznesowej i jest wieloletnim członkiem rodziny Audi Sport. Po przejściu różnych stanowisk w marketingu w AUDI AG i Audi Sport, w 2016 roku objął stanowisko szefa marketingu produktów RS Models.
Po przejściu do Abt Sportsline jako dyrektor ds. personalizacji pojazdów, w 2019 roku powrócił do Audi Sport GmbH jako szef sprzedaży i marketingu. Michl odegrał kluczową rolę w kształtowaniu portfolio firmy i sukcesów sprzedażowych na przestrzeni czasu. Hoffmann zauważa, że
"Rolf jest autentycznym liderem i przynosi ze sobą doświadczenie, które będzie mu potrzebne z sportach motorowych i produkcji seryjnej."
Oprócz stanowisk w marketingu, Michl był odpowiedzialny za opracowanie i wdrożenie w 2014 roku Audi Sport TT Cup.