...jakie daje jazda pod gołym niebem, doskonałym komfortem i wysoką użytecznością w życiu codziennym.
Wygląd zewnętrzny
Audi A5 Cabriolet łączy w sobie typowy dla Audi nowoczesny język formy z fascynacją, jaką budzą kabriolety. Długa pokrywa silnika, ostre linie, rozciągnięta linia „barków”, elegancko zaokrąglone płaszczyzny, duże koła, charakterystyczny przód i pełen wyrazu tył tworzą razem wrażenie zmysłowej rzeźby. A5 Cabriolet ma 4,63 metra długości i 1,85 metra szerokości,
lecz zaledwie 1,36 metra wysokości. Są to najbardziej sportowe proporcje w tej klasie samochodów.
Z przodu głównym elementem stylistycznym jest osłona chłodnicy singleframe. Reflektory, dzięki starannie zaprojektowanej formie, mogą być uznane za techniczne dzieło sztuki. W światłach dziennych reflektorów ksenon „plus” zastosowano diody. Dzięki aluminiowej listwie w ramie przedniej szyby sama szyba promieniuje głębokim połyskiem. Poziome linie, szerokie światła, proste końcówki rur wydechowych i utrzymany w kontrastowym kolorze wkład dyfuzora wyostrzają tył nadwozia. Krawędź pokrywy bagażnika jest delikatnie zaznaczona. W wersjach z reflektorami ksenonowymi „plus” w tylnych światłach zastosowano diody – Audi A5 Cabriolet przyciąga wzrok nawet w nocy.
Składany dach
Miękki dach z dużą tylną szybą wtapia się harmonijnie w linię sylwetki – między innymi dlatego Audi zdecydowało się na dach miękki, zamiast stalowego. Ponadto jest on znacznie lżejszy, co redukuje masę całkowitą kabrioletu i obniża jego punkt ciężkości. Do wyboru są cztery kolory zewnętrznej powłoki dachu i trzy kolory wewnętrznej podsufitki.
Miękki dach składa się z trzech warstw. Środkową warstwę tworzy miękka mata. Przy opcjonalnym dachu z izolacją akustyczną, który obniża odgłosy wiatru praktycznie do poziomu typowego dla limuzyn, matę zastępuje pianka o grubości do 15 milimetrów. W dachu z izolacją akustyczną zamontowano diodowe oświetlenie tyłu – takie rozwiązanie stosowane było dotychczas tylko w kabrioletach należących do segmentu samochodów luksusowych. Po wciśnięciu przycisku na tunelu środkowym lub na opcjonalnym komfortowym kluczyku dach wprawiany jest w ruch przez pompę hydrauliczną i cztery cylindry. Otwieranie trwa 15 sekund, zamykanie 17. Obie te czynności mogą zostać wykonane także podczas jazdy z prędkością do 50 km/h, co również podnosi poziom komfortu jazdy.
Dach po otwarciu chowa się pod stałą pokrywą i jest tak złożony, że zajmuje niewiele miejsca. Jego schowek, który samoczynnie składa się w bagażniku, ma zaledwie kilka centymetrów wysokości i zajmuje tylko 60 z 380 litrów pojemności bagażnika. Pozostałe 320 litrów przy otwartym dachu to zdecydowanie najlepsza wartość w tym segmencie samochodów. Dodatkowo niska krawędź bagażnika ułatwia wkładanie bagaży. Seryjna osłona przeciwwiatrowa, po złożeniu, mieści się we wnęce koła zapasowego.
Komfort użytkowania Audi A5 Cabriolet zwiększają również dzielone i składane oparcia tylnej kanapy. Po odblokowaniu dźwigniami w bagażniku oparcie kanapy samo pochyla się do przodu na siedzisko. Seryjny otwór do przewożenia długich przedmiotów ma 70 centymetrów szerokości; odległość od końca bagażnika do oparć przednich foteli wynosi 1,76 metra, a po złożeniu oparcia kanapy pojemność wzrasta do 750 litrów.
