Z pewnością tę pozycję umocni R8 V10. Jego dziesięciocylindrowy silnik o pojemności 5,2 litra rozwija moc 386 kW (525 KM) i moment obrotowy 530 Nm, które gwarantują zapierające dech w piersiach osiągi. Doskonałe technologie Audi, jak na przykład napęd na wszystkie koła quattro, lekkie aluminiowe nadwozie czy całkowicie diodowe reflektory, a także niepowtarzalny wygląd sprawiają, że R8 5.2. FSI quattro zajmuje pole position wśród swoich konkurentów.
W R8 tkwi niezwykle bogate know-how, zdobyte podczas długiej serii zwycięstw Audi w Le Mans. Jego bezsprężarkowy silnik łączy w sobie technologie rodem z torów wyścigowych, na przykład suchą miskę olejową i bezpośredni wtrysk benzyny FSI. Układ dziesięciu cylindrów stanowi doskonałą podstawę dla imponujących osiągów, ogromnej siły ciągu i niewielkiej masy. Od 2009 roku silnik ten pokaże swoje możliwości na torach całego świata – w nowym samochodzie wyścigowym R8, zaprojektowanym zgodnie z regulaminem GT3 dla zespołów prywatnych.
W wersji seryjnej tego samochodu sportowego silnik V10 pod względem budowy jest prawie identyczny, jak w wersji wyścigowej. Jego pojemność wynosi 5.204 cm3, przy 6.500 obr./min do dyspozycji jest 530 Nm momentu obrotowego, a przy 8.000 obr./min osiąga maksymalną moc 386 kW (525 KM).
Moc właściwa wynosi 100,9 KM na litr pojemności, a każdy KM musi poruszać zaledwie 3,09 kg masy, ponieważ Audi R8 V10 w wersji z sześciobiegową skrzynią manualną waży tylko 1.620 kilogramów. Sam silnik waży 258 kilogramów, tylko 31 kg więcej, niż V8.
Audi R8 5.2 FSI quattro przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,9 sekundy, a w wersji z sekwencyjną przekładnią R tronic już po 8,1 sekundy przekracza próg 200 km/h. Także potem jego przyspieszenie prawie nie słabnie aż do momentu osiągnięcia prędkości maksymalnej 316 km/h. Ta potężna siła, wyjątkowy wygląd oraz dźwięk silnika wywołują przyspieszone bicie serca. Brzmienie V10 to koncert, w którym huczą basy i rozbrzmiewają pełne mocy wysokie tony, a wszystko to wraz ze wzrostem prędkości obrotowej przechodzi w wielkie fortissimo narastające aż do 8.700 obr./min.
W tym 5,2 - litrowym silniku zastosowano bezpośredni wtrysk działający według opracowanej przez Audi techniki FSI. Układ Common-Rail wtryskuje paliwo do komór spalania pod ciśnieniem dochodzącym do 120 bar. Bezpośredni wtrysk obniża wrażliwość na stukanie, a parowanie paliwa zapewnia pewnego rodzaju wewnętrzne chłodzenie, dzięki czemu możliwe było uzyskanie wysokiego sprężania 12,5 : 1. To z kolei w znaczącym stopniu przyczynia się do osiągnięcia doskonałej mocy i wysokiej efektywności spalania: R8 V10 z R tronic zużywa średnio na 100 km tylko 13,7 litra benzyny.
Dla maksymalnej dynamiki: niski punkt ciężkości silnika
Do wyrafinowanych rozwiązań technicznych zastosowanych w tym dziesięciocylindrowym silniku z długim skokiem należy sucha miska olejowa, dzięki której sam silnik mógł zostać umieszczony bardzo nisko. Szeroki kąt rozwarcia cylindrów, wynoszący 90 stopni, również służy obniżeniu punktu ciężkości. Kadłub silnika został odlany ze stopu aluminium o dużej wytrzymałości przy zastosowaniu skomplikowanych procesów. Korbowody wykonano ze stali kutej, a tłoki z aluminium.
Cztery wałki rozrządu napędzane są łańcuchami i mogą być regulowane w zakresie 42 stopni. Pozwala to na uzyskanie szerokiego spektrum faz rozrządu zaworów. Razem z prostymi kanałami rury dolotowej, zoptymalizowanymi pod kątem przepływu, pozwoliło to na poprawę stopnia wypełnienia cylindrów w całym zakresie prędkości obrotowych.
W R8 5,2 FSI quattro zastosowano sześciobiegową przekładnię. Seryjnie jest to skrzynia manualna, na życzenie dostępna może być także sekwencyjna R tronic. Sposób zmiany biegów – przyciskami na kierownicy – oraz krótkie czasy przełożenia, które w ekstremalnych przypadkach wynoszą tylko jedną dziesiątą sekundy, pozwalają poczuć się jak w autentycznym samochodzie wyścigowym. Przy ruszaniu w przypadku wybrania odpowiednim przyciskiem programu „Launch Control“ z elektroniczną kontrolą poślizgu opon, przyspieszenie R8 V10, zarówno z R tronic, jak i z przekładnią manualną, dosłownie wciska w fotel.
