Na przykład trójwymiarowa, kontrastowa stylistyka celowo umieszcza różne elementy na pierwszym planie lub w tle, tworząc trójwymiarową architekturę przestrzenną o estetyce i ergonomii idealnie dopasowanej do pasażerów. Audi Q6 e-tron to pierwsza seria modelowa bazująca na nowo opracowanej platformie Premium Platform Electric (PPE) i na nowej architekturze elektronicznej E3. Oba te elementy posłużyły jako podstawa do ponownego przemyślenia designu wnętrza i zakresu funkcji. Technologia, estetyka i zrównoważony rozwój są w Audi Q6 e-tron w doskonałej równowadze.
„Wszechogarniająca cyfryzacja, kluczowe znaczenie zrównoważonego rozwoju i wolności osobistej, nowe definicje dobrze spędzonego czasu i luksusu - bez wątpienia żyjemy w najbardziej ekscytujących czasach w historii projektowania samochodów. Jest to więc właściwy moment dla odważnych i kreatywnych umysłów, by zadawać innowacyjne pytania i porzucić wydeptane ścieżki. By znaleźć inteligentne odpowiedzi gdzie indziej” - mówi szef Audi Design Marc Lichte.
„Jedno z tych pytań stanowi punkt wyjścia naszego nowego procesu projektowania: Czego nasi klienci chcą doświadczać w swoim samochodzie i wraz z nim? To właśnie ich potrzeby i pragnienia w wyjątkowy sposób kształtują przestrzeń, architekturę i funkcje. Rozumiejąc wnętrze jako centrum życia i doświadczeń naszych klientów, odrzucamy status quo i systematycznie projektujemy pojazd od środka do zewnątrz. Dzięki Q6 e-tron nadajemy naszej wizji konkretną formę w teraźniejszości.”
Wnętrze: Ujednolicony design
Wnętrze ma przejrzystą strukturę i podkreśla przytulną atmosferę. Tzw. Softwrap rozciąga się od drzwi, przez cały kokpit do konsoli środkowej, tworząc jednorodną i przyjazną przestrzeń. Na siedzenia zastosowano wysokiej jakości obicia, z których niektóre są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu.
Wszystkie elementy wnętrza zostały zaprojektowane jako jednolita przestrzeń; pasażerowie czują się w niej jak w przytulnym kokonie. Zastosowane materiały zostały wybrane z myślą o funkcjonalności, a ich design rozdziela różne obszary wnętrza pojazdu. Obszary podkreślające komfort wyróżniają się dużymi powierzchniami i miękkimi materiałami. Z kolei precyzyjnie zaprojektowane obszary obsługi są celowo wykonane w wysokiej jakości, błyszczącej czerni, tak by zapewnić niezbędną przejrzystość podczas interakcji z pojazdem.
Celem takich zabiegów stylistycznych było jeszcze mocniejsze podkreślenie obecności wysokiej jakości materiałów we wnętrzu. Wykończenie wnętrza staje się teraz funkcjonalnym elementem projektu. Poza zapewnieniem poczucia przestronności, filozofia ta kreuje przejrzystość, a także komfort i przytulność. Nisko położone, smukłe poziome otwory wentylacyjne, harmonijnie współgrają z ogólnym wyglądem. Zestaw elementów sterujących o wyglądzie "czarnego panelu" jest zintegrowany z podłokietnikiem po stronie kierowcy i doskonale współgra z nowoczesnym wnętrzem. Z tego panelu steruje się najważniejszymi funkcjami, takimi jak ustawienia lusterek, funkcje foteli i drzwi oraz ustawienia świateł i widoczności.
Zrównoważona estetyka: tkaniny Dinamica i Elastic Melange
Niektóre z materiałów użytych w tzw. Softwrap są produkowane w sposób zrównoważony. Na przykład Softwrap w wariancie linii S wykorzystuje tkaninę Elastic Melange, która jest wykonana w 100% z poliestru pochodzącego z recyklingu. Fotele sportowe z kontrastowymi przeszyciami są również opcjonalnie dostępne w wersji z tkaniną Elastic Melange.
