Silnik 2.0 TFSI flexible fuel bazuje na jednostce 2.0 TFSI z Audi valvelift i systemem Start – Stop. Podobnie jak jednostka bazowa osiąga moment obrotowy 320 Nm od 1.500 do 4.200 obr./min i ma moc 132 kW (180 KM).
Czterocylindrowy silnik jest przystosowany do zasilania paliwem E 85 – popularną w Europie mieszanką zawierającą 85 procent etanolu i 15 procent benzyny. W Niemczech paliwo to sprzedawane jest na prawie 300 stacjach benzynowych. Najgęstszą sieć stacji z E 85 ma Norwegia i Szwecja.
Bioetanol jest uzyskiwany w procesie fermentacji alkoholowej z roślin energetycznych, takich jak pszenica, kukurydza i trzcina cukrowa. Dzięki wysokiemu udziałowi surowców odnawialnych jego bilans CO2 w samochodzie jest nawet o 75% korzystniejszy, niż w przypadku tradycyjnego paliwa na bazie ropy naftowej. Aby w przyszłości jeszcze bardziej poprawić bilans energetyczny koncern Volkswagen włączył się w badania i opracowanie nowej metody produkcji etanolu z odpadów pochodzenia roślinnego.
Audi wykorzystuje wyższą liczbę oktanową bioetanolu RON 110 do uzyskania optymalnego stopnia sprawności silnika. Powoduje to wyraźne zmniejszenie objętościowego zużycia paliwa, które zwiększone jest o około 40 procent ze względu na niewielką zawartość energetyczną etanolu. Dzięki temu odległość, którą auto może przejechać na jednym baku jest większa.
Zaletą koncepcji Audi jest fakt, że silnik może pracować z dowolnym stężeniem bioalkoholu w benzynie, nie przekraczającym 85 procent, bez wyczuwalnej różnicy w zachowaniu się podczas jazdy lub w osiągach. [AKAPIT} Filozofia flexible fuel wymaga całego szeregu modyfikacji technicznych. Jedną z właściwości chemicznych E 85 jest jego silne działanie korozyjne na niektóre metale. Jednostka, która stanowiła podstawę dla silnika flexible Fuel, była już przystosowana do tych właściwości - nie było więc konieczności wymiany przewodów paliwowych lub uszczelek.
Ze względu na niewielkie zdolności smarujące etanolu inny materiał zastosowano tylko dla gniazd zaworowych. Czujnik w przewodzie paliwowym informuje moduł sterowania silnika o stężeniu etanolu w celu odpowiedniego dostosowania wtrysku i zapłonu.
Zasilany E 85 nowoczesny czterocylindrowy silnik w A4 Limousine zużywa 9,0 litrów na 100 km (A4 Avant 9,2 litra/100 km), w przypadku benzyny Super 6,4 litra/100 km (Avant 6,6 litra/100 km). Ponieważ jednak etanol obłożony jest znacznie niższym podatkiem niż paliwa ropopochodne, koszty eksploatacji są także niższe.
A4 i A4 Avant 2.0 TFSI flexible fuel oferują sportową przyjemność jazdy na typowym dla Audi poziomie. Limousine przyspiesza do setki w 7,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 236 km/h. W wersji Avant jest to 8,1 sekundy i 228 km/h. Oba warianty współpracują z sześciobiegową przekładnią manualną i napędem na przednią oś.