Ta innowacja już na stałe zmieni konstrukcję świateł samochodowych i komunikację między pojazdami. Dzięki cyfrowym światłom tylnym OLED drugiej generacji zastosowanym w Audi Q6 e-tron, stylistyka świateł, zakres ich funkcji i bezpieczeństwo na drodze osiągnęły zupełnie nowy poziom. Audi stopniowo rozwija tę technologię. Docelowo światłe te mają być zupełnie nowym sposobem komunikacji: inteligentnymi wyświetlaczami, które wyświetlając określone informacje mogą komunikować się z innymi użytkownikami dróg.
Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna to kolejna nowość, która debiutując w Audi Q6 e tron ma jednocześnie swoją światową premierę. Jest dynamiczna i wskazuje drogę do przyszłości techniki oświetleniowej Audi. Ponadto raz pierwszy klienci mogą w reflektorach Matrix LED i w nowej generacji cyfrowych tylnych świateł OLED opcjonalnie wybierać cyfrowe sygnatury świetlne. To kolejny stopień ewolucji świateł do jazdy w dzień. Mogą też, już w toku eksploatacji pojazdu, wybierać cyfrowe sygnatury świetlne na żądanie.
Audi Q6 e-tron nie tylko otwiera nowy rozdział elektromobilności Audi. Technika oświetlenia jest ważną częścią DNA Audi. Wraz z pierwszą na świecie aktywną cyfrową sygnaturą świetlną, Audi Q6 e-tron rozpoczyna nową erę, charakteryzującą się niepowtarzalnym designem i estetyką właściwą dla Audi.
Druga generacja cyfrowej techniki oświetleniowej OLED kształtuje wygląd nowych modeli Audi i wielokrotnie zwiększa zakres dostępnych w nich funkcji. To z kolei poprawia bezpieczeństwo na drodze, czego imponującym dowodem są światła komunikacyjne w cyfrowych światłach tylnych OLED. Audi Q6 e-tron wyznacza również nowe standardy personalizacji. Dzięki ośmiu opcjonalnym cyfrowym sygnaturom świetlnym w przeprojektowanych światłach do jazdy w dzień zintegrowanych z reflektorami Matrix LED i w cyfrowych tylnych światłach OLED 2.0, klienci mogą zaprojektować stylistykę swojego Q6 e-tron. Możliwe jest to za pośrednictwem interfejsu MMI i, po raz pierwszy, za pośrednictwem aplikacji myAudi. Klienci mogą również, już w trakcie eksploatacji samochodu, dokupić cyfrowe sygnatury świetlne.
Połączenie sygnatury i ruchu: Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna
Na pierwszy rzut oka reflektory i tylne światła wyglądają jak żywe - tak klienci powinni wyobrażać sobie aktywną cyfrową sygnaturę świetlną pokazaną – jako pierwszą na świecie – przez markę Audi. Jest ona częścią opcjonalnego pakietu cyfrowych sygnatur świetlnych.
„W Audi Q6 e-tron, po raz pierwszy w przypadku seryjnie produkowanego modelu, projektujemy zarówno kształt świateł, jak i cały ich ruch. Dzięki doskonałej symbiozie między designem oświetlenia a nową technologią, światła nowego Audi Q6 e-tron wyglądają na bardziej żywotne, dynamiczne i inteligentne. Nadaliśmy sygnaturom świetlnym ich własną osobowość, a cyfrowemu światu jego własną estetykę” - wyjaśnia César Muntada, szef działu designu świateł Audi.
„Dzięki pierwszej na świecie aktywnej cyfrowej sygnaturze świetlnej, model Q6 e-tron jest początkiem nowej ery wyróżniającej się stylistyki i unikalnej dla Audi estetyki.”
Moduł oprogramowania w jednym z komputerów w domenie Audi Q6 e-tron, opracowany wspólnie przez Audi i firmę programistyczną CARIAD, umożliwia tego typu sygnaturę świetlną. W przypadku tylnych świateł OLED drugiej generacji, sześć 360-segmentowych paneli OLED, co dziesięć milisekund, przy użyciu specjalnie opracowanego algorytmu, generuje nowy obraz. Algorytm ten pozwala aktywnej cyfrowej sygnaturze świetlnej, poprzez uwidaczniającą się w ciągłym ruchu „aktywność mózgu” Audi Q6 e-tron, zademonstrować żywiołowość samochodu i jego zdolność do osobistej interakcji. Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna z przodu jest tworzona poprzez interakcję algorytmu z dwunastoma przyciemnianymi segmentami, podczas gdy z tyłu wykorzystywane są wszystkie cyfrowe segmenty OLED. Poszczególne segmenty świetlne współdziałają ze sobą, dzięki czemu ogólny obraz sygnatury świetlnej nie zmienia się pod względem natężenia światła.
