Nowe Audi A6

Nowe Audi A625.02.2004
Nowe Audi A6 podąża w kierunku wytyczonym przez inny model tej marki – Audi A8, który zdaniem prasy i kierowców jest bez wątpienia najbardziej sportowym samochodem w swojej klasie ...

Audi definiuje na nowo standard obowiązujący w samochodach klasy wyższej. A6 najnowszej generacji jest limuzyną, która dzięki swojej dynamice i rozwiązaniom technicznym, komfortowi i bogactwu wyposażenia bez wątpienia jest predestynowana do zajęcia czołowego miejsca wśród konkurentów.

Nowe Audi A6 1 Silne benzynowe i wysokoprężne jednostki napędowe o mocy do 246 kW (335 KM), najnowsze rozwiązania skrzyń biegów oraz napęd na przednią oś lub stały napęd na wszystkie koła - quattro stanowią podstawę niepowtarzalności nowej, sportowej limuzyny A6. Moc silników, dzięki nowoczesnemu podwoziu i wyjątkowo sztywnej karoserii, pozwala w pełni cieszyć się dynamiczną jazdą.

Nowe Audi A6 podąża w kierunku wytyczonym przez inny model tej marki – Audi A8, który zdaniem prasy i kierowców jest bez wątpienia najbardziej sportowym samochodem w swojej klasie.

Nowa twarz w Business Class

Nowe Audi A6 ma długość 4,92 m, szerokość 1,86 m i wysokość 1,46 m. Spokojnie poprowadzone linie nadwozia łączą czystą, typową dla Audi formę z istotnymi elementami najnowocześniejszej stylistyki tej marki.

W klasycznych już proporcjach sportowej limuzyny Audi, z płaskim pasem okien i linią dachu wyraźnie nawiązującą do sylwetki coupe, widać nowe napięcie. Kontur wygiętego w górę łuku linii środkowej oraz rozmach dynamicznej linii powyżej progu sprawia, że sylwetka auta jest jakby pochylona ku przodowi, a przez to niezwykle dynamiczna. Mocno uwypuklona środkowa część pokrywy komory silnika zdradza siłę jednostek napędowych nowego Audi A6.

Z przodu trapez osłony chłodnicy z pojedynczą ramą ("singleframe") świadczy o przynależności A6 do najnowszej generacji modeli tej marki. Za przezroczystą pokrywą reflektorów widać najnowsze rozwiązanie techniczne. Na życzenie nowe A6, jako pierwsze Audi, dysponuje dynamicznym systemem oświetlenia zakrętów "adaptive light" z silnymi żarówkami Xenon-Plus.

Oznacza to, iż w zależności od kąta skrętu kół i prędkości, reflektory podążają za przebiegiem zakrętu i pozwalają na znacznie lepsze oświetlenie toru jazdy. Kierowca widzi dokładnie łuk drogi i może wcześniej i wyraźniej zobaczyć przeszkodę, co stanowi znaczny plus w dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego.

Nowością nie tylko w A6, lecz wśród samochodów produkowanych seryjnie na świecie, są światła do jazdy dziennej z reflektorami Xenon-Plus i z - także nowym, - aktywnym systemem oświetlenia zakrętów Xenon Plus adaptive light. Dzięki niewielkiemu poborowi energii, światła te nie powodują dodatkowego zużycia paliwa, a tym samym zwiększonej emisji CO2. Jest to zatem rozwiązanie nie tylko zwiększające bezpieczeństwo (poprawa widoczności), lecz także, w przeciwieństwie do tradycyjnych świateł mijania stosowanych do jazdy dziennej, nie obciążające kieszeni użytkownika i środowiska naturalnego.

Cechą charakterystyczną tyłu samochodu są płaskie, głęboko sięgające ku środkowi pojazdu światła. Chromowana listwa optycznie dzieli w poziomie klapę bagażnika tworząc wyraźne połączenie między światłami.

Nowe Audi A6 2 Od góry klapa bagażnika zakończona jest dynamiczną krawędzią, która przy dużych prędkościach zapewnia dodatkowy docisk tyłu, a tym samym lepszą przyczepność pojazdu.

