Audi świętuje 40. rocznicę powstania spółki Audi Sport GmbH, która wyłoniła się z założonej w 1983 r. spółki quattro GmbH. Z tej wyjątkowej okazji prezentuje Audi RS e-tron GT (łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 21,6-19,6, łączna emisja CO2 w g/km: 0) w specjalnej, limitowanej wersji: Ice Race Edition. Samochód ten, to ucieleśnienie nowej formy indywidualizacji. Limitowany model wzbogaca emocjonalne portfolio Audi exclusive – propozycji indywidualizacji, która zachwyca klientelę marki już od około trzech dekad.
Inspirację dla tej limitowanej edycji Audi czerpie z wyjątkowego wyścigu GP Ice Race rozgrywanego w Austrii. Odcienie kolorystyczne świata śniegu są odzwierciedlone w zewnętrznym designie nadwozia i kontynuowane w jego wnętrzu. Dzięki podstawowemu kolorowi Florett silver metallic i czarnemu dachowi z włókna węglowego efektownie oklejonemu folią, już na pierwszy rzut oka Audi RS e-tron GT Ice Race Edition wydaje się magiczne. Kolory srebrny i biały symbolizują skrzące się kryształy śniegu i lodowe jeziora, a fioletowe akcenty przywodzą na myśl mieniące się gogle narciarskie. Precyzyjne akcenty i przezroczyste wzory harmonijnie, ale ekscytująco odtwarzają styl górskich zimowych światów.
Schemat kolorystyczny jest kontynuowany we wnętrzu: środkowe panele foteli, elementy tapicerki i boczne podłokietniki ze skóry w kolorze diamentowego srebra, podkreślają charakter auta. W połączeniu z czarną skórą i kontrastującymi fioletowymi przeszyciami, to czterodrzwiowe Gran Turismo rozpieszcza ekskluzywną atmosferą. Wrażenia płynące z wnętrza wzbogacone są o wiele interesujących, jednych w swoim rodzaju detali.
„Nowa stylistyka wersji limitowanej Ice Race Edition podkreśla emocjonalny szczyt elektrycznej mobilności Audi” - mówi Bernhard Neufeld, szef Audi exclusive. „Wyjątkowej osobowości temu elektrycznemu Gran Turismo nadaje też nasza personalizacja.”
Samochód dostępny jest tylko w Europie, w limitowanej serii 99 sztuk, a wersja Ice Race Edition jest inspirowana designem Audi RS e-tron GT ice race concept show car. Bazą dla modelu jest Audi RS e-tron GT o mocy 440 kW. Klienci, korzystając z karty Audi charging service, mogą ładować go w ponad 500 000 publicznych punktów ładowania w Europie. Dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym z maksymalną mocą 270 kW, pięć minut ładowania wystarcza na około 100 kilometrów jazdy w idealnych warunkach.
Zewnętrze samochodu – połączenie malowania i oklejania
Zapoczątkowane w 1952 r. i wznowione w 2019 r. wyścigi GP Ice Race wywodzą się ze skandynawskiego skijoringu, ale tutaj narciarzy ciągną nie psy, a samochody wyścigowe. Odbywają się też pokazy i przejazdy demonstracyjne. Współczesne i historyczne driftujące samochody wyścigowe, w zaśnieżonym regionie górskim Zell am See tworzą swój własny spektakl. Do tego świata należy również Mankei, alpejskie pastwisko na trasie panoramicznej Grossglockner. Audi Design zainspirowało się tym krajobrazem oraz jego kolorami i stworzyło wyjątkowe dzieło - Audi RS e-tron GT ice race concept. Teraz projektanci przenoszą te wyjątkowe skojarzenia w niemal niezmienionej formie do modelu limitowanej edycji.
„Połączenie przeszłości, przyszłości i lustrzanych sportowych okularów przeciwsłonecznych. Ta kombinacja stworzyła wygląd, który wyróżnia to Audi RS e-tron GT” - powiedział Christopher Kroener, projektant kolorów i wykończeń samochodu. „Chciałem, by pojazd ten oddawał hołd ekscytującej atmosferze sportów motorowych i duchowi dawnych legendarnych wyścigów, jednocześnie patrząc w przyszłość. Odwołania do lodu i śniegu nadają projektowi szczególny wymiar. Gra kolorów pomiędzy bielą i srebrem oddaje hołd chłodnej atmosferze. Ma to na celu uchwycenie lodowatego blasku i połysku śniegu oraz przekazanie poczucia prędkości i dynamiki doświadczanych zimą w Zell am See, podczas GP Ice Race.”
