Audi prezentuje sportowy model serii A4. Na paryskim Salonie Samochodowym 2002 debiutuje nowe S4. Podobnie jak poprzedni model, także aktualna wersja będzie dostępna jako limuzyna i Avant.
Sercem nowego Audi S4 jest niewątpliwie silnik - udoskonalony V8 z łańcuchem rozrządu umieszczonym po stronie koła zamachowego, o pojemności 4,2 litra. Osiąga on moc 253 kW (344 KM) i moment obrotowy 410 Nm. Nowe S4 jest wzorem w sportowej klasie średniej -wzorem doskonałego rozwijania mocy uzyskiwanej z dużej pojemności skokowej oraz wyjątkowej dynamiki jazdy.
Moc ośmiocylindrowego silnika pozwala nowemu Audi S4 z 6-biegową przekładnią manualną na przyspieszanie od O do 100 km/h w czasie 5,6 sekundy i osiągnięcie prędkości 200 km/h w 20,6 sekundy. Ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
Napęd: pełna moc
Silnik V8 o pojemności 4,2 litra już na pierwszy rzut oka zwraca uwagę niezwykle kompaktowymi wymiarami. Jego długość - tylko 464 milimetry, umożliwia zamontowanie go w stosunkowo niewielkiej komorze silnika pojazdu należącego do segmentu B. W celu uzyskania kompaktowych wymiarów, konstruktorzy silników firmy Audi umieścili łańcuch napędzający wałki rozrządu i agregaty pomocnicze po stronie koła zamachowego. Dzięki temu udało się zmniejszyć długość silnika o całe 52 milimetry.
Silnik V8 waży zaledwie 195 kg, a więc tyle, ile jednostka napędowa w poprzednim modelu S4 - 2,7l V6 biturbo. Niewielka waga silnika ma korzystny wpływ na zbalansowanie ciężarów i dynamikę jazdy.
Swoją maksymalną moc 253 kW (344 KM) silnik 4,2 litra przekazuje nowemu S4 przy 7.000 obr/ min. Najwyższy moment obrotowy 410 Nm osiąga przy 3.500 obr/ min.
Zdecydowanie większe wrażenie, niż liczby, sprawia w praktyce spontaniczna reakcja pojazdu na każdy ruch pedału gazu, zaskakująca lekkość przyspieszania oraz wysoki, typowy dla silników V8 moment obrotowy.
Siła napędu przenoszona jest na 18-calowe koła przez sportową i niezwykle precyzyjną przekładnię 6-biegową o krótkich przełożeniach oraz stały napęd na wszystkie koła - quattro.
Zawieszenie
Aluminiowe, lekkie zawieszenie bazujące na sprawdzonej konstrukcji osi stosowanej w modelach A4 pozwala uzyskać maksymalną przyjemność jazdy.
Czterowahaczowa oś przednia i oś tylna z trapezowymi wahaczami gwarantują najwyższą precyzję kierowania pojazdem i doskonałe prowadzenie boczne. Zastosowana w S4 konstrukcja osi wpływa na znaczną poprawę komfortu jazdy - niewielkie masy nieresorowane zapewniają wyjątkowo czułą reakcję układu amortyzującego.
Stylistyka i wyposażenie
Wyjątkowy charakter Audi S4 przejawia się w świadomie powściągliwym wyglądzie zewnętrznym. Nadwozie S4, którego sportowe zacięcie przejawia się w samych proporcjach i zarysie bryły, różni się tylko nieznacznie od pozostałych przedstawicieli tej serii.
Znawca rozpozna po mocniejszych, lakierowanych w kolorze nadwozia zderzakach z dużymi wlotami powietrza, ksenonowych reflektorach z obudową w kolorze tytanu oraz po lusterkach zewnętrznych z polerowanego aluminium, że jest to wyjątkowy model Audi. Z tyłu charakterystycznymi dla S4 elementami są duże rury wydechowe po obu stronach i delikatny spojler (w limuzynie).
Także we wnętrzu znajdziemy elementy charakterystyczne dla S4: instrumenty mają typowe dla samochodów serii "S" popielate tarcze oraz wskazówki różniące się od stosowanych w A4. Sportowy charakter samochodu podkreśla skórzana kierownica z trzema ramionami i znaczkiem "S".
Doskonałe trzymanie boczne i jednocześnie wygodę podczas długich podróży zapewniają montowane seryjnie, regulowane elektrycznie w wielu płaszczyznach fotele sportowe Recaro.