Nadwozie
Tak jak wszystkie Audi, także nadwozie A5 Cabriolet ma doskonałą sztywność. Stanowi ona podstawę jego precyzyjnego zachowania się podczas jazdy, wysokiego komfortu i maksymalnego bezpieczeństwa w przypadku zderzenia. W karoserii zastosowano innowacyjne technologie.
Ich doskonałym przykładem są elementy wykonane ze stali o najwyższej wytrzymałości i ekstremalnie odpornej na rozciąganie, wytwarzane przez Audi w procesie kształtowania na gorąco. Przednie błotniki A5 Cabriolet wykonano z aluminium w celu obniżenia masy i optymalizacji rozkładu obciążenia osi. Osłonięty spód nadwozia poprawia opływ powietrza, a tym samym redukuje spalanie.
Cały zestaw dodatkowych elementów wzmacniających kompensuje brak stałego dachu. Wzmocnienia zastosowano w przedniej części nadwozia, w progach, ramie przedniej szyby i z tyłu. Między kabiną pasażerską, a bagażnikiem znajdują się pałąki chroniące przed skutkami dachowania. W przypadku niebezpieczeństwa przewrócenia się pojazdu aluminiowe pałąki wypychane są siłą sprężyn za tylnymi zagłówkami. Skutki bocznego uderzenia minimalizują poduszki powietrzne umieszczone w drzwiach chroniące głowę i klatkę piersiową,.
Wnętrze
Audi A5 Cabriolet, szczycący się rozstawem osi 2,75 metra i najdłuższym wnętrzem w swojej klasie, jest przestronnym samochodem doskonale sprawdzającym się podczas długich podróży. Niezwykle wygodne są także sportowo ukształtowane tylne siedzenia, które na życzenie mogą być podzielone konsolą z dwoma uchwytami na kubki. Eleganckie opływowe kształty, funkcjonalna ergonomia i wykończenie na najwyższym poziomie, to typowe cechy charakteryzujące wnętrze Audi. Obramowania instrumentów w kształcie kropli to już klasyka nowoczesnego stylu. Centralny monitor należy do wyposażenia seryjnego.
Plastycznie uformowany kokpit jest zwrócony w kierunku kierowcy, płynne linie łączą go ze środkowym tunelem i drzwiami. Jeżeli klient zamówi jeden z dwóch systemów nawigacji, otrzyma niezwykle komfortowy system MMI, znacznie przewyższający inne rozwiązania stosowane w samochodach tej klasy.
Fotele gwarantują doskonałe prowadzenie boczne i podparcie. Przy zapinaniu pasów pomagają elektryczne podawacze. Jako alternatywa dostępne są specjalne rozwiązania – sztywne sportowe fotele, elektryczna regulacja i ogrzewanie siedzeń, na życzenie także dla tylnych miejsc siedzących.
W przypadku komfortowych klimatyzowanych foteli małe wentylatory i automatyczne ogrzewanie dbają o to, by pasażerowie czuli luksusową wygodę. Przy tej opcji zastosowano także ogrzewanie przestrzeni wokół głów – kanały w górnej części oparcia wydmuchują ciepłe powietrze, które ogrzewa tył głowy i kark. Ogrzewanie przestrzeni wokół głowy z trzema stopniami regulacji, dostępne także dla foteli sportowych, przedłuża sezon podróżowania z otwartym dachem w Audi A5 Cabriolet.
Kolejną atrakcyjną opcją jest skórzana tapicerka. Jej specjalna powłoka zapobiega nagrzewaniu się, gdy A5 Cabriolet stoi z otwartym dachem na słońcu. Warstwa chroniąca przed nagrzewaniem odbija promieniowanie podczerwone i w ten sposób obniża temperaturę powierzchni nawet o 20 stopni. Audi oferuje różne rodzaje pokryć siedzeń, także skórę Feinnappa. Elementy dekoracyjne we wnętrzu seryjnie wykonane są z materiału „micrometallic platin”, jako alternatywa dostępne jest aluminium i trzy różne rodzaje drewna.