Wnętrze

Także we wnętrzu widać już na pierwszy rzut oka, że nastąpiła zmiana generacji. Wysoka i szeroka konsola środkowa z optymalnie dostępnymi elementami obsługowymi podkreśla sportową, ukierunkowaną na wygodę kierowcy architekturę. Sportowy charakter i ergonomiczna perfekcja to cechy charakterystyczne kokpitu. Wspólna osłona łączy w jedną całość centralny zespół instrumentów z lekko odchyloną w stronę kierowcy górną częścią środkowej konsoli.

W nowych, przypominających krople obramowaniach znalazły się: obrotomierz, prędkościomierz, a także wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej i poziomu paliwa.

W A6 debiutuje nowa generacja kierownic Audi. Jej wyraźnym znakiem rozpoznawczym jest optyczne nawiązanie do trapezu osłony chłodnicy. Na pokrywie poduszki powietrznej centralnie umieszczono cztery pierścienie.

Projekt konsoli środkowej został wyraźnie zainspirowany wnętrzem nowego A8. Podobnie jak w tej sportowej luksusowej limuzynie, inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie elektromechanicznego hamulca postojowego, co dla stylistów oznacza większą przestrzeń do wykorzystania. Rezygnacja z dźwigni hamulca ręcznego umożliwiła w nowym A6 funkcjonalne i ergonomiczne ukształtowanie konsoli i podłokietnika.

Za dźwignią zmiany biegów znajduje się terminal obsługi systemu MMI. Jego ekran umieszczony jest w bezpośrednim zasięgu wzroku kierowcy, pod górną osłoną deski rozdzielczej.

Nowe Audi A6 5 Dzięki zwiększeniu rozstawu osi nowego Audi A6 o 83 mm do 2 843 mm odczuwalnie wzrosła przestronność wnętrza. Oznacza to większy komfort i bezpieczeństwo dla nóg pasażerów podróżujących z przodu oraz więcej przestrzeni na wysokości kolan pasażerów siedzących z tyłu. Szerokość na wysokości ramion z przodu zwiększyła się o 23 milimetry, z tyłu o 6 milimetrów.

Zarówno modele z napędem na oś przednią, jak i modele quattro posiadają bagażnik o pojemności 546 litrów.

Zespoły napędowe

Nowe Audi A6 dysponuje na początek pięcioma montowanymi wzdłużnie jednostkami napędowymi – trzema silnikami benzynowymi i dwoma silnikami TDI. Każdy z nich charakteryzują imponujące wartości mocy i momentu obrotowego:
nowy: 4.2 V8 posiada 246 kW (335 KM) i 420 Nm
nowy: 3.2 V6 FSI posiada 188 kW (255 KM) i 330 Nm
nowy: 2.4 V6 posiada 130 kW (177 KM) i 230 Nm
nowy: 3.0 TDI V6 posiada 165 kW (225 KM) i 450 Nm
nowy: 2.0 TDI posiada 103 kW (140 KM) i 320 Nm.

Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin EU4.

Sześcio – i ośmiocylindrowe jednostki pochodzą z nowej rodziny silników Audi w układzie cylindrów V. Wyróżniają je następujące cechy konstrukcyjne : rozchylenie cylindrów 90 stopni, odstęp między cylindrami 90 mm, zwarta budowa, bezobsługowy napęd wałków rozrządu za pomocą łańcucha oraz napęd zaworów za pośrednictwem dźwigienek rolkowych zmniejszających tarcie.

Silniki benzynowe

Potężny silnik 4.2 V8 z łańcuchowym napędem rozrządu miał swój cieszący się dużym zainteresowaniem debiut w końcu 2002 roku w Audi S4. Do zastosowania w aktualnej generacji Audi A6 został na nowo opracowany. Korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego aż do obrotów znamionowych, dynamika i jednocześnie korzystne zużycie paliwa – oto charakterystyka tego nowego silnika.