Audi R8 V10 wyprzedza konkurencję pod względem trakcji i bezpieczeństwa jazdy. Jednym z czynników pozwalających uzyskać tak doskonały poziom bezpieczeństwa i dynamiki jest stały napęd na wszystkie koła quattro – technologia idealnie sprawdzająca się w wyczynowym samochodzie sportowym. Cztery napędzane koła oznaczają lepszą przyczepność, niż dwa, i pozwalają kierowcy na szybsze dodatnie gazu przy wychodzeniu z zakrętu. Napęd quattro poprawia nie tylko trakcję, lecz również dynamikę poprzeczną i stabilność.
44 do 56 procent – idealny rozkład obciążenia osi
Zawieszenie Audi R8 gwarantuje nie tylko wyśmienite możliwości dynamiczne, lecz także zadziwiający komfort podczas długich podróży. Ten wyczynowy samochód sportowy Audi chętnie reaguje na każdy ruch kierownicy, osiąga ekstremalne przyspieszenie poprzeczne do 1,2 g i w każdej sytuacji zapewnia niezrównane bezpieczeństwo jazdy. Dzięki umieszczonemu centralnie silnikowi rozkład obciążenia osi jest wprost idealny: 44 do 56 procent.
Zawieszenia kół na podwójnych aluminiowych wahaczach poprzecznych z przodu i z tyłu – klasyczne rozwiązanie ze sportów wyścigowych – są zoptymalizowane pod kątem neutralnej samosterowności. Takie ustawienie, jeszcze wyraźniejsze niż przy ośmiocylindrowym R8, zorientowane jest na maksymalne osiągi. 19-calowe koła z oponami 235/35 z przodu i 295/30 wraz z systemem kontroli ciśnienia w oponach należą do wyposażenia seryjnego. Obręcze z 10 ramionami w formie litery „Y“ zostały zaprojektowane specjalnie dla R8 V10.
Seryjnie R8 V10 wyposażane jest w nowoczesny układ regulacji zawieszenia: Audi magnetic ride. W ciągu milisekund dostosowuje on charakterystykę zawieszenia do profilu drogi i sposobu jazdy kierowcy. W oleju w amortyzatorach pływają niewielkie namagnesowane cząsteczki, które pod wpływem przyłożonego napięcia ustawiają się w taki sposób, że przyhamowują przepływ oleju przez zawory.
Za hamowanie w R8 V10 odpowiedzialny jest potężny układ hamulcowy – osiem tłoków z przodu i cztery z tyłu dociskają wentylowane tarcze, które na przedniej osi mają średnicę 380 milimetrów, a na tylnej 356 milimetrów.
Na życzenie Audi wyposaża R8 5.2 FSI w hamulce ceramiczne, których tarcze wykonano z kompozytu składającego się z włókien węglowych i odpornego na ścieranie węglika krzemu. Są one wyjątkowo lekkie – ważą łącznie dziewięć kilogramów mniej, niż stalowe tarcze o takiej samej średnicy.
Hamulce ceramiczne również lepiej znoszą wysokie obciążenia, jakie niesie ze sobą wyścigowy sposób jazdy, nie ulegają korozji, a ich średnia żywotność wynosi około 300.000 kilometrów. Zaciski pokryte są lakierem w kolorze antracytowym i opatrzone napisem „Audi ceramic“.
Typowe Audi: ostre linie i elegancki łuk dachu
Audi R8 5.2 FSI quattro ze swoimi szeroko rozstawionymi kołami pewnie przylega do drogi. Atletyczne proporcje i mocne nadkola podkreślają jego możliwości. Typowe dla Audi jest także niezwykle precyzyjne potraktowanie linii i elegancko rozciągnięty łuk dachu. Przebiegający przez całe nadwozie kontur optycznie łączy ze sobą przód, nadkola, boki i tył, a wysunięta daleko do przodu kabina jednoznacznie świadczy o tym, że mamy do czynienia
z samochodem z umieszczonym centralnie silnikiem.
Także pionowe wloty powietrza po bokach – sideblades – zdradzają lokalizację silnika. W prawej osłonie wlotu znajduje się pokrywa wlewu paliwa, wykonana z masywnego aluminium.
Stylistyka Audi R8 znalazła wielkie uznanie w oczach specjalistów, o czym świadczy podwójne zwycięstwo w konkursie „World Car of the Year Awards 2008“. W modelu dziesięciocylindrowym stylistyka ta jest jeszcze odrobinę ostrzejsza.
Przednie wloty powietrza doprowadzanego do chłodnicy oraz zakończenie dolnego spojlera pokryto błyszczącym czarnym lakierem. W nowym modelu mają one tylko dwie poprzeczki zamiast czterech. Na żebrach osłony chłodnicy singleframe umieszczono rzucające się w oczy elementy aluminiowe.