Tkanina Argument, dostępna jako opcja dla standardowych siedzeń i podsufitki, jest wykonana z tego samego materiału. W linii S i modelu S fotele sportowe plus są opcjonalnie dostępne w mikrofibrze Dinamica (również z materiału pochodzącego z recyklingu) lub delikatnej skórze Nappa z przeszyciami w kształcie diamentów. Powierzchnie deski rozdzielczej są standardowo wykończone szlachetnym lakierem w kolorze szarym Volcano, z których część jest wykonana z surowców odnawialnych. Alternatywnie, są one dostępne w drewnie - sweetgum natural w kolorze jasnobrązowym lub brzozowym linear natural w kolorze szarego kamienia, a także w matowym szczotkowanym aluminium w kolorze antracytowym.
W linii S i modelu S klienci mogą wybierać między matowym szczotkowanym aluminium w kolorze antracytowym, karbonową strukturą micro-twill, a zaawansowaną technologicznie siateczką w kolorze antracytowym. Ta ostatnia to innowacyjna, technicznie wyglądająca tkanina poliestrowa o strukturze haptycznej i nowym wyglądzie, wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu. Dywaniki podłogowe w Audi Q6 e-tron zrobione są z materiału Econyl. Do jego produkcji wykorzystywane są stare sieci rybackie, dywany i odpady przemysłowe.
PPE: przestronność i przydatność w codziennym użytkowaniu
Audi Q6 e-tron ucieleśnia DNA Audi i zachowuje idealną równowagę między imponującymi osiągami podczas jazdy i ładowania, a technicznymi innowacjami. Dzięki nowej platformie PPE, opracowanej specjalnie z myślą o mobilności elektrycznej, pojazd może pochwalić się przestronnym wnętrzem, które jest okazałe, a jednocześnie doskonale nadaje się do codziennego użytku. Konsola środkowa ma dwa uchwyty na kubki, miejsce do ładowania telefonu komórkowego i dwa porty do ładowania smartfonów. Co charakterystyczne dla samochodu elektrycznego bez tunelu środkowego, przestrzeni na nogi jest dużo więcej, co ułatwia wsiadanie na tylną kanapę i sprawia, że tylne środkowe siedzenie jest bardzo wygodne.
Bagażnik ma 526 litrów pojemności. Po złożeniu tylnego rzędu siedzeń przestrzeń bagażowa zwiększa się do 1529 litrów. Tylne siedzenia składają się indywidualnie ( w proporcji 40:20:40). Pod przednią maską znajduje się bagażnik o pojemności 64 litrów, w którym można wygodnie schować kabel do ładowania (Typ 3) lub mniejsze torby podróżne.
Cyfrowa scena z wyraźnie oddzielonym, zakrzywionym wyświetlaczem
Nad tak zwanym Softwrap wnętrze jest zdominowane przez „cyfrową scenę” z panoramicznym wyświetlaczem Audi MMI i wyświetlaczem MMI dla pasażera z przodu. Wyraźnie rozmieszczone wyświetlacze doskonale współgrają z całą koncepcją stylistyczną i nadają wnętrzu przestronności. Smukły, wolnostojący panoramiczny wyświetlacz Audi MMI w technologii OLED charakteryzuje się zakrzywionym wyglądem.
Składa się on z panoramicznego wyświetlacza MMI z Audi virtual cockpit o przekątnej 11,9 cala oraz z 14,5-calowego wyświetlacza MMI touch. Obszar w zasięgu kierowcy został zaprojektowany jako łuk, co znajduje odzwierciedlenie w zakrzywionym kształcie wyświetlacza. Co więcej, jego zakrzywiony design przypomina Singleframe definiującą wygląd Audi. Specjalne oświetlenie otoczenia sprawia, że w nocy zakrzywiony wyświetlacz wydaje się unosić w powietrzu.