Druga generacja cyfrowej techniki OLED
Krótki przegląd cyfrowej techniki OLED 1.0: W roku 2016 Audi, w modelu TT RS, wprowadziło do przemysłu motoryzacyjnego nową technologię oświetlenia. Po raz pierwszy w tylnych światłach zastosowano wtedy organiczne diody LED (w skrócie OLED). Elementy OLED to oparte na półprzewodnikach powierzchniowe źródła światła, które generują światło o doskonałej jednorodności i wysokich wartościach kontrastu. Ich jasność można regulować. Ponadto kształt świateł OLED można dowolnie konfigurować i precyzyjnie dzielić na włączane i wyłączane segmenty. Właśnie wtedy i właśnie w Audi TT RS, zadebiutowały również dynamiczne scenariusze świetlne tylnych świateł OLED.
Natomiast w roku 2020 klienci kupujący Audi Q5 mogli, dzięki zamontowaniu w tym modelu cyfrowych tylnych świateł OLED, po raz pierwszy wybrać zindywidualizowaną sygnaturę tylnych świateł. Dzięki temu rozwiązaniu, Audi stało się pierwszym na świecie producentem samochodów, który cyfrowo zmodyfikował sygnaturę tylnych świateł. Technicznie, zmiana bazowała na podstawowych właściwościach diod OLED: wysokim kontraście, segmentacji na przełączalne strefy, wysokiej jednorodności światła i możliwości bardzo ciasnego rozmieszczenia segmentów. Do dziś Audi pozostaje jedynym producentem samochodów, który oferuje to unikalne rozwiązanie.
W roku 2022, w Audi A8 z cyfrowymi tylnymi światłami OLED, opcja ta stała się standardem. Cyfrowa magistrala samochodu pozwoliła oprogramowaniu sterować każdym tylnym panelem świetlnym i każdym segmentem OLED indywidualnie. W A8 klienci mogli za pośrednictwem MMI wybrać jedną z trzech sygnatur tylnych świateł, w S8 – jedną z czterech.
„Audi wcześnie dostrzegło potencjał wykorzystania technologii OLED w tylnych światłach i od tego czasu, jako jedyny na świecie producent samochodów, systematycznie kontynuuje ich rozwój i cyfryzację. W rezultacie tego, możemy oferować naszym klientom coraz nowsze i coraz szersze zakresy funkcji oświetleniowych” - wyjaśnia Stephan Berlitz, szef działu rozwoju oświetlenia, demonstrując jasną strategię stojącą za wykorzystaniem tej technologii.
„Cyfrowe diody OLED są bardziej wydajne, lżejsze i bardziej jednorodne niż tradycyjne systemy oświetleniowe” - kontynuuje Berlitz. Mówi też o przyszłości tej techniki: „Ze względu na ich duży kontrast, stopniowo przekształcać się będą w wyświetlacze zewnętrzne, co uczyni je ważnym czynnikiem umożliwiającym komunikację z otoczeniem samochodu. Dzięki funkcji sygnalizacji zbliżeniowej, od 2020 roku wykorzystujemy światło do interakcji z innymi użytkownikami dróg. Światło komunikacyjne, które zaproponowaliśmy w Audi Q6 e-tron, jeszcze bardziej poprawi bezpieczeństwo na drodze.”
Druga generacja cyfrowych tylnych świateł OLED w szczegółach
Dzięki nowej generacji cyfrowych diod OLED w tylnych światłach Audi Q6 e-tron, Audi znacznie rozszerza zakres funkcji i swobodę projektowania, a przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo na drodze. Po raz pierwszy cyfrowe tylne światła OLED mogą teraz komunikować się z bezpośrednim otoczeniem (komunikacja car-to-X). Liczba segmentów na cyfrowy panel OLED wzrosła w porównaniu z pierwszą generacją z sześciu do sześćdziesięciu. W tylnych światłach Audi Q6 e-tron zastosowano sześć paneli OLED z 360 segmentami.
Nowa architektura elektroniki E3, umożliwia sterowanie znacznie zwiększoną liczbą segmentów za pomocą modułu oprogramowania w jednym z komputerów w domenie. Stały wzrost liczby segmentów na cyfrowy panel OLED umożliwi w przyszłości przekształcenie tylnej części samochodu w wyświetlacz, który jeszcze bardziej poprawi komunikację między samochodami i bezpieczeństwo na drodze.
Innowacyjna cyfrowa technologia OLED stwarza warunki dla całkowicie nowej konstrukcji tylnych świateł, dając jedyną w swoim rodzaju jednorodność i bardzo wysoki kontrast. Ma też inne zalety: Powierzchniowe źródła światła nie wymagają dodatkowych odbłyśników, światłowodów ani optyki, dzięki czemu są bardzo wydajne. Wszystkie te właściwości pozwalają inżynierom i projektantom Audi przełamywać granice projektowe między dwu- i trójwymiarowością. Innymi słowy, marka z czterema pierścieniami w logo tworzy trójwymiarowe kształty na dwuwymiarowych powierzchniach. Oprócz zintegrowanego, wyrazistego pasa świetlnego LED z tyłu, trójwymiarowe szkło z powodzeniem oddziela sygnaturę tylnego światła od innych funkcji oświetleniowych.
