Audi A3 na rok 2024 - wszechstronnie zmodernizowane

Audi A3 na rok 2024 - wszechstronnie zmodernizowane12.03.2024
Audi A3 - samochód, z którym Audi w 1996 roku ustanowiło klasę kompaktowych aut premium, zyskuje jeszcze bardziej sportowy charakter i oferuje więcej wygody oraz kolejne cyfrowe funkcje.

To zasługa bardziej progresywnego designu, znacząco wzbogaconego wyposażenia standardowego i nowych materiałów. Aplikacje, z których można korzystać bezpośrednio na wyświetlaczu w kokpicie, oraz możliwość wyboru sygnatury świateł do jazdy dziennej i dodawania funkcji na żądanie w dowolnym momencie zapewniają wysoki stopień personalizacji.

Wygląd zewnętrzny Audi A3: bardziej sportowy niż kiedykolwiek

Bardziej dynamiczny, bardziej progresywny, bardziej emocjonujący: taki charakter mają zmodernizowane modele A3 Sportback i Limousine. Sześciokątna, bezramkowa osłona Singleframe ma nowy design – została zauważalnie spłaszczona i poszerzona. Dominuje w przedniej części nadwozia i wspólnie z dużymi, kanciastymi bocznymi wlotami powietrza wyraźnie akcentuje sportowy styl kompaktowych modeli Audi. Wloty powietrza łączy charakterystyczny przedni spojler, który sprawia, że A3 wydaje się niższe. Z tyłu sportową naturę uwydatnia nowy zderzak z wyrazistym dyfuzorem. Częściowo inspirowane modelami RS, progresywne elementy stylistyczne są szczególnie efektowne w połączeniu z linią wyposażenia S line. Dynamiczny wygląd podkreślają nowe, ekspresyjne, metalizowane odcienie zielony District i czerwony Progressive. Lista opcji po raz pierwszy obejmuje matowe wykończenie w kolorze szary Daytona.

Audi A3 Limousine 2024
Audi A3 Limousine, czerwony Progressive

Maksymalnie cztery sygnatury świateł do jazdy dziennej do wyboru

Poprzez MMI można teraz wybierać spośród maksymalnie czterech różnych cyfrowych sygnatur świateł do jazdy dziennej – po raz pierwszy w modelach z serii A3. „Dzięki temu nasi klienci zyskują większy stopień personalizacji. W każdej chwili mogą zmienić wygląd swojego auta. Sygnatury na różne sposoby interpretują pewność siebie i zwinność” – powiedział Cesar Muntada, szef działu designu oświetlenia w AUDI AG. „Dotyczy to także scenariuszy oświetlenia powitalnego i pożegnalnego, zaprojektowanych indywidualnie dla każdej sygnatury”. Reflektory LED i LED Matrix tworzą cyfrowe światła do jazdy dziennej, wykorzystując 24-pikselowe elementy rozmieszczone w trzech rzędach w górnej części obudowy. Klinowata, płaska forma i szeroka grafika świetlna sprawiają, że również lampy podkreślają sportowy charakter modeli A3.

„Wyostrzony” design wnętrza

Do bardziej wyrazistego designu nadwozia dopasowano wizualnie wyostrzone wnętrze. Wprowadzono tu szereg nowości – od wzornictwa dźwigni przekładni i otworów wentylacyjnych po dekoracyjne wstawki z tkaniny oraz nowe oświetlenie kabiny. Wszystkie te elementy cechują się precyzją i szczegółowością, podkreślając progresywny, techniczny wygląd.

Znacząco wzbogacono wyposażenie standardowe. Oprócz trójramiennej kierownicy obszytej skórą (kierownica wielofunkcyjna plus) seryjna specyfikacja obejmuje klimatyzację, pakiet oświetlenia Ambiente oraz środkowy podłokietnik z przodu.