W kompleksowy design deski rozdzielczej doskonale wpasowany jest inny jeszcze element tej cyfrowej sceny. To 10,9-calowy wyświetlacz MMI dla pasażera z przodu. Aktywny tryb prywatności pozwala pasażerowi oglądać filmy bez rozpraszania kierowcy. Jednocześnie umożliwia on pasażerowi pomaganie kierowcy, na przykład w nawigacji. W wersji podstawowej, wyświetlacz systemu infotainment pasażera ma czarną powierzchnię o wysokim połysku.
Opcjonalny wyświetlacz head-up display (HUD) rzeczywistości rozszerzonej (AR) w Q6 e-tron, to znaczący postęp w technologii wyświetlaczy Audi. Wyświetla on dużą, pochyloną płaszczyznę obrazu przez przednią szybę do kierowcy, pokazując istotne informacje, takie jak prędkość, znaki drogowe oraz ikony pomocy i nawigacji. Płaszczyzna obrazu jest pochylona do przodu, tak by zapewnić lepsze wrażenia AR. Wraz z nią przesuwa się ostrość ludzkiego oka.
Ten proces i duża odległość wirtualnego obrazu tworzą wrażenie, że przedstawione elementy unoszą się przed samochodem w odległości do 200 metrów i że wchodzą w bezpośrednią interakcję z otoczeniem. Kierowca szybko odczytuje podawane informacje, nie będąc przez nie dezorientowanym lub rozpraszanym. To ogromne wsparcie, szczególnie w warunkach słabej widoczności. Pole widzenia dla treści AR, z perspektywy kierowcy odpowiada przekątnej około 88 cali.
Oświetlenie interakcyjne stopniuje wnętrze
W modelu Audi Q6 e-tron dostępne jest oświetlenie interakcyjne (IAL) oferujące szeroki zakres funkcji komunikacyjnych i pomagające samochodowi w interakcji z pasażerami. Oświetlenie otacza wnętrze i kokpit szerokim łukiem. Dzięki diodom LED, pas świetlny ma jasność do 1200 cd. IAL spełnia trzy główne funkcje: Po pierwsze pomaga zainscenizować wnętrze, na przykład za pomocą funkcji powitania. Po drugie: wyświetla informacje, kiedy pojazd jest zablokowany i odblokowany. I po trzecie: IAL łączy się z oświetleniem konturowym, dzięki czemu jeśli to pierwsze jest nieaktywne, włącza się w tym samym kolorze.
IAL pomaga również w zapewnieniu bezpieczeństwa: Na przykład wizualizuje dynamiczne kierunkowskazy. Należy jednak pamiętać, że IAL pozostaje dodatkowym wyświetlaczem i nie zastępuje kierunkowskazów. Wreszcie wizualizuje również inne informacje, takie jak wskaźnik poziomu naładowania i postęp ładowania, wyświetlane jako pulsujące światło. Światło interakcyjne jest częścią pakietu oświetlenia otoczenia plus.
Samouczący się asystent głosowy Audi i zintegrowany sklep z aplikacjami
Nowa platforma elektroniczna sprawia, że klienci Audi doświadczają cyfryzacji w pojeździe bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Jako pierwszy pojazd oparty na nowej architekturze E3, Audi Q6 e-tron jest wyposażone we w pełni połączone cyfrowe wnętrze. Różne funkcje są teraz inteligentnie połączone, umożliwiając nowe wrażenia dotyczące wnętrza i innowacyjnych funkcji.
Jednocześnie Audi wprowadza w Audi Q6 e-tron zupełnie nową, jednolitą platformę infotainment, opracowaną we współpracy z firmą programistyczną CARIAD. Jest ona oparta na systemie Android Automotive. Ciągłe aktualizacje oprogramowania oznaczają, że wszystkie systemy samochodu są zawsze aktualne.
