Dzięki doskonałym osiągom i wyjątkowej dynamice auto to może być śmiało zaliczone do klasy supersportowych samochodów, jednakże w życiu codziennym jest tak samo przydatne jak inne biznesowe limuzyny.
Silnik nowego Audi RS 6 jest technicznym dziełem sztuki. V10 o pojemności 4.991 cm3 skupia w sobie technologie Audi, które odniosły liczne zwycięstwa na torach wyścigowych – bezpośredni wtrysk benzyny FSI, suchą miskę olejową oraz dwie turbosprężarki. Te ostatnie, wytwarzając ciśnienie doładowania 1,6 bar, gwarantują potężną, stałą siłę ciągu i nieporównywalną charakterystykę mocy: maksymalny moment obrotowy 650 Nm jest dostępny od 1.500 do 6.250 obr./min – czyli prawie przez cały zakres prędkości obrotowych. Najwyższa moc 426 kW (580 KM) osiągana jest między 6.250 obr./min, a maksymalną prędkością obrotową 6.700 obr./min.
Z jednostkowym obciążeniem mocy - 3,4 kilograma na KM Audi RS 6 dysponuje osiągami typowymi dla supersportowego samochodu. Do 100 km/h przyspiesza w 4,5 sekundy, jego elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h i może być opcjonalnie podwyższona do 280 km/h. Dziesięciocylindrowy silnik szybko i chętnie reaguje na pedał gazu i pracuje z najwyższą kulturą, wydając przy przyspieszaniu głęboki, nasycony dźwięk.
Silnik współpracuje z sześciostopniową przekładnią tiptronic. Należy ona do nowej, dynamicznej generacji automatycznych skrzyń biegów Audi. Jej czas reakcji skrócił się do jednej dziesiątej sekundy, stosunki przełożenia zostały bardzo krótko ustawione. Kierowca może sam wybrać bieg przy użyciu dźwigni lub przycisków na kierownicy. Tiptronic przenosi momenty obrotowe silnika na napęd quattro, który ze swoim „lekkim podkreśleniem tyłu” nadaje RS 6 jeszcze bardziej sportowy charakter.
Niezwykle precyzyjne, supernowoczesne zawieszenie
Rozwiązania techniczne zastosowane w zawieszeniu Audi RS 6 zapewniają niezapomniane wrażenia podczas jazdy. Każde koło przedniej osi prowadzone jest przez cztery lekkie, aluminiowe wahacze o sportowej elastokinematyce. Charakterystyki systemu servotronic (wspomaganie układu kierowniczego uzależnione od prędkości) zostały na nowo dostrojone, przekładnia kierownicza ma bezpośrednie przełożenie – 12,5 : 1. Udoskonalono także kinematykę tylnego zawieszenia.
Również w dziedzinie tłumienia drgań konstruktorzy zastosowali wyjątkową technologię: Dynamic Ride Control DRC w czysto mechaniczny sposób zmniejsza pochylenia i wahania nadwozia. Przewody olejowe i zawory łączą ze sobą dwa amortyzatory, umieszczone względem siebie po przekątnej. Na zakrętach przepływ oleju w amortyzatorze przedniego zewnętrznego koła zwiększa się w ułamkach sekundy, co usztywnia zawieszenie tego koła i redukuje przechyły boczne. DRC możne być na życzenie uzupełniony sportowym zawieszeniem „plus” z trójstopniową charakterystyką tłumienia (Sport, Dynamik i Komfort), ustawianą przy użyciu MMI.
Również elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP pozwala na zakosztowanie maksymalnej przyjemności jazdy przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa; jego stosunkowo wysokie progi ingerencji zachęcają do dynamicznej jazdy. System ten można ustawić w tryb sportowy lub całkowicie dezaktywować.
Nowe Audi RS 6 toczy się na 19-calowych kołach ze stopu metali lekkich z oponami 255/40. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 390 milimetrów. Przy przedniej osi zastosowano sześciotłoczkowe stałe zaciski hamulców z aluminium pokryte czarnym lakierem i ozdobione emblematem RS. Średnica tarczy na tylnej osi wynosi 365 mm. Zaciski hamulców tylnych to jednotłoczkowe zaciski pływające. Stalowe tarcze są również zamocowane „pływająco”; razem z dużymi kanałami chłodzącymi i osiową perforacją poprawia to ich skuteczność i obniża masę.
Na życzenie oferowane są 20-calowe koła w rozmiarze 9,5J x 20, które pozwalają na zastosowanie ceramicznych hamulców. W takim przypadku tarcze mają średnicę 420 milimetrów (przód) i 356 milimetrów (tył) oraz ważą razem 12,2 kilograma mniej, niż tarcze stalowe. Zaciski hamulców – ośmiotłoczkowe z przodu – pokryto lakierem w kolorze antracytowym i opatrzono napisem „Audi ceramic“.
Nadwozie RS 6 o długości 4,93 metra posiada kilka cech, które na pierwszy rzut oka pozwalają poznać, że jest to najbardziej dynamiczny model z tej rodziny. Elementy odróżniające RS 6 od „zwykłych A-szóstek” to między innymi: osłona chłodnicy Singleframe, otwory wlotowe powietrza, reflektory ksenononowe „plus” z adaptive Light oraz specjalne, charakterystyczne dla RS 6 diodowe światła dzienne, wysunięte na boki błotniki, masywne progi, dyfuzor z tyłu, pokrywa bagażnika ze zintegrowanym spojlerem oraz dwie duże, owalne rury wydechowe.
Najwyższej jakości materiały, bezkompromisowa jakość
Podobnie jak wszystkie modele RS, skonstruowane i wyprodukowane wspólnie przez quattro GmbH i AUDI AG, także RS 6 może być uznane za symbol siły i elegancji, ekskluzywności i perfekcji. W jego wnętrzu zastosowano najwyższej jakości materiały, takie jak carbon, aluminium, lakier o wysokim połysku, skórę i Alcantarę, wykończone z typową dla Audi wysoką jakością.
Mocno wyprofilowane sportowe fotele pokryte skórą nappa o jedwabistym połysku (opcjonalnie również kombinacją skóry i Alcantary lub skórą Valcona) gwarantują doskonałe podparcie i trzymanie. Można je elektrycznie regulować. Fotele kierowcy i pasażera dostępne są także jako jeszcze bardziej sportowe fotele kubełkowe. Do wyposażenia seryjnego należą dwustrefowa komfortowa klimatyzacja „plus”, system pomagający przy parkowaniu z przodu i z tyłu, spłaszczona u dołu wielofunkcyjna, skórzana kierownica sportowa RS oraz zestaw nagłośnieniowy Bose. Wskaźnik ciśnienia doładowania dla obu wersji turbo wchodzi w skład systemu informacyjnego kierowcy.
Najnowocześniejsze rozwiązania techniczne oferowane są również jako elementy wyposażenia dodatkowego: Audi lane assist ułatwia poruszanie się po wybranym pasie ruchu, adaptive cruise control dba o zachowanie stałej odległości od jadącego z przodu pojazdu, a Audi side assist wspomaga kierowcę przy zmianie pasa ruchu. Telefon samochodowy Audi Bluetooth, perfekcyjne włączający telefon komórkowy kierowcy w sieć samochodową pozwala na wygodne prowadzenie rozmów. Jest on włączony do seryjnego systemu obsługi MMI najnowszej generacji.
Więcej zdjęć nowego Audi RS6 można zobaczyć w fotoblogu.