Nowe Audi A6 3 Nowy sześciocylindrowy 3.2 FSI wykazuje wszystkie cechy najnowocześniejszego silnika benzynowego. Wtrysk bezpośredni z regulowanym stosownie do zapotrzebowania układem zasilania paliwem, technika czterozaworowa, przełączalny kolektor ssący oraz system bezstopniowego przestawiania wałków rozrządu oznaczają dla kierowcy: dynamiczną i silną reakcję na każdy ruch pedału przyspieszenia jak również duży zakres obrotów do 7200 obr./min., a przy tym potężny moment obrotowy i także znacznie oszczędniejsze gospodarowanie paliwem.

Nowy 2.4 V6 pełni rolę podstawowego silnika w palecie jednostek benzynowych Audi A6. Ta jednostka napędowa, która jako wersja o mniejszej pojemności skokowej i z wtryskiem do kolektora ssącego bazuje na nowym kadłubie silnika 3.2, łączy w sposób wzorcowy dobre osiągi, wysoką kulturę pracy i korzystne zużycie paliwa.

Silniki TDI

Nowy sześciocylindrowy silnik 3.0 TDI stanowi prawdziwy pakiet mocy dla sportowej klasy Business. Silnik ten wyróżnia się wśród konkurentów robiącym wrażenie potencjałem mocy i momentu obrotowego : 225 KM i 450 Nm. Maksymalny moment obrotowy jest do dyspozycji tuż powyżej wolnych obrotów, od 1400 obr./min. – dla kierowcy oznacza to dobre przyspieszanie przy każdych obrotach. Jednocześnie na uwagę zasługuje wzorowy poziom głośności pracy.

Techniczną przesłankę tej wszechstronności na najwyższym poziomie stanowi system wtrysku Common Rail najnowszej generacji z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Umożliwiają one maksymalnie pięciostopniowy wtrysk paliwa do komory spalania pod ciśnieniem do 1600 bar.

Czterocylindrowy 2.0 TDI z bezpośrednim wtryskiem za pomocą pompowtryskiwaczy jest jednym z najnowocześniejszych silników wśród konkurencji. Również on wyróżnia się dużą mocą i wysokim momentem obrotowym oraz bardzo ekonomicznym zużyciem paliwa. Pokonanie trasy długości 1100 kilometrów na jednym tankowaniu jest dla nowego Audi A6 2.0 TDI bezproblemowe. (Wprowadzenie silnika do sprzedaży w drugiej połowie 2004 roku).

Skrzynie biegów

Niskie zużycie paliwa i znakomita dynamika jazdy nowego Audi A6 wynikają m.in. z zastosowania 6-biegowej manualnej skrzyni biegów lub 6-stopniowej przekładni automatycznej o dużej rozpiętości przełożeń.

Nowe Audi A6 4 W wersjach przełączanych manualnie wykorzystano nowe skrzynie biegów określane mianem generacji ML. Skrót nazwy oznacza skrzynię manualną montowaną wzdłużnie (z niem.: "Manuell/Langseinbau"). Korzyści dla kierowcy: większa sprawność połączona ze zoptymalizowanym przełączaniem za pomocą możliwie najkrótszych i precyzyjnie zdefiniowanych ruchów dźwigni biegów.

Multitronic, po swoim udanym debiucie w 2000 roku w A6 2.8 , także w nowym A6 znowu zachwyca swoimi znakomitymi właściwościami (skrzynia ta łączy zalety skrzyni manualnej i automatycznej). Po raz pierwszy w trybie tiptronic zastosowano 7 przełożeń.

Komfort obsługi przewyższa nawet konwencjonalną skrzynię automatyczną z przekładnią hydrokinetyczną, podczas gdy dynamika i zużycie paliwa mogą się równać ze skrzynią manualną. Jeżeli kierowca pragnie sam aktywnie wybierać biegi, może to zrobić za pomocą dźwigienek przy kierownicy.

Dla silników 4.2 V8, 3.2 FSI i 3.0 TDI dysponujących wyjątkowo dużym momentem obrotowym przeznaczona jest 6-stopniowa skrzynia biegów tiptronic.

