Przyjemność z jazdy i nowoczesna technologia, interesująca sylwetka i luksus, którego nie powstydziłyby się samochody klasy wyższej: Audi prezentuje nową generację A4 i A4 Avant.
Zmiana generacji widoczna jest już na pierwszy rzut oka. Limousine i Avant otrzymały typową dla Audi osłonę chłodnicy "singleframe". Nowy jest także tył ze zdecydowanie poziomą orientacją linii oraz boki z linią środkową podkreślającą plastycznie kształt płaszczyzn.
Rozwiązania techniczne spełniają to, co obiecuje wygląd zewnętrzny. Nowe A4 może być wyposażone w jeden z dziesięciu mocnych silników.
Technologia FSI i turbo w silnikach benzynowych, podobnie jak rewolucyjne wtryskiwacze piezoelektryczne w trzylitrowym silniku TDI, jest najnowocześniejszym osiągnięciem techniki. Sportowe i jednocześnie komfortowe zawieszenie na każdym zakręcie i na każdym kilometrze zamienia moc silników w czystą przyjemność jazdy.
Nowoczesne rozwiązania techniczne zastosowano praktycznie w każdym elemencie samochodu. Dowodem tego są zarówno dostępne jako opcja reflektory ksenonowe "Plus" z dynamicznym systemem oświetlenia zakrętów, jak i wyjątkowa, bezstopniowa przekładnia multitronic oraz stały napęd na wszystkie koła - quattro. Bogate wyposażenie, w tym 2-stopniowe przednie poduszki powietrzne i aktywne zagłówki oraz kompleksowy układ stabilizacji toru jazdy ESP najnowszej generacji, gwarantuje pasażerom optymalne bezpieczeństwo.
Jakość zastosowanych we wnętrzu materiałów nie ustępuje niczym jakości samochodów luksusowych. Wzorem dla innych może być doskonała synteza ergonomii, funkcjonalności i stylistyki kokpitu.
Wygląd zewnętrzny
Niepowtarzalna stylistyka: duża osłona chłodnicy "Singleframe" oraz nowa forma reflektorów przykrytych przezroczystą pokrywą nadają nowemu Audi A4 zupełnie nowy wyraz. Trapezowy kształt osłony chłodnicy znajduje swoją kontynuację w mocno podkreślonym konturze pokrywy silnika. Stylistyka przedniej części pojazdu, świadomie wykorzystująca elementy ze studyjnego coupé Nuvolari quattro a jednocześnie akcentująca przynależność do tej samej rodziny, co nowe modele A8 6.0 quattro, A6 i A3 Sportback, sygnalizuje jedno: oto pojawia się nowa generacja Audi.
Język formy Nuvolari quattro można znaleźć także w tylnej części auta: tutaj osadzone nisko, dwuczęściowe i wyraźnie skierowane ku środkowi światła podkreślają poziome linie bryły samochodu. Limousine i Avant "mocno" stoją na drodze. Stosunek masywnego dołu do bardzo wąskiej partii okien sprawia, że A4 ma proporcje typowe dla samochodów sportowych.
Nową formę ma również bok auta. Łagodnie rozciągnięty łuk dolnej linii okien, wykonany jako wyraźnie zarysowana linia cienia, dzieli płaszczyzny i modeluje plastyczny korpus.
Wnętrze
Nowym akcentem w aktualnej generacji samochodów marki Audi są kierownice, których charakterystycznym elementem jest pokrywa poduszki powietrznej przypominająca kształtem osłonę chłodnicy "Singleframe". Listwy na progach z aluminiowymi wstawkami oraz liczne elementy dekoracyjne z aluminium zdobią standardowo nowe A4.
Na życzenie dostępne są elementy dekoracyjne z drewna orzechowego i brzozowego w kolorze popielatym lub beżowym – atrybuty, które nadają wyjątkowej elegancji także aktualnym modelom A8 i A6.
Tapicerka wnętrza oraz foteli może być wykonana z jednego z trzech nowych materiałów i dwóch luksusowych gatunków skóry lub z kombinacji skóry z materiałem Alcantara.
Doskonałą ergonomię znaną z poprzedniej generacji znajdziemy także w nowym A4. Kokpit i całe wnętrze obejmują kierowcę poziomymi, poprowadzonymi z rozmachem liniami, wychodzącymi ze wspornika tablicy rozdzielczej i przechodzącymi do drzwi. Jednocześnie nowe A4 oferuje pasażerom duży komfort przestrzenny.
Nieprzeciętnie dużo miejsca znajdzie się również na bagaż. Już bagażnik Limousine z płaską podłogą i pojemnością 460 litrów nadaje się doskonale do przewożenia dużych pakunków. Avant, zależnie od wersji, może pomieścić ładunek o objętości do 1 184 litrów (przy złożonej tylnej kanapie).
Wysoki komfort i jakość wykonania spełniają wymagania stawiane samochodom klasy wyższej.
Napęd
Mocne i jednocześnie oszczędne silniki benzynowe oraz TDI zapewniają doskonałe osiągi. Wszystkie jednostki napędowe spełniają surowe wymagania normy EU4.
Audi zastosowało w nowym A4 dwa całkowicie nowe silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem - FSI. Silnik 3.2 FSI V6 o mocy 188 kW / 255 KM oraz dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z turbosprężarką 2.0 T FSI (moc: 147 kW/ 200 KM). Zapewniają one dużą moc, szybką reakcją na naciśnięcie pedału przyspieszenia oraz wysoki moment obrotowy.