Silniki
Również w przypadku napędu modelu A5 Cabriolet Audi konsekwentnie stawia na nowoczesne technologie: wszystkie silniki – dwa TDI i trzy benzynowe – mają bezpośredni wtrysk paliwa. Udowadniają one jednoznacznie, że dla Audi efektywność i dynamika są nierozłącznie ze sobą związane.
Najmocniejszym silnikiem benzynowym w Audi A5 Cabriolet jest silnik 3.2 FSI. Zastosowano w nim innowacyjne sterowanie zaworami - Audi valvelift system, zmieniające dwustopniowo skok zaworów dolotowych. Poprawia się wymiana ładunku, przepustnica może w szerokich zakresach pozostać otwarta, co minimalizuje straty przez dławienie, a to z kolei zwiększa moment obrotowy i moc przy jednoczesnej redukcji spalania. Silnik V6 uzyskuje moc 195 kW (265 KM) i moment obrotowy 330 Nm dostępny od 3.000 do 5.000 obr./min.
Z napędem na przednią oś i skrzynią multitronic A5 Cabriolet z tą jednostką napędową przyspiesza do 100 km/h w 6,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 246 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 8,6 litra na 100 km. Jako alternatywa dostępny jest napęd na wszystkie koła quattro połączony z nową siedmiobiegową przekładnią S tronic.
Także 2.0 TFSI świadczy o wyjątkowej pozycji, jaką Audi zajmuje w dziedzinie budowy silników. Ta czterocylindrowa jednostka również wykorzystuje system Audi valvelift, w jego przypadku jednak połączony jest on z zaworami wylotowymi, lecz przynosi takie same korzyści, jak w silniku V6. Audi skonstruowało tę dwulitrową jednostkę napędową z turbodoładowaniem w dwóch wersjach. Pierwsza z nich, połączona z napędem na przednią oś i przekładnią multitronic, ma moc 132 kW (180 KM) i moment obrotowy 320 Nm, osiągany od 1.500 do 3.900 obr./min, potrzebuje na standardowy sprint 8,9 sekundy i przestaje przyspieszać przy 219 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,4 l/100 km (wartości tymczasowe).
Mocniejszy wariant 2.0 TFSI uzyskuje moc 155 kW (211 KM) i 350 Nm od 1.500 do 4.200 obr./min. Ta wersja dostępna jest z trzema typami przekładni: z napędem quattro i siedmiobiegową skrzynią S tronic oraz z napędem na przednią oś i przekładnią multitronic względnie manualną skrzynią biegów.
W tej ostatniej kombinacji A5 Cabriolet przyspiesza do setki w 7,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 241 km/h. Średnie zużycie paliwa: tylko 6,8 l/100 km.
Również oba silniki V6-TDI wytyczają standardy w swoich klasach. Z potężnym momentem obrotowym i wyjątkową kulturą pracy są doskonałym przykładem nowoczesnych sportowych właściwości silników TDI produkowanych przez Audi. Trzylitrowa jednostka uzyskuje moc 176 kW (240 KM), a jej moment obrotowy w zakresie 1.500 - 3.000 obr./min wynosi 500 Nm. Przyspieszenie kabrioletu A5 do 100 km/h zabiera tylko 6,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 247 km/h. Ten mocny diesel, napędzający przez siedmiobiegową S tronic wszystkie cztery koła, zadowala się średnio zaledwie 6,8 litrami paliwa na 100 km. Jeszcze oszczędniejszy jest silnik TDI o pojemności 2,7 litra i mocy 140 kW (190 KM), z momentem obrotowym 400 Nm (1.400 - 3.500 obr./min), którego średnie spalanie wynosi zaledwie 6,3 litra / 100 km. Jednostka ta jest dostępna z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów. Jej osiągi: 0-100 km/h w 8,6 sekundy, prędkość maksymalna 230 km/h (wartości tymczasowe).