Wszystkie samochody Audi wyposażone w mocne silniki posiadają permanentny napęd na cztery koła - quattro. Także w przypadku nowego A6 silniki montowane są wzdłużnie, aby umożliwić zastosowanie międzyosiowego mechanizmu różnicowego Torsen. Rozdziela on moment obrotowy w prosty, lecz skuteczny sposób, zależnie od potrzeby na oś przednią lub tylną i w znaczącym stopniu odpowiada za typową dla quattro dynamikę jazdy i bezpieczne zachowanie się pojazdu również w sytuacjach ekstremalnych.

Napęd quattro jest montowany seryjnie w modelach 4.2 i 3.0 TDI, a na życzenie dostępny jest także w wersji 3.2 FSI.

Dynamika i komfort jazdy

Sztywność skrętna zwiększona o ponad 34 % w porównaniu z już i tak bardzo solidną karoserią poprzednika świadczy najdobitniej o jakości nowego Audi A6. Jakości, która daje się zauważyć zarówno w dziedzinie osiąganego komfortu drgań, jak i dynamiki jazdy. Zredukowane do minimum amplitudy drgań pozwoliło uzyskać doskonale wyciszone wnętrze.

Sztywność stalowego nadwozia jest rezultatem konsekwentnie prowadzonych prac rozwojowych nad technikami połączeń oraz optymalnych przebiegów profili. Dodatkowo, dzięki różnorodnym optymalizacjom detali osiągnięto poprawę odporności na drgania, stanowiącą podstawę harmonijnego i mimo to sportowego zestrojenia zawieszenia. Wspólnie z bezpośrednim, niezwykle sztywnym mocowaniem kolumny kierownicy do wspornika poprzecznego, konstrukcja karoserii stwarza idealne warunki do precyzyjnego prowadzenia Audi A6.

Dynamiczne podwozie nowego Audi A6 opiera się na sprawdzonej technologii: udoskonalonej czterowahaczowej osi przedniej oraz znanej z Audi A8 osi tylnej z wahaczami trapezowymi i drążkiem korygującym zbieżność – kombinacja, która jest stosowana zarówno w wersjach z napędem przednim jak i quattro. Do doskonałego prowadzenia pojazdu przyczynia się również montowany seryjnie, działający zależnie od prędkości jazdy układ servotronic, który zwiększa precyzję kierowania.

Nowe Audi A6 5 Alternatywnie do konwencjonalnego resorowania za pomocą sprężyn stalowych, od początku 2005 roku dostępne będzie także adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne - adaptive air suspension - ze sprężynami powietrznymi i adaptacyjnym tłumieniem drgań kół osi przedniej i tylnej. Różne tryby pracy zawieszenia – uaktywniane za pośrednictwem interfejsu MMI – umożliwiają wybór optymalnej charakterystyki pracy zawieszenia dla różnych warunków drogowych i wymagań kierowcy.

Niezależnie od rodzaju wybranego zawieszenia - ze sprężynami stalowymi czy powietrznymi Audi A6 zapewnia zawsze doskonały komfort jazdy.

Wyposażenie

Seryjne wyposażenie nowego Audi A6 zapewnia standard niespotykany nawet w niektórych samochodach luksusowych. Tę najwyższą jakość widać wyraźnie w doborze materiałów i sposobie wykończenia.

Równych sobie nie znajdzie Multi Media Interface "MMI basic", obejmujący obok monochromatycznego wyświetlacza 6,5 calowego także zintegrowane radio z odtwarzaczem CD i czterema głośnikami. Do wyposażenia seryjnego wszystkich modeli A6 należy komfortowa, elektroniczna klimatyzacja o zwiększonej wydajności.

Seryjnie montowany jest elektromechaniczny hamulec postojowy oraz czujnik świateł i deszczu.

Za wzór do naśladowania może służyć również seryjne wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa, obejmujące między innymi ESP najnowszej generacji wraz z asystentem hamowania i elektronicznym systemem rozdziału siły hamowania EBV.