Nowy wygląd poprzeczek, wzbogaconych o chromowane akcenty, sprawia, że otwory wentylacyjne w połączeniu z opcjonalnym pakietem klimatyzacji wydają się smuklejsze, akcentując szerokość kokpitu. Nowe wykończenie otrzymały także klamki drzwi oraz przeprojektowana konsola środkowa. Ta ostatnia oprócz wygodnych uchwytów na pojemniki z napojem seryjnie oferuje podłokietnik z możliwością regulacji długości i kąta pochylenia. Odświeżono również design kompaktowej dźwigni przekładni, zapewniającej wygodną obsługę skrzyni S tronic. Jej spłaszczony kształt idealnie komponuje się z konsolą środkową.

Standardowe oświetlenie wnętrza swoim zasięgiem obejmuje akcenty na drzwiach i przestrzeń na nogi. Opcjonalnie dostępne są dodatkowe elementy oświetleniowe oraz konturowe oświetlenie panelu przełączników i osłon progów, które po modernizacji A3 „biegnie” wokół konsoli środkowej. Podświetlane są także standardowe uchwyty na pojemniki z napojem. Efektowną nowość stanowią podświetlane od spodu elementy paneli przednich drzwi. W tym celu ich tapicerka jest laserowo nacinana w 300 punktach. Umieszczone w panelu drzwi źródło światła oświetla pięć segmentów o różnych rozmiarach, tworząc dynamiczny przepływ światła, prezentowany również podczas zamykania i otwierania pojazdu. Podświetlany panel z tkaniny łączy funkcjonalność z emocjonującymi wrażeniami wizualnymi. Paleta 30 różnych barw światła, wybieranych za pomocą MMI, oferuje wysoki stopień personalizacji. W dolnej części drzwi znajdują się duże głośniki nowego systemu nagłośnienia Sonos, zapewniające immersyjne wrażenia akustyczne z dźwiękiem 3D.

Audi A3 Sportback 2024
Audi A3 Sportback, zielony District Metalic

A3 wyróżniają teraz dwie dekoracyjne wstawki z tkaniny: z technicznej, teksturowanej tkaniny, która jest wykonana w 100% z poliestru pochodzącego z recyklingu, oraz z mikrofibry Dinamica. Dinamica służy także jako tapicerka foteli, a w niektórych pakietach wykończenia wnętrza zdobi panele lusterek bocznych. Materiał ten wygląda niczym zamsz i przypomina go w dotyku, ale jest częściowo wykonany z poliestru pochodzącego z recyklingu.

Wszechstronna łączność: integracja aplikacji i funkcji na żądanie

A3 oferuje zaawansowaną cyfrową komunikację – za sprawą licznych usług z zakresu łączności, funkcji na żądanie oraz sklepu z aplikacjami. Standardowe wyposażenie obejmuje cyfrowe radio DAB+ i dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, cyfrowe wskaźniki Audi virtual cockpit oraz indukcyjną ładowarkę smartfona. Oprócz dwóch portów ładowania USB-C w konsoli środkowej z przodu seryjna specyfikacja obejmuje dwa dodatkowe porty z tyłu.

Opcjonalne funkcje obejmują nawigację MMI plus wraz z pełną gamą usług łączności i ofertą sklepu z aplikacjami, co pozwala kierowcy korzystać z licznych aplikacji z poziomu centralnego wyświetlacza. Integracja sklepu zapewnia intuicyjny dostęp do popularnych aplikacji innych firm przez MMI, za pośrednictwem transferu danych. Wybrane aplikacje są instalowane w systemie informacyjno-rozrywkowym bez konieczności sięgania po smartfon. Użytkownicy mogą także wchodzić w interakcję ze swoimi aplikacjami za pomocą poleceń głosowych. Amazon Alexa pozwala obsługiwać strumieniowe przesyłanie muzyki, a także urządzenia inteligentnego domu (ang. smart home).

