... i zużywa średnio tylko 9,7 litra na 100 km. Stały napęd na wszystkie koła quattro idealnie przenosi moment obrotowy na drogę, a sportowe zawieszenie gwarantuje dynamikę i doskonałą reakcję na polecenia kierowcy. Na życzenie Audi wyposaża nowe S4 i S4 Avant w nowoczesne rozwiązania techniczne. Siedmiobiegowy S tronic błyskawicznie zmienia przełożenie, nowy sportowy mechanizm różnicowy rozdziela momenty elastycznie między tylne koła.
Audi S4 zostanie zaprezentowane publiczności podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Sercem nowego S4 i S4 Avant jest stworzony od podstaw nowy silnik. Jednostka 3.0 TFSI, najmłodszy członek rodziny „V” Audi, jest doskonałym przykładem na to, jak marka z czterema pierścieniami łączy moc z efektywnością. V6, czerpiący swoją siłę z 2.995 cm3 pojemności, jest doładowywany kompresorem i uzyskuje moc 245 kW (333 KM). Na przyspieszenie do 100 km/h limuzyna potrzebuje tylko 5,1 sekundy, Avant – 5,2 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona została elektronicznie do 250 km/h.
T w symbolu 3.0 TFSI oznacza w Audi teraz już nie tylko „turbo” lecz ogólnie doładowanie. Szeroko zakrojone badania wykazały, iż w przypadku dużego silnika V6 lepiej sprawdzi się doładowanie mechaniczne. W połączeniu z bezpośrednim wtryskiem jest to o wiele lepsze rozwiązanie, niż „biturbo”, zarówno pod względem kompaktowości silnika, jak i właściwości dynamicznych.
Kompresor ma tak zwartą budowę, że może być bez problemu umieszczony w miejscu układu dolotowego w 90-stopniowym rozwidleniu rzędów cylindrów. W jego wnętrzu wirują w przeciwnych kierunkach z prędkością do 23.000 obr./min. dwa czteroskrzydłowe tłoki obrotowe. Dwie chłodnice powietrza doładowującego podłączone do oddzielnego obwodu wody chłodzącej są wbudowane w korpus. Konstruktorzy zastosowali wiele elementów tłumiących do minimum odgłosy wydawane przez kompresor. Ponieważ mechaniczny kompresor napędzany jest przez silnik za pomocą paska, już powyżej biegu jałowego udostępnia pełną siłę ciągu. Przy 2.500 obr./min 3.0 TFSI uzyskuje swoje maksymalne 440 Nm i utrzymuje je do 4.850 obr./min. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h zajmuje na czwartym biegu 4,4 sekundy. Dzięki niezwykle krótkim drogom przepływu gazu ten basowo brzmiący V6 z kompresorem doskonale reaguje na pedał przyspieszenia, jeszcze spontaniczniej, niż silnik bezsprężarkowy o takiej samej pojemności.
Przy wszystkich tych cechach nowy 3.0 TFSI jest wzorcowo oszczędny. Silnik ten potrzebuje w limuzynie 9,7 litra paliwa na 100 km, a w wersji Avant – 9,9 litra, czyli o 3,4 litra (26 procent) mniej, niż jego poprzednik. Tak dobre wyniki udało się uzyskać dzięki technologii bezpośredniego wtrysku benzyny opracowanej przez Audi. Inaczej niż przy konwencjonalnych rozwiązaniach pozwala ona na umieszczenie kompresora za przepustnicą. Ze względu na niewielką gęstość zasysanego powietrza przy obciążeniu poniżej doładowania i podczas wolnej jazdy wirniki nie obracają się i potrzebna moc napędowa jest niewielka.
Seryjnie silnik V6 w nowym S4 i S4 Avant współpracuje z szybko i precyzyjnie działającą sześciobiegową przekładnią. Jako alternatywę Audi oferuje dwusprzęgłową przekładnię najnowszej generacji - siedmiobiegowy S tronic działa wyjątkowo dynamicznie i przy tym niezwykle precyzyjnie. Kierowca może wybrać tryb w pełni automatyczny, zmieniać biegi przełącznikami na kierownicy lub bezpośrednio dźwignią zmiany biegów. We wszystkich przypadkach zmiana przełożenia następuje błyskawicznie.
