Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro i Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro są pierwszymi seryjnymi samochodami sportowymi napędzanymi silnikami wysokoprężnymi. Jest to połączenie, które sprawdza się pod każdym względem. Nowy dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z mocą 125 kW (170 KM) i momentem obrotowym 350 Nm gwarantuje dynamiczną trakcję. Przy tym TT Coupé lub TT Roadster spala średnio 5,3 względnie 5,5 litra oleju napędowego na 100 km. To wartość niespotykana w segmencie samochodów sportowych.
Połączenie wysokiej dynamiki z niskim zużyciem paliwa już od wielu lat pozwala Audi podążać o krok przed konkurencją. Od debiutu w 1989 roku silniki TDI marki z czterema pierścieniami są pionierami najefektywniejszej technologii świata i jednocześnie wyznacznikami trendu dla całego przemysłu motoryzacyjnego. Mocne, pracujące spokojnie, a do tego oszczędne są dziś symbolem nowoczesnego, sportowego charakteru. Zwycięstwa samochodu wyścigowego z silnikiem wysokoprężnym – Audi R10 TDI w 24-godzinnych wyścigach na torze Le Mans i w American Le-Mans-Serie dobitnie udowodniły wielki potencjał tkwiący w tej technologii.
Także w seryjnych samochodach silniki diesla Audi od dawna zachwycają swoją dynamiką. A teraz również w samochodach sportowych. TT Coupé quattro z silnikiem 2.0 TDI przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 226 km/h. Audi TT Roadster, wyposażony również w napęd na wszystkie koła, jest o około dwie dziesiąte sekundy Wolniejszy, a jego prędkość maksymalna wynosi 223 km/h. Ze zużyciem paliwa 5,5 litrów na 100 km i emisją tylko 144 g/km CO2 oba te modele są doskonałym przykładem sukcesu, jaki odniosła prowadzona przez Audi strategia zwiększania efektywności.
Mocny, spokojnie pracujący i efektywny: 2.0 TDI
Nowy czterocylindrowy silnik TDI o pojemności 1.968 cm3 interpretuje na nowo powszechnie znane zalety koncepcji TDI. Dwulitrowa jednostka napędowa z dwoma wałkami rozrządu rozszerza zalety swojego wielkiego poprzednika – najczęściej produkowanego silnika wysokoprężnego na świecie: przyjemność jazdy, oszczędność i kulturę pracy.
Nowy układ wtryskowy Common-Rail jest wyposażony w nowoczesne wtryskiwacze wykorzystujące efekt piezoelektryczny. Ośmiootworowe dysze wtryskowe mogą realizować do pięciu oddzielnych wtrysków na jeden takt roboczy, gwarantując tym samym płynny wzrost ciśnienia w komorach spalania i decydująco obniżając poziom hałasu. Ciśnienie tutaj wytwarzane wynosi 1800 bar. Uzyskiwane w ten sposób równomierne rozpylenie paliwa umożliwia dokładne, niezwykle efektywne spalanie.
Turbosprężarka należy również do nowej generacji. Aby zapewnić szybki wzrost momentu obrotowego zastosowano w niej zmienną geometrię łopatek. W rurze dolotowej umieszczone są dławiki. Silniki elektryczne ustawiają ich położenie tak, aby dostosować doprowadzanie powietrza do aktualnego obciążenia i prędkości obrotowej. W samym silniku zmodyfikowano geometrię tłoków i ulepszono pod względem akustycznym napęd paska zębatego. Podobnie jak w poprzednim agregacie, także tutaj dwa wałki wyrównawcze redukują wibracje powstające w zespole korbowym.
Wynikiem tych modyfikacji jest wysoka maksymalna prędkość obrotowa, wynosząca 5.000 obr./min i przede wszystkim poprawiona termodynamika w komorach spalania. Pozwala ona silnikowi pracować nawet z 60-procentowym powrotem spalin, które są mocno schładzane w chłodnicy wodnej. Dzięki temu drastycznie maleje pierwotna emisja tlenków azotu; silnik 2.0 TDI już dzisiaj spełnia normę Euro-5, która zacznie obowiązywać dopiero za kilka lat.
Dynamiczne: Osiągi jezdne
Silnik 2.0 TDI w Audi TT Coupé i w Audi TT Roadster osiąga moc 125 kW (170 KM), a moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 1.750 do 2.500 obr./min. Pracuje on cicho, bez wibracji - przyspiesza znakomicie już od najniższych prędkości obrotowych i precyzyjnie reaguje na pedał gazu. Jego doskonały rozwój mocy nadaje mu niepowtarzalny, fascynujący charakter wyćwiczonego, żwawego silnika sportowego.
Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro nie musi ustępować pola swoim benzynowym konkurentom i potrzebuje na przyspieszenie do 100 km/h tylko 7,5 sekundy. Przestaje przyspieszać dopiero przy 226 km/h. TT Roadster rozpędza się do setki w 7,7 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 223 km/h.
Oba pierwsze wysokoprężne samochody sportowe na świecie spalają średnio 5,3 i 5,5 litra na 100 km. Odpowiednio niska jest także emisja dwutlenku węgla – 140 i 145 g/KM. W ten sposób wytyczają standardy, które dotychczas wydawały się nieosiągalne w segmencie samochodów sportowych. Silnikiem TDI w modelach TT Audi po raz kolejny udowodniło swoją wiodącą pozycję w dziedzinie wysokoprężnych jednostek napędowych. Marka z czterema pierścieniami jest motorem postępu i cały czas utrzymuje się na czele stawki.
