Nowy wyraz sportowego charakteru w segmencie samochodów luksusowych
W Audi A8 zastosowano rozwiązania techniczne odróżniające wyraźnie ten model od konkurencji. Jako samochód flagowy bezkompromisowo wyraża on tożsamość nadchodzącej generacji marki Audi oraz hasło "Przewaga dzięki technice" - sportowy charakter, jasną stylistykę, innowacyjne rozwiązania techniczne i najwyższą jakość.
Podczas prac projektowych nad nowym Audi A8 szczególny nacisk położono na stylistykę, lekką konstrukcję, dynamikę i elektronikę. Cztery zagadnienia połączone jedną ideą - ideą lekkości i prostoty. Oznacza to, że nowe A8 charakteryzuje lekkość formy, łatwość przyspieszania, niewielki ciężar, duża dynamika jazdy i łatwość obsługi.
Stylistyka tego samochodu wyraźnie podkreśla jego niepowtarzalny charakter. Mocno rozciągnięte i wyraźnie zaznaczone powierzchnie ograniczone są precyzyjnie prowadzonymi liniami. Sylwetka z płasko uformowaną częścią przednią, niewielkimi zwisami oraz mocno wyprofilowanym tyłem jednoznacznie sygnalizuje dynamiczny potencjał pojazdu. W momencie rozpoczęcia produkcji seryjnej jesienią 2002 roku do wyboru będą dwa mocne, dynamiczne silniki V8 o pojemności skokowej 4,2 i 3,7 litra i mocy 246 kW (335 KM) lub 206 kW (280 KM). Nowością w A8 jest 6-stopniowa przekładnia automatyczna z funkcją tiptronic, zapewniająca optymalne przełożenia. Biegi można zmieniać również przy pomocy przełączników umieszczonych na kierownicy (wyposażenie dodatkowe), których ergonomiczna perfekcja sprawdziła się już w Audi R8 - zwycięzcy wyścigu w Le Mans.
Jednostka napędowa gwarantuje w połączeniu z niewielkim ciężarem aluminiowego nadwozia wykonanego w technologii Audi Space Frame (ASF) doskonałe osiągi i wzorcową ekonomiczność.
Stały napęd na wszystkie koła - quattro - nadal nie znalazł naśladowcy w segmencie samochodów luksusowych. Wyjątkowym elementem wyposażenia jest także montowane seryjnie pneumatyczne zawieszenie aluminiowego nadwozia nowego Audi A8, dysponujące charakterystyką resorowania i tłumienia dostosowaną optymalnie do różnych warunków drogowych. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne air suspension z bezstopniową regulacją tłumienia amortyzatorów zapewnia optymalną dynamikę i najwyższy komfort jazdy.
Kierowca może wybierać między trzema trybami pracy, które - w zależności od jego wymagań - zapewniają typowo sportowy sposób jazdy lub maksymalny komfort amortyzowania.
Nie tylko dzięki doskonałym właściwościom jezdnym A8 można określić mianem samochodu przyjaznego kierowcy. W luksusowym wnętrzu kierowca znajdzie nowoczesny system zapewniający łatwą obsługę pojazdu bogato wyposażonego w innowacyjne rozwiązania techniczne MMI - Multi Media Interface.
Przemyślana ergonomia oraz logiczny system obsługi elementów funkcyjnych pozwalają kierowcy skupić się na prowadzeniu pojazdu i cieszyć się przyjemnością z jazdy. Poprzedni model A8 wyprodukowano w ponad 100.000 egzemplarzy. W momencie swojego debiutu, w roku 1994, pierwsza generacja A8 była jedyną produkowaną seryjnie limuzyną z aluminiowym nadwoziem i stała się symbolem nowego sposobu myślenia o samochodach klasy luksusowej. Zastosowanie lekkiej konstrukcji Audi Space Frame i napędu quattro przyczyniło się do zdecydowanej poprawy dynamiki jazdy.
Jak powstaje nowe Audi A8
"Nowe Audi A8, które jeszcze w tym roku pojawi się na rynku, wytycza po raz kolejny nowe standardy - także w dziedzinie produkcji" -powiedział dr Jochem Heizmann, członek zarządu ds. produkcji w AUDI AG. Miał na myśli między innymi nowatorskie technologie obróbki aluminium oraz najnowocześniejsze urządzenia w dziale produkcji i montażu nadwozia.
W związku z rozpoczęciem produkcji nowego modelu w zakładach w Neckarsulm zainwestowano ponad 300 mln Euro. Przy wytwarzaniu modelu flagowego Audi pracuje prawie 1.300 pracowników zatrudnionych w dziale produkcji nadwozi, w lakierni i w dziale montażu.