Siedmiobiegowy S tronic składa się z dwóch przekładni częściowych i współpracuje z dwoma sprzęgłami wielotarczowymi, obsługującymi różne biegi. Duże sprzęgło K1 przekazuje siły przez pełny wałek na koła zębate biegów 1, 3, 5 i 7. Wokół pełnego wałka obraca się wałek drążony, połączony z bardziej kompaktowym sprzęgłem K2 i obsługujący koła zębate biegów 2, 4 i 6 oraz bieg wsteczny. Obie częściowe przekładnie są zawsze aktywne, ale tylko jedna z nich przenosi moment napędowy z silnika. Na przykład gdy kierowca przyspiesza na trzecim biegu, w drugiej przekładni włączony jest już czwarty bieg. Proces zmiany biegów następuje przez zmianę włączenia sprzęgieł – K1 otwiera, K2 błyskawicznie sprzęga. Operacja ta trwa tylko setne sekundy i nie powoduje przerwania siły ciągu; następuje tak płynnie i komfortowo, że kierowca prawie jej nie zauważa.
Stały napęd na wszystkie koła quattro w sposób optymalny przenosi siły na drogę. W normalnych warunkach wysyła on 40 procent momentu na przednie i 60 procent na tylne koła, co daje sportową charakterystykę z lekko podkreślonym tyłem. Jeżeli to konieczne, w ciągu ułamków sekundy rozdział sił może ulec zmianie. Napęd quattro gwarantuje bezpieczną samosterowność i wysoką stabilność.
Idealnym uzupełnieniem jest aktywny sportowy mechanizm różnicowy, dzięki któremu napęd quattro zyskał nowy wymiar. Podczas wchodzenia w zakręt lub przyspieszania na łuku wysyła on większość sił na tylne zewnętrzne koło i dosłownie „wciska” samochód w zakręt. System ten już z wyprzedzeniem zapobiega jakiejkolwiek tendencji do podsterowności lub nadsterowności. Dla kierowcy oznacza to mniejszy wysiłek przy skrętach i jeszcze większe przyspieszenie poprzeczne.
Aktywny sportowy mechanizm różnicowy to przekładnia tylnej osi o nowej konstrukcji. Klasyczny mechanizm różnicowy otrzymał z prawej i lewej strony dodatkową przekładnię planetarną, która obraca się o dziesięć procent szybciej, niż wał napędowy koła. Oba elementy mogą być połączone ze sobą przez sprzęgło wielotarczowe; pracuje ono w kąpieli olejowej i jest uruchamiane elektrohydraulicznym nastawnikiem. W większości sytuacji, jakie mogą zaistnieć podczas jazdy, sprzęgło może przenieść prawie cały moment obrotowy na jedno koło.
Aktywny sportowy mechanizm różnicowy, współpracujący z całym zestawem czujników i sterowany przez szybki komputer, potrzebuje mniej niż 100 milisekund, by zmienić rozdział sił. Kierowca może wybrać jedną z trzech charakterystyk zmiany obciążeń. W przeciwieństwie do systemów innych producentów, sportowy mechanizm różnicowy w Audi pracuje tak samo precyzyjnie przy bardzo wolnej jeździe czy nawet toczeniu się, jak pod pełnym obciążeniem.
Nowe Audi S4 i S4 Avant to sportowcy z krwi i kości. Konstrukcja ich pięciowahaczowej osi przedniej i osi tylnej z wahaczami trapezowymi jest przemyślana pod każdym względem. Obie osie są wykonane w całości z aluminium, w związku z tym niewiele ważą. Umieszczona na dole przekładnia kierownicza przekazuje siły sterujące na koła bez najmniejszego opóźnienia, dając kierowcy doskonale precyzyjne wyczucie drogi. Nowe sportowe modele Audi zachwycają spontanicznością i precyzją reakcji, typową dla rasowych samochodów sportowych. W ich przekładniach mechanizm różnicowy umieszczono przed sprzęgłem, co pozwoliło przesunąć silnik o 154 milimetry do przodu. Taki układ umożliwił idealny rozkład ciężaru na osie, a poza tym dłuższy rozstaw osi (2.811 milimetrów) gwarantuje lepszą stabilność.
Zawieszenie obu nowych modeli „S” ma bardziej sztywne łożyska osi. Sportowe dostrojenie ze sztywniejszymi amortyzatorami obniżyło nadwozie o 20 milimetrów. Za 18-calowymi kołami (na życzenie – 19 calowymi) osadzone są duże hamulce, charakteryzujące się wysoką skutecznością i wytrzymałością. Czarne zaciski – przednie z logo S4 – obejmują wentylowane tarcze z nowymi okładzinami ciernymi.