W ofercie są także trzy sprawdzone już w tysiącach egzemplarzy aut silniki: dwulitrowy czterocylindrowy silnik rzędowy o mocy 96 kW (130 KM) oraz silnik czterocylindrowy 1.8 T o mocy 120 kW (163 KM). Ofertę „benzynowców” uzupełnia jednostka 1.6 l (75 kW / 102 KM).
Oferta TDI będzie obejmować początkowo czterocylindrowy silnik dwulitrowy z pompowtryskiwaczami o mocy 103 kW (140 KM) oraz nowy silnik sześciocylindrowy 3.0 TDI z systemem Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami. Najnowocześniejszy obecnie silnik TDI – który przed kilkoma miesiącami debiutował w limuzynach A8 i A6 – osiąga w A4 moc 150 kW (204 KM). Moment obrotowy - 450 Nm jest dostępny od 1 400 do 3 200 obr./min.
Zgodnie z planem na początku 2005 roku dla 2.0 TDI będzie można zamówić pokryty warstwą katalizatora filtr cząstek stałych, tzw. catalysed soot filter, pracujący bez żadnych dodatków i dzięki temu nie wymagający obsługi przez cały okres eksploatacji auta. Także dla 3.0 TDI od początku roku dostępny będzie ten typ filtra cząstek stałych. Wszystkie silniki 3.0 TDI już w momencie wprowadzania na rynek posiadają elementy pozwalające na zamontowanie filtra w późniejszym czasie bez dużego nakładu pracy.
Moc silników benzynowych i TDI przenoszona jest przez napęd przedni lub stały napęd na obie osie - quattro. A4 mogą być wyposażone w 5 – lub 6-biegową manualną skrzynię biegów lub bezstopniową przekładnię automatyczną multitronic. Multitronic może występować w modelach z napędem na przednią oś. Modele quattro mogą współpracować z 6-stopniową przekładnią tiptronic z programem sportowym.
Zawieszenie
Dynamiczne zawieszenie z czterowahaczową osią przednią oraz osią tylną z wahaczami trapezowymi i drążkiem korygującym zbieżność wyposażone zostało w wiele nowych elementów. Specjaliści od zawieszenia firmy Audi dokonali wielu zmian w dziedzinie elastokinematyki oraz w zestrojeniu układu resorująco-tłumiącego.
Tak więc przejęto wymiary amortyzatorów przedniej i tylnej osi z Audi A6, a trapezowe wahacze i wsporniki kół osi tylnej oraz końcówki drążków kierowniczych osi przedniej pochodzą z S4.
Modyfikacja ta oznacza znacznie większą elastyczność i precyzję kierowania przy doskonałym komforcie resorowania i przynosi korzyści zarówno kierowcy A4 Limousine, jak i Avant. Dotyczy to także hamulców, których wymiary a tym samym skuteczność, dopasowane zostały do możliwości nowych silników.
Wyposażenie
Audi A4 i A4 Avant już w wersji standardowej posiadają bardzo bogate wyposażenie, które może być brane za wzór przez innych reprezentantów klasy średniej samochodów. Na przykład każde nowe A4 posiada automatyczną klimatyzację z regulowanym rozdziałem temperatur.
Wszystkie miejsca siedzące dysponują automatycznymi, trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa (z przodu z ogranicznikiem siły napięcia i napinaczem, dodatkowo z sygnalizacją przypominającą o zapięciu pasów) i zagłówkami. W przednich fotelach zamontowano zagłówki aktywne, ograniczające ryzyko uszkodzenia kręgosłupa podczas wypadków. Do wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo należą także dwustopniowe przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki z przodu oraz kurtyna boczna "sideguard", zabezpieczająca głowy pasażerów.
Elektrycznie podnoszone szyby przednie (w 2.0 T FSI i w wersjach V6 – także tylne) należą również do wyposażenia seryjnego, podobnie jak elektrycznie regulowane lusterka boczne i centralny zamek z pilotem.
Prawie nieograniczone są kombinacje elementów wyposażenia dodatkowego. Można na przykład po raz pierwszy zamówić nowe Audi A4 z ksenonowymi reflektorami przednimi z dynamicznym systemem oświetlenia zakrętów "Xenon-Plus". Dodatkową funkcją tych reflektorów są energooszczędne światła do jazdy dziennej. Montowany na życzenie czujnik oświetlenia i deszczu w razie potrzeby włącza automatycznie światła mijania i wycieraczki.
System nawigacji satelitarnej Plus z DVD i radiem nie ma sobie równego, jeżeli chodzi o łatwość obsługi i ergonomię: geometria klawiatury i program menu oparte są na standardzie MMI z Audi A8 i A6. Doskonałe są zakres funkcji i jakość tego systemu.
Nowe Audi A4 może być polakierowane jednym z 15 kolorów, z których pięć odcieni jest zupełnie nowych. Oferta obręczy kół obejmuje – dodatkowo do wyposażenia seryjnego – osiem typów kół letnich i trzy zimowe o rozmiarach do 7.5 x 17 J z oponami do 232/45 R 17.
Ponadto pakiety wyposażenia S line oraz program indywidualizacji Audi exclusive oferują kolejne, optyczne i funkcjonalne elementy wyposażenia, czyniące z każdego nowego Audi A4 i A4 Avant samochód jeszcze bardziej sportowy.
Dane o wyposażeniu dotyczą rynku niemieckiego.