Na tegorocznych targach IAA firma Audi AG zaprezentowała model studyjny pod nazwą Avantissimo. Pojazd ten realizuje wizję wyczynowego i jednocześnie luksusowego samochodu kombi.
Avantissimo: już sama nazwa, kojarząca się z przymiotnikiem w najwyższym stopniu, jest wyraźnym sygnałem dynamiki i luksusu w niepowtarzalnej formie. Ten prototypowy model otwiera przed koncepcją Avanta nowy wymiar. Avant jest nazwą określającą nowoczesne i dynamiczne samochody kombi produkowane przez koncern Audi. Oferując klientom modele Avant firma z Ingolstadt od przeszło dziesięciu lat podąża nową drogą – drogą prowadzącą od czystej użyteczności do emocji.
Audi Avantissimo wyposażone jest w napęd gwarantujący najwyższą dynamikę jazdy. Umożliwia on uzyskanie osiągów na poziomie samochodu sportowego. Silnik V8 o pojemności 4,2 litra z doładowaniem Biturbo ma moc przeszło 316 kW (420 KM). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi aż 600 Nm, a wartość ta pozostaje stała przez szeroki zakres prędkości obrotowych. Odpowiednio do wysokiej mocy dostosowany został napęd i układ jezdny Avantissimo – również tutaj konstruktorzy postawili przede wszystkim na dynamikę. Rzeczą naturalną dla Audi jest stały napęd na wszystkie koła - quattro, którego doskonała sprawność udowodniona została w legendarnych pojazdach wyścigowych o mocy do 1000 KM. Dzięki quattro moc silnika V8 Biturbo może być zamieniona na maksymalną siłę ciągu i stały kontakt kół z nawierzchnią w każdych warunkach drogowych.
Supernowoczesne aluminiowe podwozie zapewnia niezwykłą precyzję manewrów i doskonałą reakcję na sygnały przekazywane przez pedał gazu. W połączeniu z pneumatycznym zawieszeniem na wszystkich czterech kołach lekkie podwozie stanowi podstawę doskonałego komfortu jazdy. Kolejnym elementem, który decyduje o wyjątkowej dynamice tego pojazdu jest aluminiowa. Lekka konstrukcja nadwozia, będąca konsekwentną kontynuacją koncepcji Audi Space Frame (ASF – aluminiowa rama przestrzenna). Tworząc karoserię Avantissimo konstruktorom Audi udało się po raz kolejny doskonale połączyć niewielki ciężar i najwyższą sztywność na skręcanie. Korzyść jest więc potrójna, gdyż ASF stanowi doskonały punkt wyjścia dla niezwykłego wprost przyspieszenia Avantissimo, a duża sztywność nadwozia jest podstawą wysokiej precyzji zachowania się pojazdu na drodze. W modelu studyjnym Audi konstruktorzy zademonstrowali także wiele nowości technologicznych, które z pewnością znajdą zastosowanie w kolejnych generacjach samochodów. Na szczególną uwagę zasługuje koncepcja osiągnięcia takiego stopnia ergonomii, aby uwolniony od wszelkich niedogodności kierowca mógł skupić się wyłącznie na czerpaniu czystej przyjemności z jazdy.
Doskonałym przykładem jest koncepcja Multi Media Interface (MMI), czyli wyjątkowe połączenie wysokiej funkcjonalności przy jednocześnie dużej różnorodności funkcji. Rozwiązanie to zespala wszystkie systemy komunikacyjne i informacyjne, od urządzeń audio do internetu, w intuicyjnie zrozumiałej i niezwykle prostej jednostce obsługowej. "Więcej znaczy mniej" – tak brzmi dewiza, dotycząca w równej mierze zredukowanej do minimum ilości elementów obsługowych, jak i przejrzystego w formacie kokpitu Avantissimo.
Stylistyka zewnętrzna długiego na 5,06 metra i szerokiego na 1,91 metra modelu studyjnego świadomie zwraca się ku przyszłości. Prowadzenie linii Avantissimo jest całkiem nową interpretacją klasycznej koncepcji Audi Avant. Proporcje bryły pojazdu łączą zdecydowanie sportowy charakter z architektoniczną precyzją. Pełne napięcia płaszczyzny i ostrość zarysu sprawiają wrażenie, jakby Avantissimo był wykuty z jednej bryły. Ta przypominająca monolit sylwetka cechuje się niespotykaną wręcz konsekwencją. To zaprzeczenie dążenia do spektakularnej stylistyki, która często już po krótkim czasie traci swoją atrakcyjność.
Avantissimo jest pojazdem, w którym Audi konsekwentnie transponuje możliwości koncepcji Avanta do klasy luksusowej – to demonstracja nowej formy i techniki jutra. Zdecydowany krok ku przyszłości Audi.