Audi A1 Sportback w Paryżu

Audi A1 Sportback w Paryżu10.10.2008
Na Paryskim Salonie Samochodowym Audi przedstawiło studyjny model A1 Sportback concept. Po trzydrzwiowym Audi A1 project quattro z roku 2007 teraz pojawiła się koncepcyjna wersja pięciodrzwiowego, czteroosobowego samochodu z klasy "subcompact".

To auto o długości 3,99 metra i szerokości 1,75 metra łączy w sobie nowoczesne, dynamiczne linie z optymalną ekonomią przestrzeni i najwyższą jakością wykonania.

Audi A1 Sportback w Paryżu 1 Audi A1 Sportback posiada napęd hybrydowy. Pod maską pracuje silnik TFSI o pojemności 1,4 litra i mocy 110 kW (150 KM), którego siła przenoszona jest na przednią oś przez dwusprzęgłową przekładnię S tronic. Włączony w układ napędowy silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM) w fazach przyspieszenia dokłada swoje 150 Nm dodatkowego momentu obrotowego.

Sprawdzony napęd na przednią oś, wzbogacony nową aktywną, sterowaną przez ESP poprzeczną blokadą przedniej osi optymalnie przenosi moc silników na drogę.

Silnik elektryczny może samodzielnie napędzać samochód, na przykład w terenie zabudowanym, nie emitując przy tym żadnych szkodliwych substancji. Baterię można naładować z każdego normalnego gniazdka elektrycznego.

Dzięki automatycznej funkcji start/stop, rekuperacji i fazom czysto elektrycznego napędu, zużycie paliwa i emisje szkodliwych substancji przez Audi A1 Sportback concept obniżają się o prawie 30 procent w porównaniu z wykorzystaniem wyłącznie silnika spalinowego.

Mimo sportowych osiągów z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy i maksymalną prędkością 200 km/h Audi A1 Sportback concept spala tylko 3,9 litra benzyny na 100 km, a emisja dwutlenku węgla wynosi 92 g/km.

Audi A1 Sportback w Paryżu 2 Stylistyka auta. Wygląd zewnętrzny
Różnica w wyglądzie zewnętrznym nie wynika tylko z dwóch dodatkowych drzwi: prowadzenie linii pięciodrzwiowego auta koncepcyjnego jest konsekwentnym udoskonaleniem stylistyki studyjnego Audi A1 project quattro z 2007 roku. Typowym elementem pochodzącym z aut coupe są drzwi z oknami bez ram oraz słupek B pokryty szkłem.

Elementem, który szczególnie przyciąga wzrok, są trójwymiarowo ukształtowane główne reflektory z diodowymi żarówkami.

Nadwozie czterodrzwiowego Audi A1 Sportback concept, podobnie jak wersja trzydrzwiowa, optymalnie wykorzystuje niewielką powierzchnię, jaką ten samochód z klasy "subkompaktowej" zajmuje na drodze. Ze swoją długością 3,99 m i szerokością 1,75 m oraz rozstawem osi 2,46 m dzięki krótkim zwisom, łączy on w sobie sportowy wygląd z przestronnością wnętrza, którą udało się uzyskać między innymi dzięki poprzecznemu zamontowaniu silnika.

Wnętrze
Wnętrze z czterema pojedynczymi siedzeniami pozbawione jest wszelkich zbędnych ozdobników i oferuje zaskakująco dużo miejsca, jak na samochód tej klasy. Wyprofilowany łuk "otulający" wnętrze łączy drzwi i sportowy kokpit w jedną całość.

Audi A1 Sportback w Paryżu 3 Audi mobile device – druga generacja
Podczas gdy w studyjnym Audi A1 project quattro zastosowano własną, mobilną jednostkę obsługową dla systemów informacyjnych i systemów pojazdu, A1 Sportback concept idzie o krok do przodu: kierowca może wykorzystać swój odpowiednio wyposażony, dostępny w handlu telefon komórkowy jako telefon samochodowy, bazę danych adresowych, do nawigacji, odtwarzania muzyki i video. Może on służyć jednocześnie jako element obsługowy dla wielu systemów Audi A1 Sportback concept. Już dzisiaj wiele aparatów telefonicznych różnych producentów posiada odpowiednie możliwości, by obsługiwać te funkcje. Wystarczy tylko wgrać odpowiednie oprogramowanie, które Audi udostępnia przez Internet. Wtedy kierowca może na przykład już w domu zaplanować swoją trasę lub ustawić system audio według swoich upodobań muzycznych.

Dialog między telefonem komórkowym, a samochodem odbywa się przy wykorzystaniu szybkiego łącza WLAN i jest możliwy nawet na dużą odległość.

System ten oferuje posiadaczowi także funkcje zwiększające bezpieczeństwo: w granicach zasięgu WLAN kierowca może sprawdzać aktualny stan samochodu, na przykład, czy okna i drzwi są zamknięte.

Audi A1 Sportback w Paryżu 4 Audi drive selekt
Audi A1 Sportback concept, podobnie jak - na życzenie - aktualna generacja bestsellera Audi A4, wyposażone jest w Audi drive select. System ten pozwala na wybór dwóch zmiennych konfiguracji napędu, charakterystyki zmiany przełożenia i zawieszenia wraz z amortyzatorami Audi magnetic ride.

Jako ustawienie podstawowe zaprogramowany jest tryb "efficiency". W tym trybie silnik i przekładnia łagodnie reagują na polecenia pedału gazu i przycisków zmiany biegów. W trybie "efficiency" Audi A1 Sportback concept może poruszać się tylko z wykorzystaniem silnika elektrycznego, i to naprawdę dynamicznie. Dopiero gdy pojemność akumulatora spadnie poniżej 20 procent maksymalnej pojemności, dołączony zostanie silnik spalinowy.

Tryb "sportowy" odpowiada oczekiwaniom, jakie mają kierowcy Audi w odniesieniu do typowego dla tej marki dynamicznego i komfortowego sposobu jazdy. W tym trybie elektronika samochodu wykorzystuje także moment obrotowy generowany przez silnik elektryczny, uzyskując w ten sposób wyjątkowo sportowe przyspieszenie i doskonałą dynamikę.

Zawieszenie
Podstawą doskonałego bezpieczeństwa i dynamiki jazdy jest przemyślana w każdym detalu konstrukcja zawieszenia z przednią osią z kolumnami McPhersona oraz czterowahaczową osią tylną z niezależnym zawieszeniem kół.

Audi A1 Sportback w Paryżu 5Duże, 18-calowe obręcze i opony 225/35 R18 mają również swój wkład w bezpieczeństwo i przyjemność jazdy. Aktywna blokada poprzeczna przednie osi, sterowana przez ESP i będąca całkowicie nową konstrukcją rozdziela moment napędowy w zależności od potrzeb i zapewnia w ten sposób większą precyzję sterowania i dużą stabilność toru jazdy, a także lepszą trakcję i dynamikę przy pokonywaniu zakrętów.

Możliwości układu hamulcowego z dużymi średnicami tarcz (312 mm na przedniej osi) dostosowane są do mocy silników. Okładziny hamulcowe stworzone na potrzeby samochodów wyścigowych zapewniają doskonałe, pozbawione fadingu hamowanie.

Źródło: Audi, informacja: Moto Target