Podczas zderzenia pasażerowie są skutecznie chronieni przez mocną konstrukcję nadwozia ze zdefiniowanymi strefami zgniotu oraz niezwykle stabilną kabinę pasażerską. Przednie i boczne poduszki powietrzne wraz z systemem poduszek chroniących głowę "sideguard" w połączeniu z pasami bezpieczeństwa zapewniają wysoki poziom ochrony kierowcy i pasażerów.

Obie pełnowymiarowe przednie poduszki powietrzne otwierane są dwustopniowo, zależnie od siły zderzenia. Aktywne przednie zagłówki, stanowiące wyposażenie seryjne, znacznie zwiększają bezpieczeństwo pasażerów przy uderzeniu w tył pojazdu.

Oferta wyposażenia dodatkowego nowego Audi A6 spełni życzenia nawet najbardziej wymagających klientów.

Kierowca nowego Audi A6 nie będzie musiał często używać kluczyków: dostępny jako opcja system "advanced key" – podobnie jak w Audi A8 – działa jak elektroniczna kontrola dostępu i uruchomienia. W kluczyku samochodowym znajduje się elektroniczny nadajnik impulsów, którego sygnał odbierany jest przez czujnik w drzwiach. Po sprawdzeniu zgodności sygnału system odblokowuje drzwi, gdy kierowca lub pasażer pociągną za klamkę. Silnik może zostać uruchomiony przyciskiem startu umieszczonym na konsoli środkowej.

Nowe Audi A6 6 Nastrój we wnętrzu może kształtować wiele elementów wyposażenia dodatkowego. Bogata oferta niepowtarzalnych rodzajów skóry i tapicerki oraz elementów dekoracyjnych z drewna i aluminium pozwala uczynić z każdego A6 unikalny, jedyny w swoim rodzaju samochód.

System MMI może być wyposażony w 7-calowy kolorowy ekran i system nawigacji DVD. BOSE Surround Sound System zapewnia jakość dźwięku porównywalną z salą koncertową.

Kierowców nowego Audi A6 wspiera skutecznie system kontroli odległości "adaptive cruise control" działający na zasadzie radaru. System ten, stanowiący uzupełnienie montowanego seryjnie systemu regulacji prędkości jazdy znacznie zwiększa komfort prowadzenia pojazdu, pozwalając na ustawienie prędkości i zachowanie określonej odległości od jadącego z przodu samochodu.

W ten sposób "adaptive cruise control odciąża kierowcę eliminując stałe wciskanie pedału gazu i przenoszenie nogi na hamulec, gdy odległość się zmniejszy. Jest to szczególnie wygodne podczas pokonywania długich odcinków na autostradzie, gdy ruch odbywa się w zwartych kolumnach.

Dobre samopoczucie wszystkich pasażerów może jeszcze poprawić elektroniczna klimatyzacja "plus". Obok oddzielnego rozdziału powietrza i regulacji temperatury dla kierowcy i pasażera oferuje ona także pośrednią wentylację, regulowane dysze środkowe, czujniki wilgotności powietrza, funkcję wykorzystania ciepła resztowego silnika, automatyczne przełączanie na obieg zamknięty oraz dodatkową wentylację w tylnej części kabiny przez słupki drzwi.

Kierownice nowej generacji z trzema lub czterema ramionami mogą być wykonane ze skóry lub drewna i na życzenie można je wyposażyć w wielofunkcyjną klawiaturę do obsługi MMI oraz w dźwigienki do zmiany biegów.

Przyjemność z jazdy nowym A6 można zwiększyć wybierając dostępne jako opcja pneumatyczne zawieszenie "adaptive air suspension" lub zawieszenie sportowe z obniżonym o 20 milimetrów podwoziem. Do tego doskonale pasują obręcze kół ze stopów metali lekkich o średnicy do 18-cali, jeszcze bardziej zwiększające dynamikę jazdy i nadające bardziej sportowy charakter sylwetce nowego A6.

Dane dotyczą rynku niemieckiego.

Źródło: Kulczyk Tradex