Przekładnie i układy przenoszenia napędu
Audi A5 Cabriolet może być wyposażone w jedną z trzech różnych przekładni. Silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM) zjeżdża seryjnie z taśmy montażowej z sześciobiegową skrzynią manualną, charakteryzującą się krótkimi drogami zmiany biegu i wysoką precyzją. Dla obu silników dwulitrowych i 3.2 FSI do wyboru jest bezstopniowa przekładnia automatyczna multitronic, łącząca w sobie płynny sposób pracy, wysoką sprawność i przełożenia pozwalające na oszczędną jazdę. Dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę multitronic oferuje program sportowy i tryb manualny z ośmioma stałymi stopniami przełożeń.
Mocniejszy z silników 2.0 TFSI oraz 3.2 FSI może współpracować z siedmiobiegową przekładnią S tronic: z 3.0 TDI jest montowana seryjnie. Ta nowa, supernowoczesna przekładnia dwusprzęgłowa zmienia biegi w ułamkach sekundy i w sposób tak komfortowy, że kierowca prawie tego nie zauważa. Ponadto dzięki wysokiej efektywności dba o niskie zużycie paliwa. Kierowca może zdać się na automatyczną zmianę przełożenia lub zmieniać biegi samodzielnie, na życzenie przyciskami na kierownicy.
Siedmiobiegowy S tronic jest przygotowany do współpracy ze stałym napędem na wszystkie koła quattro. Napęd ten jest seryjny przy najmocniejszym silniku wysokoprężnym, a opcjonalny przy obu mocniejszych silnikach benzynowych. Napęd quattro przygotowano do dynamicznej jazdy – normalnie rozdziela siły na przód i tył w stosunku 40 : 60. Jeżeli któreś z kół zacznie się ślizgać, działający czysto mechanicznie środkowy mechanizm różnicowy przenosi większość sił na oś o lepszej trakcji.
Nowy sportowy mechanizm różnicowy podnosi dynamikę jazdy napędu quattro na wyższy poziom. Zależnie od sytuacji innowacyjny system sterujący płynnie rozdziela momenty napędowe między tylne koła. Dzięki tej ingerencji w moment obrotowy A5 Cabriolet jeszcze bardziej spontanicznie i bezpośrednio reaguje na polecenia kierownicy i dłużej zachowuje stabilność jazdy. Przyspieszenie poprzeczne rośnie, nadsterowność i podsterowność są skutecznie minimalizowane.
Zawieszenie
Pod wszystkimi względami istotnymi dla sportowego charakteru – wchodzenie w zakręty, stabilność i dynamika – Audi A5 Cabriolet znajduje się na czołowym miejscu w swojej klasie, a przy tym gwarantuje wyjątkowy komfort.
Podstawą tych doskonałych właściwości jest perfekcyjny rozdział obciążenia osi. Przednią oś wysunięto daleko do przodu, co było możliwe dzięki zamontowaniu mechanizmu różnicowego przed sprzęgłem.
Zawieszenie zostało zaprojektowane i wykonane z wyjątkową starannością: przednie koła prowadzone są przez pięciowahaczową oś, wspornik przedniej osi jest na stałe połączony śrubami z nadwoziem, co zwiększa sztywność. Przez nisko zamontowaną przekładnię kierowniczą impulsy sterujące przekazywane są prostą drogą na koła. Hydrauliczna zębatkowa przekładnia kierownicza stanowi czułe, niezwykle precyzyjne połączenie z drogą. Na życzenie dostępne jest wspomaganie układu kierowniczego servotronic, które dozuje siłę wspomagania w zależności od prędkości jazdy.