Nabywcy pierwszego w pełni elektrycznego modelu budowanego w Ingolstadt, będą mieli możliwość na kilka sposobów skorzystać z wysokiego stopnia osieciowania pojazdu. Na przykład mogą kontrolować wiele funkcji pojazdu za pomocą samouczącego się asystenta głosowego Audi, zarówno online, jak i offline. Głęboko zintegrowany z pojazdem asystent jest teraz po raz pierwszy reprezentowany przez awatar na desce rozdzielczej ("Audi Assistant Dashboard") i na wyświetlaczu head-up display z rozszerzoną rzeczywistością AR.
Użytkownik aktywuje asystenta za pomocą frazy "Hej Audi". Można go również aktywować za pomocą różnych punktów dotykowych i aplikacji myAudi. Jeśli chodzi o multimodalność, nowy wyświetlacz i koncepcja obsługi pozwalają kierowcy wyszukać najbliższą stację ładowania za pomocą dialogu głosowego i wybrać z listy (która jest wstępnie sortowana za pomocą sztucznej inteligencji) za pomocą wyświetlacza dotykowego.
Wypowiadane polecenia są wyświetlane na wyświetlaczu jako tekst ("zobacz, co mówisz"). Cyfrowy asystent stale uczy się na podstawie zachowania użytkownika, tak by zaoferować mu najlepsze możliwe wsparcie. Wsparcie to można podzielić na trzy kategorie: proaktywne sugestie (informacje kontekstowe są wykorzystywane do proaktywnego i sytuacyjnego sugerowania funkcji do aktywacji), inteligentne procedury (powtarzające się sekwencje operacyjne, takie jak korzystanie z klimatyzacji fotela w zależności od określonych temperatur zewnętrznych są zautomatyzowane) oraz inteligentne listy (listy połączeń).
Dzięki dostępowi do sklepu z aplikacjami (app store) użytkownicy mogą również korzystać z wielu swoich ulubionych aplikacji bezpośrednio na wyświetlaczu pojazdu. Dzięki wbudowaniu sklepu, który został opracowany wspólnie z firmą CARIAD i ich partnerem Harman Ignite, klienci mogą za pośrednictwem wyświetlacza dotykowego MMI i dzięki możliwości transmisji danych, bezpośrednio i intuicyjnie uzyskiwać dostęp do popularnych aplikacji innych firm. Wybrane aplikacje są instalowane bezpośrednio w systemie infotainment Audi - bez potrzeby korzystania ze smartfona. Użytkownicy mogą również korzystać z aplikacji za pomocą poleceń głosowych.
Trójwymiarowy dźwięk dla maksymalnej precyzji akustycznej
Opcjonalny na pokładzie Audi Q6 e-tron sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem, pozwala na uzyskanie maksymalnej precyzji akustycznej.
Małe głośniki w każdym ze słupków A odtwarzają efekt wysokości, a przednia szyba odbija emitowany przez nie dźwięk. Muzyka jest odtwarzana dokładnie tak jak została nagrana, co zapewnia naturalne i imponujące wrażenia dźwiękowe. Sercem systemu Bang & Olufsen Premium Sound System jest wysoce wydajny wzmacniacz. Zasila on 22 głośniki o mocy w sumie 830 W. Cztery z nich są zintegrowane z zagłówkami przednich foteli, co umożliwia Audi wprowadzenie po raz pierwszy tak zwanych stref dźwięku.
Głośniki basowe w przednich drzwiach znajdują się w oddzielnej obudowie, co powoduje mniejsze wibracje pobliskich części i zapewnia, że dźwięk jest odtwarzany z dużą dokładnością. Poprawia to jakość dźwięku i ogranicza jego rozprzestrzenianie się na zewnątrz pojazdu. Odsprzężenie głośników zapewnia również precyzyjne, obszerne basy. Podświetlane napisy wyróżniają system dźwiękowy w nocy.
Dzięki temu wielopłaszczyznowemu wnętrzu, które Audi uznaje za „centrum życia i doświadczeń naszych klientów”, Q6 e-tron poprzez design i technologię spełnia potrzeby użytkowników w sposób, który wcześniej nie był możliwy.