Innowacyjne silniki mają całkowicie różne parametry, lecz jedną cechę wspólną: potwierdzają filozofię Audi, że dynamika i efektywność nie wykluczają się, lecz się wzajemnie uzupełniają i motywują.
Elegancka dynamika: Audi S5 Sportback
S5 Sportback stoi na czele nowej serii Sportback. Za napęd tego eleganckiego, pięciodrzwiowego coupe odpowiedzialny jest trzylitrowy silnik V6 z mechanicznym kompresorem. Z pojemności 2.995 cm3 uzyskuje moc 245 kW (333 KM), od 2.900 do 5.300 obr./min osiąga aż 440 Nm momentu obrotowego. S5 Sportback przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,4 sekundy (wartość tymczasowa), jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Średnio zadowala się zaledwie 9,7 litra paliwa na 100 km (wartość tymczasowa).
Także pod względem przeniesienia siły Audi S5 Sportback podkreśla swoją czołową pozycję. Seryjnie zjeżdża z taśmy produkcyjnej z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową S tronic i stałym napędem na wszystkie koła quattro. Na życzenie Audi montuje sportowy mechanizm różnicowy, który rozdziela siły tylnej osi na koła w sposób zmienny, w zależności od potrzeb. Nowy model ma sportowo dostrojone zawieszenie z 18-calowymi aluminiowymi kołami i oponami 245/40, na czarnych zaciskach hamulców przednich kół widnieje emblemat S5. Wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości – servotronic – również należy do wyposażenia seryjnego.
Pod względem optycznym niewielkie, lecz wyraźne modyfikacje zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz, pozwalają odróżnić ten model od innych. Do najciekawszych elementów wyposażenia należą elektrycznie regulowane sportowe fotele „S” pokryte skórą Seidennappa. Audi S5 Sportback pojawi się w salonach sprzedaży wiosną 2010 roku.
Ekstremalnie czyste: Audi A4 3.0 TDI clean diesel quattro
Audi zaprezentowało już jednostkę napędową 3.0 TDI clean diesel w dużym SUVie Q7. Teraz ten najczystszy silnik wysokoprężny na świecie pojawi się także w modelu A4. Pakiet techniczny obejmuje cały szereg nowych rozwiązań dla silnika i układu oczyszczania spalin.
Nowy układ wtryskowy Common Rail generujący ciśnienie do 2.000 bar, innowacyjne czujniki ciśnienia w komorze spalania oraz wyjątkowo skuteczny układ recyrkulacji spalin zapewniają wysoką efektywność spalania i niską emisję substancji szkodliwych. Na końcu układu wydechowego zamontowany został nowoczesny katalizator DeNox, który redukuje ilość pozostałych tlenków azotu. Bezpośrednio przed nim wtryskiwany jest środek AdBlue; w gorącym strumieniu spalin ten wodny roztwór rozpada się na amoniak, który rozkłada tlenki azotu na azot i wodę.
A4 3.0 TDI clean diesel quattro już dzisiaj spełnia wymagania normy Euro 6, która ma obowiązywać dopiero od 2014 roku. A do tego jest wyjątkowo efektywny – średnio spala tylko 6,7 litra (Avant: 6,8 litra) paliwa na 100 km. Przy tym jego osiągi jezdne nie zostały w żaden sposób zmniejszone – od zera do 100 km/h przyspiesza w 6,2 sekundy (Avant: 6,3 sekundy), a prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie wynosi 250 km/h.
Połączenie sześciostopniowej przekładni tiptronic i stałego napędu na wszystkie koła quattro gwarantuje wysoki komfort jazdy i doskonałą trakcję.
Efektywny Downsizing: Audi A3 i A3 Sportback 1.2 TFSI
Downsizing jest podstawą strategii zwiększającej efektywność, stosowanej konsekwentnie przez Audi. W serii A3 debiutuje teraz kolejny silnik benzynowy o małej pojemności i z turbodoładowaniem. Łączy on maksymalną moc z minimalnym zużyciem paliwa.
Skonstruowany całkowicie od nowa silnik 1.2 TFSI o pojemności 1.197 cm3 ma moc 77 kW (105 KM). W sposób typowy dla Audi, także tutaj turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny tworzą perfekcyjny techniczny duet. Dzięki aluminiowemu kadłubowi ten czterocylindrowy silnik waży tylko 89,5 kilograma – wyjątkowo niska masa również przyczynia się do poprawy efektywności.
1.2 TFSI jest zoptymalizowany pod kątem minimalnego tarcia. Do napędu ośmiu zaworów wystarczy jeden wał rozrządu. Paliwo wtryskiwane jest przez układ Common Rail. Elektrycznie sterowany zawór reguluje ciśnieniem turbosprężarki – ciśnienie doładowania wzrasta szybko, zmniejszają się straty na wymianę ładunku.
Ten mały silnik uzyskuje 175 Nm momentu obrotowego już od 1.500, do 3.500 obr./min. i przyspiesza trzydrzwiowe A3 1.2 TFSI do 100 km/h w 11,1 sekundy (w wersji Sportback – 11,3 sekundy). Oba warianty osiągają prędkość maksymalną 190 km/h i zużywają średnio tylko 5,5 litra paliwa na 100 km, ich emisja CO2 wynosi zaledwie 127 g/km.
A3 i A3 Sportback 1.2 TFSI trafią do klientów w pierwszym kwartale 2010 roku. Na początku nowy silnik będzie połączony z napędem na przednią oś i sześciobiegową manualną skrzynią biegów.