Odpowiednio do ich sportowego charakteru Audi wyposażyło swoje wysokoprężne samochody w manualną sześciostopniową skrzynię biegów, która zmienia przełożenie szybko, łatwo i dokładnie oraz uzyskuje przy tym wysoki stopień sprawności. Jej korpus został odlany z nowoczesnego, lekkiego magnezu. Skrzynia posiada trochę dłuższe przełożenia końcowe tak, aby przenoszenie siły było dostosowane do sposobu pracy silnika TDI.
Ze względu na wysokie momenty oborowe Audi montuje w obu nowych wariantach TT stały napęd na wszystkie koła quattro. Sercem tego układu jest elektronicznie sterowane i hydraulicznie uruchamiane sprzęgło wielotarczowe, które dla korzystniejszego rozłożenia ciężaru umieszczono z tyłu. Sprzęgło to w normalnym przypadku wysyła 85 procent siły silnika na przednią oś i 15% na tylną. W ekstremalnych sytuacjach nawet 100 procent siły może być przekazywane tylko do jednej osi.
Sportowy charakter bez kompromisów: Ogólna koncepcja
Do strategii poprawy efektywności, realizowanej przez markę z czterema pierścieniami należy także konsekwentna redukcja ciężaru. Oba sportowe samochody są bardzo lekkie. TT Coupé z miejscami siedzącymi 2+2 waży tylko 1.370 kilogramów, dwuosobowy TT Roadster z miękkim dachem – 1415 kilogramów. Tak niewielka waga jest możliwa dzięki nowoczesnej hybrydowej konstrukcji nadwozia, opracowanej przez Audi. Przednia część wykonana jest jako aluminiowa Space-Frame, z tyłu zastosowano stal. Takie rozwiązanie gwarantuje maksymalną sztywność i idealny rozdział obciążenia osi.
Audi TT Coupé i TT Roadster są dynamicznymi, budzącymi emocję samochodami sportowymi. Podobnie jak ich poprzednicy zachwycają atletyczną, kompaktową sylwetką. Stylistyka wnętrza jest odbiciem dynamiki nadwozia. W kokpicie wielokrotnie zastosowano klasyczny motyw koła, sportowa kierownica ze spłaszczonym dołem idealnie leży w dłoni. Sportowe fotele są osadzone nisko i zapewniają wygodną pozycję siedzącą oraz mocne trzymanie boczne. W coupé można złożyć oparcie tylnej kanapy, dzięki czemu bagażnik powiększa się z 290 do 700 litrów. Roadster (250 litrów) może na życzenie posiadać otwór w oparciu kanapy pozwalający na przewożenie większych bagaży.
Także sportowe zawieszenie gwarantuje maksymalną dynamikę. Zawieszenia przednich kół oparte na wsporniku osi z aluminium mają rozstaw 1.527 milimetrów. Niezwykle precyzyjna, bezpośrednia zębatkowa przekładnia kierownicza ściśle łączy kierowcę z drogą. Wspomaganie układu kierowniczego zmniejsza się wraz ze wzrostem prędkości, za co odpowiedzialna jest nie pompa hydrauliczna, lecz jeszcze efektywniej działający napęd elektromechaniczny.
W czterowahaczowej osi tylnej zastosowano sprężyny śrubowe i amortyzatory. Oba te elementy są konstrukcyjnie od siebie oddzielone. Wahacze również zróżnicowano: podłużne przejmują siły napędowe oraz siły hamowania i ze względu na komfort jazdy są dość miękkie. Trzy wahacze poprzeczne dla każdego z kół są natomiast połączone sztywno, aby precyzyjnie odprowadzać siły poprzeczne do nadwozia.
Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro i Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro poruszają się na 16-calowych kołach aluminiowych i oponach w rozmiarze 225/55 R 16. Za felgami schowane są duże hamulce tarczowe, których okładziny wytwarzają wysokie siły tarcia. Program kontroli stabilności jazdy ESP wspiera neutralną samosterowność z lekką tendencją do podsterowności. Wszystkie te cechy stanowią o ogólnym charakterze TT, gwarantującym zachwycającą dynamikę, porywającą przyjemność z jazdy i bezpieczną stabilność.
Na życzenie dostępny jest nowoczesny układ amortyzowania Audi magnetic ride – adaptacyjny system, który ostatecznie rozwiązuje stary konflikt między komfortem, a dynamiką jazdy. Po przyłożeniu napięcia w ciągu milisekund zmienia się ustawnie cząsteczek w specjalnym płynie cyrkulującym w tłokach amortyzatorów, co powoduje zmianę jego zachowania, a tym samym zmianę charakterystyki tłumienia. Wciskając przycisk kierowca może wybrać tryb "normal" lub "sport".
W wielkim stylu: Wyposażenie
Seryjne wyposażenie obu nowych wariantów TT odzwierciedla ich sportowy charakter i wyrafinowany styl całej serii. Wnętrze zdobią szare wstawki dekoracyjne i elementy aluminiowe. Sportowa kierownica pokryta jest skórą Nappa. Automatyczna klimatyzacja - TT Coupé – reguluje ogrzewanie i wentylację zależnie od położenia słońca. Wyposażenie seryjne uzupełnia wyświetlacz dostarczający kierowcy niezbędnych informacji i radio "chorus".
Wśród wyposażenia dodatkowego można znaleźć bogatą ofertę opcji "higtech": elektrycznie regulowane przednie siedzenia, reflektory z dynamicznym doświetlaniem zakrętów adaptive light, dwa systemy nawigacji obsługiwane przez MMI oraz nowoczesną generację systemów nagłośnieniowych.