Oś tylna z trapezowymi wahaczami gwarantuje doskonały komfort toczenia w połączeniu z najwyższą stabilnością jazdy. Z tyłu, podobnie jak z przodu, wszystkie istotne elementy zawieszenia wykonane są z aluminium. Duże hamulce zapewniają skuteczność i precyzję hamowania. Zależnie od wersji silnika, seryjnie montowane są 16- lub 17-calowe koła aluminiowe. Na życzenie Audi i quattro GmbH oferują koła 18-, 19- i 20-calowe.
Kolejną supernowoczesną technologią zastosowaną w nowym A5 Cabriolet jest system dynamiki jazdy Audi drive select. Reguluje on sposób reakcji na pedał gazu, punkty zmiany przełożenia siedmiobiegowej przekładni S tronic oraz multitronic, a także działanie wspomagania układu kierowniczego servotronic. Wciskając przycisk kierowca decyduje, czy układy te mają pracować w trybie komfortowym, średnim czy dynamicznym. Jeżeli samochód wyposażono w system nawigacji, a tym samym w MMI, dostępna jest czwarta charakterystyka, określana dowolnie przez kierowcę w zależności od jego wymagań i upodobań.
Audi drive select jest dostępny tylko w połączeniu z jednym lub kilkoma z trzech systemów: sportowym mechanizmem różnicowym, adaptacyjną regulacją amortyzatorów lub dynamicznym układem kierowniczym. Ten ostatni system jest kolejną innowacyjną nowością: przekładnia planetarna zmienia przełożenie w zależności od prędkości jazdy, przy czym różnica może wynosić prawie 100 procent. W ruchu miejskim dynamiczny układ kierowniczy pracuje bezpośrednio, a na autostradzie – pośrednio. Pod względem bezpieczeństwa jazdy współpracuje ściśle z systemem stabilizacji toru jazdy ESP – w zakresie granicznym błyskawicznymi, minimalnymi ingerencjami w kierunek ustawienia kół utrzymuje precyzyjnie A5 Cabriolet na obranym kursie.
Wyposażenie Audi A5 Cabriolet wyróżnia się swoim bogatym wyposażeniem seryjnym. Obejmuje ono w pełni automatyczny składany dach, 16- lub 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, składane oparcie tylnej kanapy z dużym otworem pozwalającym na przewożenie długich bagaży oraz automatyczną klimatyzację, a także radio chorus z odtwarzaczem CD. Elektryczne podajniki pasów i elektromechaniczny hamulec parkingowy to kolejne elementy wyposażenia seryjnego. Jeszcze większy luksus oferuje wyposażenie dodatkowe: adaptive light łączy reflektory ksenonowe „plus” z dynamicznym oświetlaniem zakrętów, asystent świateł drogowych samoczynnie zmienia światła z drogowych na mijania i odwrotnie. Komfortowy kluczyk pozwala na otwarcie samochodu bez używania zamka i uruchomienie silnika przez wciśnięcie przycisku, a ponadto na zdalne otwieranie i zamykanie dachu. Komfortowa automatyczna klimatyzacja reguluje temperaturę oddzielnie dla trzech stref wnętrza, izolowany akustycznie dach jeszcze bardziej obniża poziom odgłosów wiatru, a komfortowe klimatyzowane fotele w połączeniu z ogrzewaniem przestrzeni wokół głowy dbają o perfekcyjny klimat.
Jeżeli chodzi o zawieszenie, w ramach wyposażenia dodatkowego oferowane są: system Audi drive select, sportowy mechanizm różnicowy oraz dwa tradycyjne sportowe zawieszenia. Pakiet sportowy S line plus łączy sztywne ustawienie z obniżonym o 10 milimetrów nadwoziem, 18-calowymi kołami, oponami 245/40 oraz zestawem specjalnych dodatków we wnętrzu. Oprócz niego dostępny jest także pakiet S line elementów zewnętrznych, które nadają wyglądowi zewnętrznemu wyjątkowo dynamiczny charakter.