Inwestycje objęły między innymi zupełnie nową linię produkcyjną (o wartości ok. 180 mln Euro), na której wytwarzane są aluminiowe nadwozia dla A8 wyposażonego w Audi Space Frame (ASF) trzeciej generacji. 156 robotów zapewnia stopień automatyzacji wynoszący 80 procent. Podobny poziom zmechanizowania został już osiągnięty w Neckarsulm przy modelach Audi A2 i Audi A6. Wyższy stopień automatyzacji procesu skraca także czas produkcji nowego Audi A8 - w porównaniu z poprzednią generacją czas wytworzenia samego tylko nadwozia zredukowany został o ok. 50 procent. Automatyzacja wpłynęła także na zwiększenie bezpieczeństwa procesu produkcyjnego oraz na powtarzalność jakości. Tak dobre efekty zostały osiągnięte między innymi za sprawą innowacji w technologii produkcji - na przykład dzięki zastosowaniu hybrydowego procesu spawania tzn. połączenia metod spawania laserowego i łukowego. Skojarzenie tych dwóch metod pozwoliło na uzyskanie różnego typu efektów synergii, dzięki czemu poprawiła się znacznie wydajność, ekonomiczność i bezpieczeństwo procesu termicznego łączenia materiałów, a także jakość samej spoiny. Metoda ta stanowi novum przy aluminiowych konstrukcjach pojazdów.
W porównaniu z poprzednią generacją A8 liczba elementów Audi Space Frame (ASF) spadła z 334 do 267. Redukcję tę uzyskano dzięki zastosowaniu blach o dużej powierzchni, takich jak na przykład jednoczęściowa rama ściany bocznej. Rozwiązanie to jest także absolutną nowością w samochodach klasy wyższej.
Łącznie w nowym A8, w porównaniu z tradycyjnym nadwoziem stalowym tej samej wielkości, udało się zredukować ciężar o ok. 40 procent. "Nowe Audi A8, podobnie zresztą jak jego poprzednik, jest wzorem w dziedzinie łączenia lekkiej konstrukcji z doskonałą wytrzymałością" - powiedział Heizmann.
Na końcu linii technologicznej w dziale produkcji nadwozia umieszczona została sterowana komputerowo frezarka CNC, obrabiająca mechanicznie strefy połączenia nadwozia z podwoziem i modułem przednim. Pozycja samochodu na tym stanowisku określana jest przy pomocy mechanicznych czujników, a obróbka skrawaniem sterowana jest programem komputerowym. Precyzja połączenia podwozia i nadwozia to podstawowy warunek bezpiecznego zachowania się samochodu podczas jazdy.
Każde nadwozie Audi A8 może być pokryte lakierem w jednym z 15 kolorów seryjnych lub którymś z licznych lakierów specjalnych. Około 150 pracowników zajmuje się wyłącznie lakierowaniem pojazdów.
Z lakierni samochód przechodzi do działu montażu, zmodernizowanego kosztem ok. 60 mln Euro. W dziale tym zatrudnionych jest ok. 800 osób, które przy liczącej łącznie 440 m linii produkcyjnej (podzielonej na 74 takty, z których każdy ma sześć metrów) montują nowe Audi A8.
Produkcja Audi A8 w Neckarsulm odbywać się będzie w systemie dwuzmianowym i osiągnie wydajność 100 samochodów dziennie. Od początku produkcji nadwozia do momentu, w którym gotowe A8 opuści dział produkcji, upłynie siedem dni, czyli o jeden dzień mniej, niż w przypadku poprzedniego modelu.
Nowe Audi A8 - w skrócie:
- Dynamiczny, znamionujący siłę wygląd zewnętrzny i przyjazna kierowcy koncepcja wnętrza o charakterze sportowym i luksusowym
- Na początku sprzedaży w ofercie dwa mocne silniki V8: 4.2 quattro: moc: 246 kW (335 KM) przy 6500 obr/min , moment obrotowy: 430 Nm przy 3500 obr/min , prędkość maksymalna:
250 km/h , przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 sek. oraz 3.7 quattro: moc: 206 kW (280 KM) przy 6000 obr/min , moment obrotowy: 360 Nm przy 3750 obr/min , prędkość maksymalna: 250 km/h , przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 sek.
- 6-stopniowy tiptronic z dynamicznym programem przełączeń (DSP) i programem jazdy sportowej.
- Aluminiowe podwozie z 4-wahaczową osią przednią i osią tylną z wahaczami trapezowymi.
- Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne air suspension z bezstopniową regulacją tłumienia amortyzatorów: trzy tryby pracy umożliwiają wybór indywidualnej charakterystyki resorowania i tłumienia, pozwalającej na optymalną dynamikę i najwyższy komfort jazdy; dodatkowy tryb podnoszenie podwozia zwiększa prześwit na nierównościach terenu.
- Na życzenie: adaptacyjne zawieszenie sportowe air suspension-sport, również z trzema trybami pracy o sportowym charakterze dostosowującymi się do stylu jazdy kierowcy, z dodatkowym trybem podnoszenia podwozia.
- Nowy układ hamulcowy z elektromechanicznym hamulcem postojowym.
- Automatyczny system kontroli ciśnienia w oponach.
Nowo skonstruowane nadwozie aluminiowe w technologii ASF ze zwiększoną o 60 procent sztywnością.
- Zoptymalizowana technologia bezpieczeństwa z dwustopniowo wyzwalanymi poduszkami kierowcy i pasażera oraz montowany seryjnie system poduszek chroniących głowę - Audi sidequard. Nowość: aktywne zagłówki przednie.
- Innowacyjna technika świetlna adaptive light.
- Radarowo wspomagany adaptacyjny układ regulacji odstępu jazdy cruise control.
- Zintegrowany system obsługi MMI - Multi Media Interface z intuicyjną, uniwersalną logiką obsługową. System dostępu i uprawnień jazdy advanced key.
- Pamięć ustawień kierowcy one-touch memory.