Audi wybrało Saubera na strategicznego partnera projektu i planuje nabyć udziały w Grupie Sauber. W ramach partnerstwa, doskonale znany szwajcarski zespół wyścigowy będzie od roku 2026 startował jako zespół fabryczny Audi, korzystając z jednostki napędowej opracowanej przez Audi na potrzeby szczytowych osiągnięć sportów motorowych.
W ślad za ogłoszeniem pod koniec sierpnia startu w Formule 1, Audi potwierdza, że osiągnęło kolejny kamień milowy na drodze do najwyższej klasy sportów motorowych. Nastąpił wybór partnera strategicznego. Sauber to jeden z najbardziej znanych zespołów w Formule 1, z trzydziestoletnim doświadczeniem.
Podczas gdy jednostka napędowa powstanie w Motorsport Competence Center Audi w Neuburgu nad Dunajem, Sauber w swoim zakładzie w Hinwil w Szwajcarii opracuje i wyprodukuje bolid. Sauber będzie również odpowiedzialny za planowanie i realizację operacji wyścigowych.
„Cieszymy się, że pozyskaliśmy tak doświadczonego i kompetentnego partnera dla naszego ambitnego projektu Formuły 1” - mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. „Znamy już Grupę Sauber z poprzedniej współpracy, z jej nowoczesnym obiektem oraz doświadczonym zespołem i jesteśmy przekonani, że razem stworzymy silny team Formuły 1.”
Przykład wcześniejszej współpracy: Audi Sport regularnie korzystało już z zaawansowanego technologicznie tunelu aerodynamicznego Grupy Sauber w Hinwil w czasach pełnego sukcesów uczestnictwa w Le Mans oraz podczas prac rozwojowych samochodu turystycznego Class 1 dla DTM.
“Sauber jest partnerem z ekstraklasy”
„Audi jest dla Grupy Sauber najlepszym partnerem” - mówi Finn Rausing, prezes Sauber Holding. „Jest jasne, że obie firmy podzielają te same wartości i wizję. Cieszymy się na osiągnięcie naszych wspólnych celów dzięki silnemu i udanemu partnerstwu.”
Prace rozwojowe nad jednostką napędową składającą się z silnika elektrycznego, akumulatora, systemów sterowania i silnika spalinowego, idą już pełną parą w zakładzie specjalnie dla tego celu powołanej spółki Audi Formula Racing GmbH w Neuburgu nad Dunajem. Nad projektem pracuje w tej chwili ponad 120 pracowników.
„Sauber jest partnerem z ekstraklasy w zakresie wykorzystania jednostki napędowej Audi Power Unit” - mówi Adam Baker, dyrektor zarządzający firmy. „Cieszymy się na współpracę z doświadczonym zespołem, który kształtował wiele epok w historii Formuły 1. Razem, począwszy od roku 2026, chcemy napisać kolejny jej rozdział.”
Rozbudowa zakładu w Neuburgu
Harmonogram rozpisany aż do pierwszego wyścigu z udziałem Audi w sezonie 2026, jest ambitny: rozbudowa zakładu w Neuburgu w zakresie personelu, budynków i infrastruktury technicznej powinna być w dużej mierze zrealizowana w roku 2023. Pierwsze testy z jednostką napędową opracowaną na potrzeby regulaminu 2026 w samochodzie Audi Formuły 1, planowane są na rok 2025.
Formuła 1, dzięki nowym przepisom, które wejdą w życie od roku 2026, robi duży krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Był to ważny warunek dla Audi, by zdecydować się na udział w mistrzostwach. Jednostki napędowe będą bardziej wydajne niż obecnie, ponieważ udział energii elektrycznej w napędzie znacznie wzrośnie. Elektryczny układ napędowy będzie miał wtedy prawie taką samą moc jak silnik spalinowy: 400 kW (544 KM).
Bardzo wydajne, turbodoładowane, 1,6-litrowe silniki, będą zasilane zrównoważonym paliwem syntetycznym, które jest neutralne pod względem emisji CO2 (zgodnie z normami UE). Formuła 1 postawiła sobie za cel, by jako seria wyścigowa do 2030 r. być neutralną pod względem emisji CO2.