...obok zachwycającej dynamiki jazdy oferuje także bezkompromisową jakość i większą wartość użytkową. W aucie tym spotyka się elegancja z inteligentną funkcjonalnością.
Audi A4 Avant udowadnia swoją wielkość. Opierając się na tym samym projekcie technicznym, co Limousine, pięciowahaczowa oś przednia o nowej konstrukcji została wysunięta daleko do przodu. Zapewnia to idealny rozdział obciążenia osi, a tym samym najwyższą precyzję i łatwość manewrów. W ten sposób także Avant będzie gwarantował wyjątkowe wrażenie podczas jazdy, dzięki któremu - zdaniem specjalistycznych mediów - wersja Limousine awansowała do miana najlepszego samochodu klasy średniej.
Nowe Audi A4 Avant, gdy pojawi się na drogach, będzie oferowało możliwość wyboru spośród dwóch silników benzynowych i trzech wysokoprężnych. Wszystkie te jednostki napędowe dysponują doskonałą mocą, przy czym ich zużycie paliwa w porównaniu z poprzednim modelem jest niższe o ponad 14 procent, co stanowi dowód udanej realizacji strategii poprawy efektywności, jaką obrał koncern Audi.
Wysoka kompetencja marki z czterema pierścieniami w dziedzinie techniki przejawia się również w szerokiej ofercie układów przenoszenia siły napędowej oraz w licznych rozwiązaniach poprawiających dynamikę i komfort. Wiele z tych rozwiązań pochodzi z klasy wyższej samochodów.
Piękne kombi nazywają się Avant: stylistyka
Stylistyka nowego Audi A4 Avant jest pełna napięć i dynamiki, czyli cech typowych dla wyglądu samochodów tej marki. Reflektory można nazwać prawdziwymi technicznymi dziełami sztuki. Światła dzienne należą do wyposażenia seryjnego, przy reflektorach ksenonowych plus składają się one z 14 diod świecących na biało.
W porównaniu z poprzednim modelem proporcje auta są bardziej sportowe. Przedni zwis został skrócony, natomiast pokrywę silnika i rozstaw osi wydłużono. Płasko ustawione słupki D dają Audi A4 Avant dynamiczną, podobną do coupe sylwetkę. Stylistyka tyłu wyraźnymi poziomymi liniami podkreśla szerokość nadwozia. Nowe A4 Avant ma 4,70 metra długości, prawie o 12 centymetrów więcej, niż jego poprzednik. Nadwozie jest znacznie sztywniejsze i bezpieczniejsze, niż w poprzednim modelu, a przy tym waży o około dziesięć procent mniej.
Bagażnik najmłodszego członka rodziny Audi ma pojemność do 1.430 litrów, co jest największą wartością wśród bezpośrednich konkurentów. W ustawieniu podstawowym pojemność ta wynosi 490 litrów. Oparcie tylnej kanapy można podzielić w stosunku 1/3 do 2/3, jako opcja dostępna jest kanapa z otworem do bagażnika i oddzielną torbą na narty lub deskę snowbordową. Tylną część A4 Avant wyłożono miękkim dywanem i wyposażono seryjnie w przemyślane detale, jak na przykład podwójną podłogę bagażnika. Jako opcja dostępne są także luksusowe rozwiązania, między innymi elektromechaniczny napęd tylnej klapy oraz zestaw do mocowania bagażu.
Jasne i przestronne: wnętrze
We wnętrzu nowego A4 Avant jest jasno i przestronnie. Odzwierciedla ono zalety typowe dla marki Audi – najwyższą jakość wykończenia, szlachetny wygląd i intuicyjną obsługę. Kokpit zwrócono w kierunku kierowcy i w wielu detalach przypomina on kokpit flagowej limuzyny A8. Dzięki zastosowaniu przycisku elektromechanicznego hamulca postojowego nie jest już potrzebna ręczna dźwignia.
Nowa, komfortowa klimatyzacja, należąca do wyposażenia seryjnego, dysponuje o dziesięć procent większą mocą chłodzenia, jednak pracuje efektywniej i oszczędniej, zużywając o około 0,2 litra paliwa na 100 km mniej niż dotychczasowa.
W dziedzinie bezpieczeństwa Audi także wytycza nowe standardy. Przykładem może być kombinacja adaptacyjnych poduszek powietrznych, napinaczy pasów z regulowanym ogranicznikiem naprężenia i identyfikacją pozycji osób siedzących na przednich fotelach. Przy tym systemie siła wypełniania poduszek powietrznych i poziom napięcia pasów są selektywnie regulowane w zależności od pozycji kierowcy, pasażera oraz od siły zderzenia. Przy uderzeniu w tył samochodu oparcia przednich foteli i zagłówki podpierają górną część ciała. System ten o nazwie Audi backguard uzyskał bardzo wysokie noty w niezależnych, specjalistycznych testach.
