...marka z czterema pierścieniami wytyczyła nowe standardy w klasie wyższej samochodów. Dzięki połączeniu aluminiowego nadwozia z napędem na wszystkie koła Audi A8 pozostaje do dzisiaj wyjątkowym samochodem.
Koncepcja Audi Space Frame (ASF) zaprezentowana przez Audi w 1993 roku na IAA we Frankfurcie rozpoczęła nową erę w dziedzinie konstrukcji samochodów. W następnym roku swoją światową premierę na Genewskim Salonie Samochodowym miała seryjna wersja Audi A8. "Ta limuzyna klasy wyższej wywołała rewolucję w przemyśle motoryzacyjnym. Stała się bodźcem do opracowania wielu alternatywnych koncepcji lekkich karoserii, nie tylko z zastosowaniem nowego materiału, jakim było aluminium, lecz również ze stali" – powiedział Jürgen Lunemann, Kierownik Zakładu Audi w Neckarsulm. Znacznemu przyspieszeniu uległo opracowywanie nowych rodzajów stali. Ważąca 222 kg obecna struktura nadwozia A8 jest o około 43 procent lżejsza, niż tego samego typu nadwozie wykonane ze stali.
{AKAPIT1}
Zalety aluminiowego nadwozia
Lekka konstrukcja nadwozia pozwoliła na redukcję zużycia paliwa, co z kolei wyraźnie przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. "Coraz bogatsze wyposażenie samochodów powoduje zwiększenie ich masy. Aluminiowe nadwozie umożliwia przeciwdziałanie temu wzrostowi wagi.
Nie można sobie już wyobrazić, aby zaniechano konsekwentnego wprowadzania lekkich konstrukcji przy produkcji pojazdów" – powiedział Szef Działu Planowania z Neckarsulm Albrecht Reimold, który jako były kierownik Działu Nadwozia A8 jest jednym z pionierów lekkich konstrukcji aluminiowych. Doskonała sztywność najnowszego A8, polepszona o 61 procent w stosunku do jego poprzednika, jest wyraźnie odczuwalna przez kierowcę jako poprawa dynamiki i komfortu. Jest to zdecydowanie najbardziej sportowa luksusowa limuzyna na świecie.
Aluminiowa konstrukcja nadwozia
Nowy materiał wymusił zastosowanie nowej techniki produkcji. Aby się z nią dokładnie zapoznać pierwsze A8 były w znacznej części wykonywane ręcznie. Ilość robotów wzrosła z 25 przy pierwszej generacji A8 do 150 przy obecnej generacji. Stopień automatyzacji procesów łączenia aluminiowego nadwozia wynosi tym samym 85 procent poziomu automatyzacji nowoczesnej produkcji karoserii stalowych. Wraz ze zmianą generacji dzienna wydajność produkcyjna (na dwóch zmianach) zwiększyła się z 80 do 120 samochodów. W dziale nadwozia A8 pracuje 400 osób.
Po A8 pojawiły się kolejne modele o konstrukcji ASF, takie jak Audi A2, Audi TT, Lamborghini Gallardo oraz sportowe Audi R8. Seryjna produkcja aluminiowych nadwozi w Neckarsulm znajduje uznanie w oczach specjalistów z całego świata. Do dnia dzisiejszego załoga z Neckarsulm wyprodukowała ponad 400.000 samochodów w aluminiowej "szacie". Obecnie Audi jest nadal jedynym producentem samochodów stosującym aluminium w technologii Space Frame przy produkcji wielkoseryjnej. Jako prekursor technologiczny w segmencie Premium Audi A8 jest ponadto jedynym samochodem z klasy wyższej oferującym aluminiowe nadwozie w połączeniu z napędem na wszystkie koła (quattro).
Audi Space Frame
Audi Space Frame jest strukturą ramową o wysokiej wytrzymałości, składającą się z blach, profili wytłaczanych i odlewów ciśnieniowych. Specjaliści z Neckarsulm opracowali dla Space Frame specjalne stopy z metali lekkich i technologie procesowe, udoskonalone przy drugiej generacji. Obok spawania i klejenia po raz pierwszy w przemyśle motoryzacyjnym zastosowano nity tłoczone.
Druga generacja Audi A8 pojawiła się na rynku w 2002 roku i miała najlżejszą karoserię w swojej klasie. W 2003 roku ta luksusowa limuzyna otrzymała "European Car Body Award", najważniejszą europejską nagrodę za innowacyjność w dziedzinie budowy nadwozi. Techniki produkcji są przez cały czas optymalizowane i pozwalają teraz na zamontowanie większych wielofunkcyjnych elementów odlewanych ciśnieniowo oraz skomplikowanych, zoptymalizowanych topologicznie profili wytłaczanych. Umożliwiło to znaczne zmniejszenie liczby elementów potrzebnych do wykonania karoserii.
Produkcja uległa przyspieszeniu, a dzięki zoptymalizowanym dużym węzłom karoserii odlewanym z aluminium i profilom wytłaczanym nadwozie stało się jeszcze sztywniejsze, a co za tym idzie – bezpieczniejsze.
Nazwa: Centrum Aluminium i Lekkich Konstrukcji, stała się symbolem
W 1994 Audi otworzyło w Neckarsulm Centrum Aluminium i w ten sposób zgrupowało pod jednym dachem wszystkie doświadczenia związane z lekkimi konstrukcjami. Kompetencje w dziedzinie rozwoju, planowania produkcji i zapewnienia jakości zostały połączone w jedną całość. Neckarsulm stanowi dzisiaj nie tylko centrum kompetencji w kwestiach lekkich konstrukcji, lecz także stało się marką samą w sobie dla światowego przemysłu motoryzacyjnego.
W marcu 2003 roku Centrum to otrzymało nową nazwę: "Centrum Aluminium i Lekkich Konstrukcji". "Nowa nazwa świadczy o tym, że obok aluminium coraz większe znaczenie mają także inne materiały, a przyszłość należy do inteligentnych konstrukcji mieszanych" – powiedział Heinrich Timm, Kierownik Centrum. Jest on jednym z pionierów, którzy uczestniczyli w tworzeniu "samochodu intensywnie wykorzystującego aluminium" w 1983 roku.
"Już przy Audi V8 zastanawialiśmy się, czy zastosować aluminiowe nadwozie, ale szybko zauważyliśmy, że przy tradycyjnej konstrukcji niemożliwe będzie tak po prostu zastąpienie stali przez aluminium" – wspomina Timm. Jako współwynalazcę i osobę odpowiedzialną za Audi Space Frame Uniwersytet Wiedeński nagrodził go w 1997 roku wraz z aktualnym Szefem Planowania z Neckarsulm – Albrechtem Reimoldem – nagrodą Profesora Ferdinanda Porsche. Tylko Space Frame pozwala w pełni wykorzystać zalety, jakie oferuje aluminium jako materiał.