Kolejną supernowoczesną technologią w nowym S4 i S4 Avant jest Audi drive select. Steruje on charakterystyką reakcji na pedał przyspieszenia, punktami zmiany przełożeń przez siedmiobiegowy S tronic oraz wspomaganiem układu kierowniczego w zależności od prędkości jazdy servotronic. Wciskając odpowiedni przycisk można wybrać tryb „comfort”, „auto” lub „dynamic”. Jeżeli samochód jest wyposażony w MMI, dostępny jest także czwarty tryb, który kierowca może sobie dowolnie skonfigurować. Audi drive select można zamówić w połączeniu z tylko jedną lub kilkoma z kolejnych trzech nowoczesnych technologii – sportowym mechanizmem różnicowym, adaptacyjną regulacją amortyzatorów lub dynamicznym układem kierowniczym.
W tym ostatnim pracująca bez luzu przekładnia napędzana silnikiem elektrycznym zmienia przełożenie w zależności od prędkości jazdy, przy czym różnica może wynosić prawie 100 procent. Pod względem bezpieczeństwa jazdy dynamiczny układ kierowniczy odciąża ESP, ponieważ w sytuacjach krytycznych na zakrętach swoimi błyskawicznymi ingerencjami utrzymuje nowe Audi S4 i S4 Avant na właściwym kursie. W wielu przypadkach ESP nie musi wcale ingerować.
Przy dynamicznej regulacji amortyzatorów stosowane są hydrauliczno–gazowe amortyzatory z dodatkowymi, elektrycznie sterowanymi zaworami. Regulują one przepływ płynu hydraulicznego a tym samym charakterystykę tłumienia. Moduł sterujący o bardzo szerokich możliwościach analizuje sygnały przekazywane przez 14 czujników i 1.000 razy na sekundę oblicza siłę tłumienia indywidualnie dla każdego koła.
Wygląd zewnętrzny Audi S4 i S4 Avant został zmodyfikowany. Już na pierwszy rzut oka widać specjalne dolne części zderzaków, aluminiowe zewnętrzne lusterka, 18-calowe koła typu „S” ze stopu metali lekkich, boczne listwy progowe, spojler z tyłu oraz cztery końcówki rur wydechowych, a takŜe reflektory ksenonowe „plus” ze światłami do jazdy dziennej oraz diodowe światła tylne.
Także wnętrze podkreśla sportowy charakter obu nowych modeli „S”. Sportowe fotele mają elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa i wysuwane podparcia pod uda. Na tablicy rozdzielczej umieszczono zegary z popielatymi tarczami i białymi wskazówkami. Na zegarach oraz na wielofunkcyjnej sportowej, skórzanej kierownicy i kluczyku naturalnie nie mogło zabraknąć logo S4. Wnętrze jest utrzymane w czarnym kolorze a elementy dekoracyjne wykonane są ze szczotkowanego aluminium.
Obok Carbonu i drewna brzozowego do wyboru jest również stal szlachetna. Dostępne jako opcja systemy wspomagania kierowcy jeszcze bardziej poprawiają komfort jazdy. Adaptive cruise control ACC reguluje odległość do jadącego z przodu pojazdu, braking guard ostrzega przed niebezpieczeństwem najechania na przeszkodę. Dzięki Audi side assist zmiana pasa ruchu jest bezpieczniejsza, a Audi parking system advanced ułatwia parkowanie tyłem.
W dziedzinie multimediów Audi również oferuje interesujący pakiet rozwiązań technicznych. Do porfolio technologii komunikacyjnych i rozrywkowych należy doceniany przez wszystkich system MMI, różne wersje systemów audio, w tym doskonały zestaw firmy Bang&Olufsen, dwa systemy nawigacji, gniazdo dla iPoda oraz bardzo wygodny telefon samochodowy bluetooth. Ofertę wyposażenia dodatkowego uzupełniają takie elementy, jak trójstrefowa komfortowa automatyczna klimatyzacja i światła z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów Adaptive light.
Pierwsze nowe modele „S” trafią do klientów w marcu 2009 roku.
Zobacz więcej zdjęć nowego Audi S4 i S4 Avant w naszym fotoblogu.