Silniki: większe możliwości, mniejsze zużycie paliwa
Nowe Audi A4 Avant będzie początkowo dostępne z dwoma mocnymi silnikami benzynowymi i dwoma silnikami wysokoprężnymi o mocy od 105 kW (143 KM) do 195 kW (265 KM). Silnik 2.0 TDI o mocy 125 kW uzupełni ofertę w późniejszym terminie. Wszystkie jednostki napędowe wyposażono w bezpośredni wtrysk - FSI lub TDI. Średnio moc silników w tym modelu wzrosła prawie o osiem procent. Jednocześnie zużycie paliwa zmniejszyło się o blisko dwanaście procent w silnikach benzynowych i o około dziewięć procent w wysokoprężnych.
Nowy agregat 3.2 FSI jest najmocniejszą jednostką napędową w nowym A4 Avant. Uzyskuje moc 195 kW (265 KM) i moment obrotowy 330 Nm przy prędkościach obrotowych od 3.000 do 5.000 obr./min. Nowością w V6 jest znacznie zmniejszone tarcie wewnętrzne oraz Audi Valvelift System, zmieniający skok zaworów dolotowych. Silnik 3.2 FSI gwarantuje sportową siłę w każdej sytuacji: przyspiesza A4 Avant do 100 km/h w 6,4 sekundy i rozpędza go dalej do prędkości 250 km/h. Przy tym zużycie paliwa w porównaniu z poprzednim modelem zmniejszyło się o 1,5 litra.
Także 1.8 TFSI jest niezwykle efektywnym silnikiem. Ten kompaktowy i lekki agregat uzyskuje moc 118 kW (160 KM) i moment obrotowy 250 Nm od 1.500 do 4.500 obr./min. Bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie tworzą idealne połączenie. Silnik spontanicznie reaguje na pedał gazu i pracuje niezwykle spokojnie. Na przyspieszenie do 100 km/h A4 1.8 TFSI potrzebuje 8,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 218 km/h.
Silnik 3.0 TDI w Audi A4 Avant jest nową jednostką, przede wszystkim pod względem układu wtryskowego i turbosprężarki. Trzylitrowy diesel występujący zawsze z manualną skrzynią biegów ma moc 176 kW (240 KM), a jego moment obrotowy wynosi 500 Nm i jest dostępny od 1.500 do 3.000 obr./min. Osiągi - 6,3 sekundy od zera do 100 km/h i prędkość maksymalna 250 km/h – demonstrują jego dynamiczny charakter.
2.0 TDI wyposażono w układ wtryskowy Common Rail, gwarantujący spokojną pracę. Kolejne innowacje dotyczą turbosprężarki i geometrii tłoków. Audi oferuje tego dwulitrowego diesla w dwóch wersjach: o mocy 105 kW (143 KM) i 320 Nm oraz 125 kW (170 KM) i 350 Nm. Obie wersje zapewniają doskonałą trakcję. Podstawowy TDI przyspiesza A4 Avant do 100 km/h w 9,7 sekundy i pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnej 208 km/h. Przy mocniejszym dieslu wartości te wynoszą odpowiednio 8,6 sekundy i 222 km/h.
Jeżeli chodzi o przenoszenie napędu, klienci mogą wybierać w szerokiej ofercie nowoczesnych podzespołów. Momenty obrotowe silnika są przenoszone przez sześciostopniową przekładnię manualną lub automatyczną tiptronic (opcja dla 3.2 FSI). Dla 1.8 TFSI i 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM) do wyboru jest także bezstopniowa przekładnia automatyczna multitronic.
Wersje z silnikami 3.2 FSI i 3.0 TDI wyposażono seryjnie w napęd na wszystkie koła quattro. W normalnym trybie jazdy rozdziela on siły między przednią, a tylną oś w stosunku 40:60. Taki rozdział doskonale pasuje do dynamicznego charakteru nowego A4 Avant. W razie potrzeby mechanizm różnicowy Torsen przenosi większą część momentu na oś z lepszą przyczepnością kół.