To wyjątkowe Audi RS e-tron GT w dużej mierze oklejone jest specjalną folią - począwszy od nadwozia w kolorze srebrny metalik Florett. Folia ta ma przejrzyste fragmenty i nie widać jej na całej powierzchni. Chociaż wszystkie elementy zewnętrzne są tą folią pokryte, efekt widać tylko na niektórych elementach. Efekt uzyskany dzięki temu rodzajowi oklejenia polega na dodaniu białych, trójwymiarowych odcieni do monochromatycznego srebrnego tła. Na całej powierzchni wyraźnie widać też kontrastujące fioletowe elementy. Wzory folii przedstawiają abstrakcyjne kryształy lodu i przenoszą zimową symbolikę do nowego świata kolorów. Pomysły - w tym na wygląd logo marki, czyli czterech pierścieni z przodu i z tyłu w kolorze białym zamiast tradycyjnych odcieni chromu lub czerni – designerzy zaczerpnęli z modelu koncepcyjnego. 21-calowe felgi w kolorze czarnym, czarny dach wykonany z CFRP i szyby zapewniające prywatność, dodają do zniuansowanej lekkości jasnego nadwozia nutę stabilności i pewności na drodze.
Wnętrze: ekskluzywność, od skóry po system MMI
Sportowy wygląd przyciąga wzrok już od pierwszego spojrzenia. Wnętrze ze względu na podział kolorów wydaje się być czteromiejscowe, ale jest homologowane dla pięciu osób. Panele środkowe foteli, łuki i boczne podparcia skórzanych siedzeń mają diamentowo srebrny kolor, kontrastujący z czarnymi fragmentami. Pomysł ten opiera się na koncepcji kolorów akcentujących, które są stosowane na mniejszych obszarach, ale nigdy na całej powierzchni. Dzięki takiej kombinacji, Audi exclusive zindywidualizowało wnętrze.
Nowa kierownica wykończona kombinacją skóry i alcantary ma kolorowy znak w kolorze diamentowego srebra na godzinie dwunastej, podobnie jak to jest w samochodach wyścigowych. Wyraziste akcenty na konsoli środkowej i desce rozdzielczej, dywaniki podłogowe ze zmodyfikowanym logo RS i ekskluzywne plakietki Audi, dopełniają wyjątkowego wyglądu wnętrza Ice Race Edition. Kontrastujące szwy w kolorze fioletowym subtelnie nawiązują do zewnętrznego designu samochodu.
„Zdaliśmy sobie sprawę z wysokiego poziomu ekskluzywności, który obowiązuje również w świecie cyfrowym” - mówi Michael Binder, kierownik produktu Audi exclusive. „Na wyświetlaczu MMI tej limitowanej wersji prezentujemy indywidualny obraz tła. Jednocześnie, znane opcje wyboru są tu kontynuowane w sekcji światów tematycznych.”
Dzięki zmienionemu obrazowi tła w MMI, w lewym dolnym rogu ekranu wyświetlany jest napis RS e-tron GT Ice Race Edition. W prawym dolnym rogu natomiast, klienci mogą zobaczyć unikalny numer seryjny swojego egzemplarza. Oznacza to, że ten dodatek – dotychczas zawsze „analogowa” plakietka - po raz pierwszy pojawił się w świecie cyfrowym. Po wybraniu motywu górskiego oświetlenie ambientowe zmienia kolor na fioletowy. Wszystkie funkcje MMI pozostają jednak niezmienione, dodano jedynie nowe, dostępne na żądanie i wyjątkowe dla Ice Race Edition.