Wysoki stopień elastyczności zapewniają funkcje na żądanie. Już po zakupie samochodu za pośrednictwem aplikacji myAudi, drogą internetową, można dodać do pięciu indywidualnych funkcji z zakresu informacji i rozrywki oraz komfortu. Oprócz nawigacji MMI plus z usługami łączności Audi connect nowy model A3 można wyposażyć w interfejs smartfona, który integruje z systemem MMI smartfony na iOS-ie i Androidzie za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto. Inne funkcje obejmują adaptacyjny tempomat, asystenta świateł drogowych oraz możliwość rozszerzenia standardowego systemu klimatyzacji o klimatyzację dwustrefową. Wszystkie funkcje można zarezerwować na miesiąc, 6 miesięcy, rok, 3 lata lub na stałe, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta. Jeśli na przykład planujesz długie wakacje z dużym udziałem podróżowania autostradą, przydatnymi dodatkami będą nawigacja oraz adaptacyjny tempomat – aby w zrelaksowany sposób pokonywać długie odcinki dróg szybkiego ruchu i sprawnie docierać do celu w nieznanych obszarach.

Audi A3 allstreet 2024
Audi A3 allstreet, żółty Python

Inteligentni pomocnicy: systemy wspomagające przydatne w mieście i na długich trasach

Już w standardzie A3 zapewniaja wysoki poziom bezpieczeństwa. Wypadkom z udziałem innych uczestników ruchu pomagają zapobiegać: system Audi pre sense front, funkcja unikania kolizji, asystent skrętu oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu. Adaptacyjny tempomat, wspomagający kontrolę wzdłużną i poprzeczną, został uzupełniony o funkcję asystowanej zmiany pasa ruchu, która dodatkowo zwiększa komfort jazdy. System ten wspomaga przyspieszanie, hamowanie i kierowanie przy prędkości do 210 km/h, a także zmianę pasa na drogach szybkiego ruchu przy prędkości powyżej 90 km/h. Za pomocą białych strzałek w zestawie wskaźników i na wyświetlaczu head-up wskazuje on, czy i w jakim kierunku można zmienić pas ruchu. Bazuje przy tym na danych z tylnego radaru. Jeśli kierowca zainicjuje zmianę pasa poprzez dotknięcie dźwigni kierunkowskazu, system aktywnie wesprze go w przeprowadzeniu manewru, ingerując w działanie układu kierowniczego. Jego aktywacja odbywa się za pośrednictwem MMI.

W ruchu miejskim przydaje się Asystent parkowania z Audi parking system plus, który pomaga kierowcy w parkowaniu i wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego poprzez precyzyjne interwencje w układzie kierowniczym. Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu zapewniają ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu Audi side assist, ostrzeżenie przy wysiadaniu oraz asystent ruchu poprzecznego (ochrony przed kolizją) z tyłu, które wykorzystują tylne radary do monitorowania ruchu za samochodem i obok niego.

Zbieranie zamówień rusza w marcu 2024 roku

W Europie modele A3 będą początkowo oferowane z dwoma silnikami i dwiema przekładniami do wyboru. Wariant 35 TFSI z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 110 kW (150 KM) w chwili premiery występuje w cenniku z automatyczną, 7-biegową skrzynią S tronic oraz układem miękkiej hybrydy, a później do oferty trafi także w połączeniu z 6-stopniową przekładnią manualną. Do wyboru jest także wysokoprężna odmiana 35 TDI o mocy 110 kW (150 KM), współpracująca z 7-biegową skrzynią S tronic. Dodatkowe wersje A3 Sportback i A3 Sedan z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi pojawią się w drugim kwartale. Pod koniec roku do gamy dołączy hybrydowy wariant typu plug-in.

Wszystkie modele A3 zjeżdżają z linii produkcyjnej fabryki Audi w Ingolstadt. Samochody będzie można zamawiać od marca.

Źródło: Audi