W układzie napędowym nowego A4 Avant mechanizm różnicowy znajduje się bezpośrednio za silnikiem. Zamienił się miejscem ze sprzęgłem względnie przekładnią hydrokinetyczną. Dzięki temu możliwe było przesunięcie przedniej osi o 154 milimetry do przodu. Takie rozwiązanie pozwoliło na zwiększenie rozstawu osi i doskonały rozdział obciążenia, na czym skorzystała zwrotność, dynamika i komfort toczenia się.
Nowość od podstaw: dynamiczne zawieszenie
Dynamiczne zawieszenie nowego Audi A4 zostało skonstruowane całkowicie od nowa. Pięć wahaczy przedniej osi wykonano z aluminium, podobnie jak belkę usztywniająca przód samochodu. Przekładnia kierownicza znajduje się daleko z przodu i jednocześnie nisko, dzięki temu impuls kierowniczy dociera przez drążki kierownicze bezpośrednio do kół. Bardzo wydajna pompa układu wspomagania czułej zębatkowej przekładni kierowniczej obniża zużycie paliwa o około 0,1 litra na 100 km.
Trapezowy wahacz ze stabilizatorem na tylnej osi przejęty został z większych modeli – A6 i A8. Wiele części zawieszenia wykonano z aluminium, a oddzielne umieszczenie sprężyn i amortyzatorów zapewnia bardziej czułą reakcję. Nowy A4 Avant porusza się fabrycznie na kołach ze stopu metali lekkich o wymiarach 16 lub 17 cali, za którymi kryją się skuteczne hamulce. System stabilizacji ESP można częściowo wyłączyć przy prędkościach poniżej 70 km/h.
Cały zestaw innowacyjnych technologii czyni jazdę jeszcze dynamiczniejszą i bardziej fascynującą. Opcjonalny system Audi drive select obejmuje różne podzespoły, zależnie od decyzji klienta. W wersji podstawowej steruje pedałem przyspieszenia, zmianami przełożenia przekładni tiptronic lub multitronic, wspomaganiem układu kierowniczego oraz kątem obrotu koła kierownicy. Wciskając odpowiedni przycisk kierowca określa, czy te podzespoły mają pracować w trybie komfortowym, średnim czy sportowym. Jeżeli samochód wyposażony jest w system MMI, kierowca może indywidualnie zaprogramować czwarty tryb o wybranej przez siebie charakterystyce.
Audi drive select potrzebuje co najmniej jednego z dwóch podzespołów.
Pierwszym z nich jest adaptacyjna regulacja amortyzatorów połączona ze sportowym zawieszeniem i obniżonym o 20 milimetrów nadwoziem.
Drugi podzespół to dynamiczny układ kierowniczy współpracujący z przekładnią falową, która zmienia przełożenie układu kierowniczego w zależności od prędkości jazdy. Dzięki współdziałaniu z ESP stabilizuje on w niebezpiecznej sytuacji nowe A4 Avant przez Błyskawiczne, ledwie wyczuwalne zmiany kąta skrętu kół przednich.
Jeszcze większe bezpieczeństwo: systemy wspomagania kierowcy
Na życzenie nowy Avant może być wyposażony w wiele supernowoczesnych systemów, które jeszcze bardziej ułatwiają jego prowadzenie. Należy do nich asystent parkowania - Audi parking system (seryjnie w A4 Avant Ambiente), system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu - Audi lane lasiste oraz Audi side assist, ostrzegający przed niebezpieczeństwem podczas zmiany pasa ruchu. Adaptive cruise control utrzymuje odległość do jadącego z przodu pojazdu.
Także w dziedzinie multimediów Audi A4 Avant wytycza nowe standardy. Audi Music Interface (AMI) w pełni współdziała z iPodem. Jako kolejne wersje dostępne są systemy nawigacji satelitarnej z MMI Basic plus lub DVD wraz z MMI. Pozwalają one między innymi na przyłączenie telefonu komórkowego jako telefonu samochodowego Bluetooth. Szczytem przyjemności HiFi jest system nagłośnieniowy duńskiej marki Bang & Olufsen: wzmacniacz 10-kanałowy o mocy 505 W oraz 14 głośników.
Nowe Audi A4 Avant produkowane będzie w wersjach wyposażenia Attraction, Ambition i Ambiente. Dynamiczna S-line oferuje do wyboru zarówno elementy stylistyki zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Do szerokiej palety opcji należą: wentylowane, klimatyzowane komfortowe fotele, trzystrefowa automatyczna klimatyzacja, advanced key pozwalający na otwarcie samochodu i uruchomienie silnika bez kluczyka, dynamiczne światła doświetlające zakręty adaptive Light oraz duży panoramiczny szklany dach wpuszczający dużo światła do wnętrza.