Audi wprowadza innowacje również w przedniej części samochodu. Kolejna generacja cyfrowych świateł do jazdy w dzień i modułów świetlnych jest teraz wizualnie oddzielona, co zapewnia większą przejrzystość projektu. Designerzy zaprojektowali poszczególne diody LED tego kolejnego stopnia ewolucji cyfrowych świateł do jazdy w dzień (w sumie jest ich 70), jako przezroczyste, trójwymiarowe obiekty. Przednia część cyfrowych świateł do jazdy w dzień ma precyzyjną pryzmatyczną strukturę, a otacza je metalizowane, trójwymiarowe wykończenie, przyciągając uwagę do „cyfrowych oczu” samochodu.
Inteligentne reflektory przednie i światła tylne wpływają na podniesienie bezpieczeństwa
Audi wyniosło na nowy poziom również funkcje bezpieczeństwa samochodu. Sygnalizacja zbliżeniowa, funkcja znana z innych modeli Audi, została rozszerzona w nowym Q6 e-tron o światło komunikacyjne. Zintegrowane z cyfrowymi tylnymi światłami OLED, ostrzega innych użytkowników drogi o wypadkach i awariach, wyświetlając w krytycznych sytuacjach drogowych specjalną statyczną sygnaturę tylnych świateł ze zintegrowanymi symbolami ostrzegawczymi oraz zwykłą grafikę tylnych świateł.
W ten sposób system wspomagania kierowcy pomaga nie tylko użytkownikom modeli Audi, ale też wszystkim innym użytkownikom dróg. Podobnie jak w przypadku zaawansowanego systemu informacji o ruchu drogowym w A8, który ostrzega użytkowników dróg o wypadkach lub zagrożeniach za pośrednictwem zdigitalizowanych reflektorów, światło komunikacyjne wykorzystuje dane pozyskiwane z tzw. roju pojazdów. Ponadto cyfrowe światła tylne OLED drugiej generacji aktywują światło komunikacyjne z symbolami ostrzegawczymi w okolicznościach nagłego zdarzenia drogowego, przy aktywacji RECAS (sygnału ostrzegającego o kolizji z tyłu), w przypadku włączenia świateł awaryjnych, świateł hamowania awaryjnego oraz nawiązania połączeń alarmowych (eCall) i połączeń pomocy drogowej (bCall).
Światło komunikacyjne nadaje również dodatkowego wymiaru funkcji ostrzegania o opuszczeniu pojazdu. Wcześniej informowało ono pasażerów tylko podczas wysiadania z samochodu, na przykład o zbliżaniu się innego samochodu lub roweru. Teraz, specjalnie dostosowana sygnatura świetlna w tylnym świetle ostrzega również rowerzystów lub kierowców zbliżających się od tyłu. W ten sposób Audi Q6 e-tron rozszerza swoją koncepcję bezpieczeństwa na innych użytkowników dróg.
Światło komunikacyjne wykorzystuje też specyficzną sygnaturę świetlną z przodu i z tyłu, by wskazywać status systemu asystenta parkowania, gdy samochód jest w trybie automatycznego parkowania. Dzięki temu, użytkownicy dróg znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie samochodu wiedzą, czy można się do niego bezpiecznie zbliżyć.
Cyfrowe sygnatury świetlne dostępne za pośrednictwem systemu MMI i aplikacji myAudi
Dzięki ośmiu cyfrowym sygnaturom świateł przednich i tylnych, kierowcy przy personalizacji swojego Audi Q6 e-tron mogą cieszyć się ogromną swobodą. Odpowiadającą im sygnaturę mogą wybierać na jeden z dwóch sposobów: za pośrednictwem aplikacji myAudi lub w samochodzie, za pośrednictwem systemu MMI. W ramach dodatkowych opcjonalnych pakietów, dostępnych jest też sześć dodatkowych, różnych sygnatur oświetlenia cominghome/leaving home oraz odpowiadająca im cyfrowa sygnatura świetlna.
Klienci mogą aktywować swoje osobiste sygnatury świetlne (w tym funkcję coming home/leaving home) również wtedy, gdy nie znajdują się w samochodzie. Wykorzystać mogą do tego aplikację myAudi. Podobnie jest z oświetleniem komunikacyjnym w cyfrowych tylnych światłach OLED drugiej generacji i z sygnalizacją zbliżeniową. Na życzenie, reflektory Matrix LED mogą zostać wyposażone w funkcję tłumienia odblasków i maskowania obiektów.
By jeszcze bardziej spersonalizować swoje Audi Q6 e-tron, klienci, aktywując „funkcje na żądanie”, mogą zarezerwować pakiet cyfrowych sygnatur świetlnych dla reflektorów LED plus/Matrix LED i cyfrowych tylnych świateł OLED już po zakupie, w trakcie eksploatacji samochodu. Mogą zakupić te funkcje na stałe lub na czas określony. Ta elastyczność pozwala klientom Audi spersonalizować własne Audi Q6 e-tron z maksymalnie ośmioma cyfrowymi sygnaturami świetlnymi (tylko w połączeniu z cyfrowymi tylnymi światłami OLED i reflektorami LED plus/Matrix LED) i dopasować je do osobistych preferencji. Użytkownicy mogą też dokupić asystenta świateł drogowych i pakiet Matrix.