Niemal 30 lat tradycji w indywidualizacji
Ice Race Edition to najnowsza oferta kreatywnego think tanku Audi exclusive. Kiedy Audi w roku 1995 rozpoczynało swój program personalizacji, firma zdobywała swe pierwsze triumfy w segmencie premium. Pakiety biurowe pierwszej generacji Audi A8, w których skład wchodziły lodówka, mini barek, odtwarzacz VHS połączony z monitorem, składany stolik i elektrycznie sterowane zasłony, świadczyły o pionierskim duchu quattro GmbH w tamtym czasie.
Mając świadomość wysokiej potrzeby indywidualizacji, dział wyznaczał trendy nawet wbrew panującym wtedy standardom. Pomalowane na czarno pierścienie Audi nie były jeszcze wówczas praktyką, ale stały się opcją dzięki śmiałej kreatywności zespołu. Dziś są one integralną częścią poszukiwanych pakietów stylistycznych. Audi poczyniło również ogromne postępy w produkcji. Podczas gdy w przeszłości udoskonalenia często wymagały ręcznej przeróbki w warsztacie, obecnie marce udaje się wprowadzać bardzo poszukiwane indywidualizacje bezpośrednio na linii produkcyjnej.
Wyjątkowo atrakcyjnie przedstawia się też różnorodność kolorów nadwozia w gamie Audi Sport GmbH. Podczas gdy standardowa gama większości modeli obejmuje od dziesięciu do jedenastu opcji, w portfolio Audi Sport GmbH znajdziemy kilkadziesiąt indywidualnych lakierów. W razie potrzeby można wybrać odcienie z jeszcze szerszego spektrum lakierów dostępnych na rynku motoryzacyjnym.
Doświadczenie zdobyte przez prawie 30 lat uwzględnia specyficzne wymagania poszczególnych rynków w zakresie schematów kolorów i innych cech wyposażenia. Na przykład w Azji pewne atrakcyjne kombinacje kolorów są bardziej popularne niż w Europie. Istnieją również ogólne trendy: Klienci preferują obecnie jako kolory lakieru matowe srebro lub szarość nardo. Audi exclusive customizer, konfigurator wprowadzony w 2022 roku, umożliwia znacznie bardziej szczegółową niż wcześniej wizualizację 3D tysięcy kombinacji projektowych.
Pionierski duch sportowej spółki-córki marki, widać najlepiej w uruchomionych w roku 2005 Audi exclusive studio w Audi Forum Neckarsulm i Audi Forum Ingolstadt. Umożliwiają one kompleksowe, osobiste konsultacje z klientem. Obok podlegającej w wysokim stopniu indywidualizacji oferty Audi exclusive, dostępne są też w nich wstępnie skonfigurowane ekskluzywne kombinacje wyposażenia. Na przykład Audi Q7 coastline exclusive concept miało drewnianą podłogę niczym na łodzi.
Kilka lat później Audi R8 GT zapożyczyło z wyścigów kubełkowe fotele, gaśnicę, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa i pałąk bezpieczeństwa. Specjalne serie produkcyjne o dwu- lub trzycyfrowych numerach, często przeznaczone na rynki lokalne lub regionalne, cały czas zapewniają dużo pracy ekipie Audi exclusive. Pakiet z okazji 25-lecia dostępny jest dla kilku modeli. Wersja Nogaro Audi RS 6 Avant performance upamiętniająca Audi RS 2 Avant lub kultowa wersja TT RS to przykłady edycji, na które ciągle jest popyt.
Dzięki kreatywnym umysłom swych pracowników, w Audi nawet w dalekiej przyszłości nie zabraknie pomysłów. Teraz indywidualizacja rozciąga się również na świat wirtualny, czego najlepszym przykładem jest obraz tła systemu MMI w nowym Ice Race Edition. Motywy graficzne na wyświetlaczu MMI, rozszerzenie światów tematycznych, atmosfera kreowana dzięki ambientowemu oświetleniu oraz poszerzenie Audi exclusive na obszary cyfrowe, to zupełnie nowe elementy. Nowe edycje, rozszerzone opcje kolorystyczne i materiały, takie jak Dinamica w nowych pakietach stylistycznych, dodatkowo rozbudowują ofertę. Wskazują one drogę do przyszłości, w której połączenie klasycznych funkcji wyposażenia z wirtualną immersją obiecuje jeszcze bardziej intensywne doznania.