Kolejnym interesującym rozwiązaniem są dwa systemy infotaiment należące do zupełnie nowej generacji – MMI Navigation i MMI Navigation plus. MMI Navigation prezentuje dane nawigacji w formie kolorowej grafiki 3D, dysponuje uniwersalnym czytnikiem kart pamięci i napędem DVD. Na życzenie Audi uzupełnia ten system o moduł odbioru cyfrowego radia, złącze bluetooth do telefonu komórkowego oraz złącze pozwalające na pełne włączenie iPoda w samochodowy system audio. MMI Navigation Plus wyposażono w wyjątkowe technologie: monitor o wysokiej rozdzielczości, duży twardy dysk dla plików muzycznych i adresów oraz specjalny joystick w części obsługowej MMI. Takie wyrafinowane dodatki, jak system nagłośnieniowy Bang & Olufsen lub cyfrowy tuner TV pozwalają zmienić MMI Navigation plus w najwyższej jakości system multimedialny.
Innowacyjne systemy wspomagające kierowcę, stosowane dotychczas w klasie samochodów luksusowych sprawiają, że jazda A5 Cabriolet staje się jeszcze przyjemniejsza i pozbawiona stresów. Na życzenie Audi wyposaża swój czteroosobowy kabriolet w takie nowoczesne systemy jak: adaptive cruise control, Audi side assist i Audi lane assist. Utrzymują one odległość do jadącego z przodu pojazdu i pomagają przy zmianie i utrzymaniu pasa ruchu. Audi parking system advanced ułatwia parkowanie pokazując na monitorze obraz z kamery wstecznej.
Audi S5 Cabriolet
Najmocniejszym modelem w tej serii kabrioletów jest Audi S5 Cabriolet. Litera „S” oznacza „Sport”, czyli dynamikę, osiągi i siłę, lecz również zadziwiającą efektywność.
Siłę napędzającą Audi S5 Cabriolet generuje nowy trzylitrowy silnik V6 z turbodoładowaniem. Rezultat doładowania 3.0 TFSI przez mechaniczny kompresor robi wrażenie. Moc rośnie do 245 kW (333 KM), moment obrotowy utrzymuje się od 2.900 do 5.300 obr./min na stałym wysokim poziomie 440 Nm. Siła ciągu godna prawdziwego sportowca oraz agresywna wręcz reakcja na polecenia kierowcy zwiększają emocje podczas jazdy do maksimum.
S5 Cabriolet przyspiesza do setki w 5,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi tyko 9,6 litra na 100 km (dane tymczasowe).
Audi S5 Cabriolet wyposażono seryjnie w servotronic, siedmiobiegową przekładnię S tronic i napęd quattro; sportowy mechanizm różnicowy jest dostępny jako opcja. Sportowe zawieszenie zmniejsza odległość nadwozia od nawierzchni. Na 18-calowych odlewanych kołach założone są opony w rozmiarze 245/40, na czarnych zaciskach hamulców widnieją emblematy S5. Miękki dach izolowany akustycznie, reflektory ksenonowe „plus”, elektrycznie regulowane sportowe fotele pokryte Alcantarą i skórą oraz wielofunkcyjna sportowa kierownica skórzana należą również do wyposażenia seryjnego.
W modelu tym zastosowano także różne elementy stylistyczne, podkreślające sportowy charakter. Zmodyfikowane zostały dolne spojlery z przodu i z tyłu, osłona chłodnicy singleframe, wloty powietrza i rury wydechowe. We wnętrzu specjalna tapicerka siedzeń, listwy w progach oraz elementy dekoracyjne z matowego szczotkowanego aluminium akcentują wysoką jakość i dynamiczny styl S5 Cabriolet. Skale instrumentów mają kolor popielaty, a podświetlenie wskazówek jest białe.