Szczególnie atrakcyjnym rozwiązaniem w R8 V10 są seryjne całkowicie diodowe reflektory – jako pierwszy producent samochodów na świecie Audi wykorzystuje diody LED jako światła mijania, drogowe, dzienne i kierunkowskazy. W każdym reflektorze zamontowano 54 diody LED. Z temperaturą barwy 6.000 kelwinów światło LED jest bardzo zbliżone do światła dziennego, dzięki czemu mniej męczy oczy podczas nocnych podróży. Doskonałe oświetlenie, niskie zużycie energii oraz prawie nieograniczona żywotność LED to ich kolejne zalety.
Specjalne rozwiązania zastosowano także w bryle nadwozia R8 V10. Jego sideblades rozstawiono szerzej, niż w wersji ośmiocylindrowej. Progi są również szersze i mocniej wyprofilowane, osłony wylotów powietrza przy tylnym oknie utrzymano w kolorze matowego aluminium. Widoczny przez dużą tylną szybę dziesięciocylindrowy silnik prezentuje się w całej swojej technicznej doskonałości.
Całkowicie osłonięty spód nadwozia, zakończony podciągniętym wysoko w górę dyfuzorem oraz wysuwający się samoczynnie przy prędkości 100 km/h tylny spojler redukują siłę wyporu i „przysysają“ R8 do drogi. Kolorem dominującym w tylnej części nadwozia jest czerń o wysokim połysku. Także diodowe tylne światła są przyciemnione. Otwory wlotów powietrza z tyłu również mają tylko dwie poziome poprzeczki, a układ wydechowy zakończono dwoma dużymi, owalnymi rurami.
Audi może służyć za przykład masy nadwozia i sztywności
Nadwozie samochodu sportowego musi być szczególnie lekkie i sztywne. Audi spełnia te wymagania stosując technologię Audi Space Frame (ASF). Szkielet karoserii R8 V10, z którym zintegrowana jest rama silnika z ultralekkiego magnezu, waży tylko 210 kilogramów i świadczy
o doskonałości, jaką uzyskali konstruktorzy Audi w dziedzinie lekkich konstrukcji: stosunek masy do sztywności skrętnej jest najlepszy w segmencie samochodów sportowych.
Nadwozie wykonano z profili wytłaczanych, blach aluminiowych i skomplikowanych odlewanych węzłów, a poszczególne części zostały połączone 99 metrami spawów, 782 nitami i 308 specjalnymi śrubami.
We wnętrzu R8 V10 panuje atmosfera rodem z wyścigów samochodowych połączona z luksusem. Charakterystycznym elementem wnętrza jest tak zwane „monoposto“ – duży łuk, obejmujący kierownicę i kokpit. Jak zawsze w Audi, wykończenie wnętrza utrzymano na najwyższym poziomie. Powierzchnie tablicy rozdzielczej i tapicerki drzwi starannie podbito miękkim materiałem i ozdobiono dekoracyjnymi szwami. Dla osób pragnących zindywidualizować swoje R8 dostępne są liczne rozwiązania: skóra w różnych kolorach, pakiety z wykorzystaniem tworzywa Carbon lub lakieru o wysokim połysku czy zaprojektowany na wymiar zestaw walizek. Firma quattro GmbH, która stworzyła i wyprodukowała R8 V10, jest w stanie spełnić nawet najbardziej niezwykłe życzenia.
Duża przydatność w życiu codziennym Audi R8 V10 przejawia się między innymi w jego przestronności, uzyskanej dzięki rozstawowi osi 2,65 metra. Każdy kierowca i pasażer, niezależnie od wzrostu i postury, zawsze znajdzie wygodną pozycję siedzącą. Także widoczność jest zaskakująco dobra – wąskie słupki A optymalizują pole widzenia ukośnie do przodu. Kolejną zaletą, sprawdzającą się w codziennej eksploatacji, jest bagażnik. Pod przednią pokrywą zmieści się 100 litrów bagażu, dalsze 90 litrów pojemności jest dostępne za fotelami. Można tam schować nawet dwie torby golfowe.
Audi R8 5.2 FSI quattro łączy swoje doskonałe osiągi z bogatym wyposażeniem seryjnym. Należy do niego między innymi ogrzewana tapicerka siedzeń ze skóry Feinnappa, system informacji kierowcy, system nawigacji „plus“ oraz nagłośnienie Bang & Olufsen, a także komfortowa automatyczna klimatyzacja i autoalarm. Wskaźniki i gałkę dźwigni zmiany biegów ozdobiono czerwonymi pierścieniami; pedały, podpórkę pod nogę i przełączniki R tronic pokryto aluminium.
Lista opcji oferuje niezwykle atrakcyjne elementy wyposażenia, na przykład Audi parking system advanced z kamerą wsteczną oraz liczne możliwości indywidualizacji przygotowane przez Audi exclusive. Pakiety skórzane stanowią interesujące luksusowe akcenty, natomiast fotele kubełkowe wprowadzają do R8 V10 prawdziwie wyścigową atmosferę.